شرکت کارگزاری ملل پویا

"فارس" درخشش نگین صنعت پتروشیمی

"فارس" درخشش نگین صنعت پتروشیمی

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در آخرین گزارش عملکرد ماهانه منتهی به آبان ماه، از تحقق بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های ۳۳ هزار و ۶۲۹ میلیارد تومانی خبر داده است.

همان‌طور که در گزارش پیشین که به روند ارزش بازار پرتفوی بورسی و بهای تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌های "فارس" پرداختیم؛ گفتیم که شرکت‌های غیر بورسی سهم عمده سرمایه‌گذاری‌های "فارس" را به خود اختصاص داده‌اند.

همان‌گونه که در نمودار فوق ملاحظه می‌فرمایید ۷۴ درصد سرمایه‌گذاری‌های این شرکت شامل سرمایه‌گذاری‌های این شرکت نزد شرکت‌های غیر بورسی است که بخش «مواد و محصولات شیمیایی» به ارزش بهای تمام‌شده ۱۴ هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان قرار دارد که ۴۴ درصد از کل بهای تمام‌شده سرمایه‌های "فارس" را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است سرمایه‌گذاری‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در «محصولات شیمیایی» بیشترین حجم را در بین فعالیت‌های "فارس" در شرکت‌های پذیرفته‌شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را شامل شده است.

با توجه به‌صورت وضعیت پرتفوی شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس "فارس" درمیابیم که پنج شرکت برتری که شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در آن‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کرده است، حدود ۷۰ درصد از حجم بهای تمام‌شده کل سرمایه‌گذاری‌های "فارس" نزد شرکت‌های بورسی را به خود اختصاص داده‌اند.

در صدر این لیست «گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان» جای گرفته است که بیش از ۳ هزار و ۲۲۷ میلیارد تومان، معادل ۴۰ درصد از این حجم را شامل شده است. در جایگاه دوم «شرکت پتروشیمی فجر» قرار دارد که "فارس" با تصاحب ۶۰ درصدی مالکیت این شرکت، ۱۳ درصد از سرمایه‌گذاری‌های بورسی خود را به آن اختصاص داده است.

سرمایه‌گذاری‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس نزد شرکت‌های غیر بورسی به ۳۱ شرکت خلاصه می‌شود که دراین‌بین، شرکت سرمایه‌گذاری مدیران اقتصاد ۲۸ درصد از پرتفوی غیر بورسی "فارس" را به خود اختصاص داده است که این میزان به بهای تمام‌شده ۱۰ هزار و ۱۸۰ میلیارد تومان است.