شرکت کارگزاری ملل پویا

کنترل بازارها با سیاست انقباضی دولت

کنترل بازارها با سیاست انقباضی دولت

حسین تقی نژاد کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، خصوص جهتی که دولت با سیاست‌ها و دخالت‌های خود به بازار سرمایه می‌دهد بیان کرد: به نظر می‌رسد دولت با سیاست انقباضی خود سعی در کنترل بازار‌های مختلف دارد که بازار سرمایه نیز از این قضیه مستثنی نخواهد بود. در ماه‌های گذشته اخبار و حواشی زیادی در خصوص متغیر‌های مؤثر بر روند کلی بازار سرمایه شکل گرفته بود که ابهامات این متغیر‌ها و قوانین روزبه‌روز در حال کم‌رنگ‌تر شدن است.

این کارشناس ادامه داد: موضوع نرخ گاز خوراک به نظر می‌رسد که نهایی شده است و حداقل افشای اطلاعات توسط زاگرس نشان از ثابت ماندن سقف نرخ گاز خوراک در قیمت ۵۰۰۰ تومان است. همچنین نرخ ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان پس از کش‌وقوس‌های فراوان نتوانست حتی یک سال دوام داشته باشد و حذف شد. به‌واسطه این موضوع برخی شرکت‌های بورسی منتفع شده و اثر این موضوع را در گزارش‌های ۶ماهه و سپس ۹ماهه نشان خواهند داد.

تقی نژاد در رابطه با این موضوع که در شرایط صعود و رشد بازار سرمایه، سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابند و عواملی که باعث این اتفاق می‌شوند تا پول سمت بازار‌های مولد نیاید عنوان کرد: تأثیر مستقیم با افزایش نرخ بهره بین بانکی، سیاست پولی انقباضی هر روز شدیدتر می‌شود و بانک‌ها نیز برای جذب سپرده‌ها پیشنهاد‌هایی با نرخ‌های ۲۶ تا ۲۷ درصد نیز به سرمایه‌گذاران خاص ارائه می‌کنند.

همچنین نرخ مؤثر بازدهی صندوق‌های بورسی به بالای ۲۷ درصد رسیده است. با توجه به آمار مثبت منتشر شده توسط سازمان بورس از پول‌های وارد شده به کارگزاری‌ها، به نظر می‌رسد با تغییر چند روزه‌ی روند بازار سرمایه این پول‌ها می‌تواند به‌سرعت وارد سهام شده و حرکت پایدارتری را در بازار شکل بدهند.

این کارشناس در خصوص ارزندگی سهامی که با توجه به نرخ بهره، شرایط سیاسی و اقتصادی مورد معامله قرار می‌گیرند بیان کرد: با توجه به سیاست‌های کلی دولت، نرخ بهره بین بانکی نسبت به سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته است که سبب شده تا رکود در کلیه بازار‌های مالی به‌وضوح مشاهده شود. از طرفی نسبت قیمت به سود کل بازار یا همان P/E، به محدوده‌های تاریخی خود رسیده است.

این کارشناس ادامه داد: کف ۵ساله این نسبت برابر ۶.۰۷ واحد بوده است و در حال حاضر ۷.۸ واحد است. کمترین P/E بازار در ۶ماهه گذشته برابر ۷.۶ واحد بوده است که بازار در نزدیکی این محدوده مجدداً قرار گرفته است. از نظر ارزشمندی سهم‌هایی با رشد سودآوری مناسب پیدا می‌شود که بازار نیز این روز‌ها به خرید این دسته سهم‌ها اقدام کرده است. گزارش فصل تابستان شرکت‌های پترو پالایشی و برخی فلزی‌ها بسیار جذاب خواهد بود.

در حال حاضر بازار سرمایه در حال بی جان قرار دارد و حتی افزایش نرخ ارز نتوانسته است باعث حرکت مثبت بر بازار شود. حسین تقی نژاد در رابطه با عوامل این بی جانی بازار عنوان کرد: بازار سرمایه همواره با توجه به رشد محرک‌ها اسمی به‌خصوص نرخ دلار حرکت‌های بزرگ خود را شکل داده است اما؛ این حرکات با تأخیر نسبت به نرخ دلار صورت می‌گیرد که علت آن اختلاف زمانی افزایش نرخ دلار و تأثیر آن بر نرخ فروش شرکت‌ها و درنهایت سودآوری صنایع است.

وی ادامه داد: تا زمانی که نرخ رشد دلار تثبیت نشود بازار سرمایه نیز به نرخ رشد موقت دلار وزن نمی‌دهد. همچنین دلیل افزایش نرخ دلار نیز بسیار حائز اهمیت است به‌نحوی‌که اگر این افزایش نرخ ناشی از ریسک‌های سیاسی باشد با افزایش ریسک سیستماتیک بازار نزول را تجربه خواهد کرد؛ اما اگر این افزایش نرخ ناشی از رشد نقدینگی و تورم باشد و ریسک‌های سیستماتیک بازار تغییر نکند، بازار سرمایه نیز با اندکی فاصله زمانی به نرخ رشد دلار واکنش نشان داده و در مسیر صعود قرار می‌گیرد.

شنبه 29 مهر 1402 اخبار