شرکت کارگزاری ملل پویا

"شستا"، قطاری از ریل خارج شده؟

"شستا"، قطاری از ریل خارج شده؟

سرمایه گذاری تامین اجتماعی که معرف حضور تمامی اهالی بازارسرمایه است؛ اقدام به انتشار گزارش عملکرد میاندوره‌ای ۳ ماهه خود کرده است که حاوی نکات بسیار مهمی در ارزیابی عملکرد آن است. در ابتدا به ارزش بازار پرتفوی بورسی"شستا" میپردازیم که در ۳ ماهه منتهی به شهریورماه، روندی نسبتا نزولی داشته است. این میزان به طور متوسط ماهانه ۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافته است که در نمودار زیر قابل مشابه می‌باشد.

از دیگر موضوعاتی که در این گزارش حائز اهمیت است و می‌تواند جالب باشد افزایش هزینه‌های فروش، اداری و عمومی است که در این صورت مالی برابر با ۲۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان شناسایی شده است که با توجه به مبلغ ثبت‌شده در سال گذشته با رشد ۵۶ درصدی همراه بوده است.

با مرور صورت سود و زیان ۳ ماهه "شستا" به عملکرد نگران کننده این شرکت برخواهیم خورد؛ به این ترتیب که شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی، با زیان عملیاتی ۲۴ میلیارد تومانی خود در ۳ ماهه دوم سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال گذشته خود با بیش از ۱۰۹ درصد کاهش همراه بوده است.

این روند منفی در نهایت به زیان خالص منجر شده و بیش از ۴۱۳ میلیارد تومان زیان خالص را به ثمر رسانده است که این میزان معادل بیش از ۲۰۰۰ درصد کاهش، نسبت به دوره مشابه سال گذشته این شرکت است!

در انتهای تمامی این زیان سازی‌ها حاشیه سود خالص و ناخالص شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی صفر به ثبت رسیده، که نسبت به حاشیه سود خالص ۸ درصدی و حاشیه سود ناخالص ۹۴ درصدی این شرکت در دوره مشابه سال گذشته، نشان از وضعیت نه چندان خوب این شرکت دارد. در نهایت سود خالص هر سهم در این دوره، منفی ۳ ریال گزارش شده است.

سه شنبه 23 آبان 1402 بررسی اجمالی