شرکت کارگزاری ملل پویا

"میدکو" در مسیر رشد

"میدکو" در مسیر رشد

باتوجه‌به اینکه ارزش بازار شرکت‌ها در بازار سرمایه از اهمیت بالایی برخوردار هستند در تازه‌ترین گزارش، رسانه خبری بورس‌نیوز، به لحاظ ارزش بازار به سراغ ۱۰ شرکت برتر بورس تهران رفته و با شاخصه‌هایی این شرکت‌ها را باهم مقایسه کرده است.

این ۱۰ شرکت شامل، هلدینگ خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت اصفهان، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، بانک ملت و گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است که به ترتیب ارزش بازار این شرکت‌ها از ۵۲۵ تا ۱۶۴ هزار میلیارد تومان، در نمودار زیر قابل مشاهده است.

اینکه ارزش بازار از مهم‌ترین مؤلفه‌ها برای شرکت‌های بورسی است کتمان‌ناپذیر است؛ اما بااین‌حال متغیر‌های مهم‌تری همچون نسبت مالکانه، سرمایه‌گذاری بلندمدت به دارایی‌ها، حاشیه سود عملیاتی و جریان نقد سرمایه‌گذاری به درآمد در آن دخیل است و لزوماً ارزش بازار بالاتر نشان‌دهنده کیفیت بالاتر شرکت نیست و باید به نسبت‌های دیگر نیز توجه شود.

مؤلفه اول نسبت مالکانه است، نسبت مالکانه یکی از نسبت‌های اهرمی شرکت‌هاست و نشان‌دهنده آن است که چه مقدار از دارایی کل شرکت از محل حقوق صاحبان سهام تأمین شده است. از این نسبت می‌توان برای سنجش قدرت مالی شرکت از نگاه طلبکاران استفاده کرد. بالابودن نسبت مالکانه نشان از پایداری و مستحکم بودن ساختار مالی شرکت دارد و همین‌طور پایین‌بودن آن نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از سرمایه شرکت از منابع خارجی تأمین شده است.

باتوجه‌به نمودار فوق، هلدینگ خلیج‌فارس به جایگاه دوم تنزل یافته و جای خود را به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی واگذار کره است. شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه از جایگاه هشتم به جایگاه سوم ارتقاء یافته و این افزایش نشان از استحکام و پایداری ساختار مالی میدکو دارد.

مؤلفه بعدی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت نسبت به دارایی‌ها است. سرمایه‌گذاری بلندمدت در دارایی‌ها در واقع نشان‌دهنده این است که شرکت در بلندمدت چه میزان سرمایه‌گذاری نسبت به دارایی‌های خود برنامه‌ریزی کرده تا درآمدی که در آینده از این محل ایجاد می‌شود با پذیرش میزانی از ریسک، افزایش بیشتری داشته باشد. شرکت همه این گزینه‌ها را بررسی کرده و برای کسب بهترین نتیجه نیز اقدام می‌کند.

بر اساس نموداری که ملاحظه می‌کنید، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه بااقتدار در جایگاه نخست قرار گرفته و اختلاف فاحشی را با دیگر رقبای خود ایجاد کرده است. میدکو نسبت به ارزش کل دارایی‌های خود، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خوب و قابل‌توجهی را به ارمغان آورده است. ازاین‌رو می‌توان گفت که چشم‌انداز میدکو در راستای بهره‌مندی حداکثری از حقوق صاحبان سهام بوده و در آینده سودآوری چشمگیری خواهد داشت.

شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه با طرح‌های تحقیق و توسعه‌ای و برنامه‌های بلند مدتی که برای این شرکت پی‌ریزی کرده است، نوید روز‌های درخشان و خوشی را می‌دهد.

"میدکو" با برنامه مناسب سرمایه‌گذاری بلندمدت، توانسته است که از تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و شتاب‌زده دوری کند و علاوه بر سرمایه‌گذاری، افزایش دارایی‌ها و سودآوری؛ بلکه دارایی‌های خود را هم نیز حفظ کند.

مؤلفه سوم حاشیه سود عملیاتی است. این نسبت که با عنوان بازده فروش نیز می‌توان از آن نام برد، نسبتی است که سود شرکت را پس از پرداخت هزینه‌های تولید مانند تهیه مواد اولیه و قبل از پرداخت مالیات اندازه می‌گیرد. بالابودن این نسبت نشان‌دهنده توانایی شرکت در کاهش هزینه‌های عملیاتی است.

پنج شرکت پارسان، شستا، تاپیکو، فارس و میدکو با حاشیه سود عملیاتی بیش از ۹۵ درصد در نیمه‌ی اول و پنج شرکت وبملت، فملی، فولاد، کگل و شپنا در نیمه‌ی دوم نیز قرار گرفته‌اند.

دوشنبه 22 آبان 1402 بررسی اجمالی