شرکت کارگزاری ملل پویا

شش ماهه آتی بازار سرمایه

شش ماهه آتی بازار سرمایه

هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه در مصاحبه با بورس نیوز؛ بیان داشت: شش ماهه ابتدایی سال را میتوان به چند دوره تقسیم بندی کرد؛ اولین بخش را میتوانیم هفدهم اردیبهشت که نقطه پایان روند مثبتی که بازار از سال ۱۴۰۱ الی ۱۴۰۲ پیش گرفته بود، بدانیم. تصمیماتی، چون افزایش نرخ خوراک، عوارض صادراتی و سختگیری‌های بانک مرکزی، مانند ترمزی بر روند صعودی بازارسرمایه بود و مسبب از دست رفتن اعتماد و اطمینان سرمایه‌گذاران شد و به طبع آن ورود نقدینگی بسیار خوبی که تا تاریخ یاد شده وجود داشت را متوقف کرد و پس از تاریخ یاد شده بازار شروع به اصلاح خود، از نظر زمانی و ارزشی کرد.

وی در ادامه تشریح کرد: اقدامات اصلاحی که توسط دولت پس از موج ریزشی وضع شد، از سرعت مناسبی برخوردار نبوده و این اصلاحات در بازه زمانی اردیبهشت الی مردادماه به طول انجامید؛ با این حال آرام آرام و تلفیق مصوبات، روند ریزشی بازار کندتر شده است. به همین سبب در شهریور ماه دیگر ریزش ناگهانی در بازار رخ نداده و محدوده ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل تثبیت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه مورد پارامتر‌های موثر بازارسرمایه عنوان کرد: از مهمترین پارامترها، نرخ تسعیر ارز است که تاثیر بسزایی بر صنعت پالایشی داشته و مکاتبات با بانک مرکزی برای استعلام و دریافت نرخ جدید تسعیر ارز شکل گرفته است و به زودی با ابلاغ آن، شاهد آثار این موضوع بر گروه بانکی خواهیم بود. موضوع بعدی تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها است که با نزدیک شدن به پایان سال پررنگ‌تر خواهد شد؛ گفتنی است تعیین نرخ تسعیر ارز بر رفع ابهامات و رفع مشکلات بسیاری از شرکت‌ها خواهد انجامید.

وی خاطرنشان کرد: در تابستانی که پشت سر گذاشتیم، قطعی برق واحد‌های تولیدی بسیاری را شاهد بودیم که مزید برعلت شده و در آمار تولید شرکت‌ها اثر داشت. گفتنی است بهای تمام شده شرکت‌ها تا حدودی در شش ماهه اول سال، پیرو نرخ تورم رشد داشته، اما حالا با کم شدن شیب نرخ تورم، برای شش ماهه دوم انتظار رشد بهای تمام شده همچون نیمه اول سال را نداریم و همین موضوع کمک خواهد کرد که حاشیه سود شرکت‌ها تا پایان سال عمدتا بهتر باشد.

عمیدی درخصوص پارامتر‌های اقتصادی موثر بر بازار ادامه داد: نرخ دلار در بازده قیمتی ۴۰ الی ۵۰ هزار تومان تثبیت نسبی یافته است؛ با این حال باید دید گشایش‌های ارزی چه مقدار اثر گذار خواهند بود و یا بالعکس، عدم گشایش‌های ارزی، در بازار آزاد و پیرو آن در محاسبات تحلیلگران تاثیرگذار و متغییر خواهد بود. موضوع بعدی فروش دارایی‌های ثابت شرکت‌ها است که هم اکنون نیز اعلام مزایده کرده اند و فروش این دارایی‌ها میتواند کمک کننده بر سود سازی شرکت‌ها حتی به شکل غیر عملیاتی باشد. معین شدن وضعیت خودرو از دیگر پارامتر‌های مهم بازار سرمایه می‌باشد که در این مورد نیز باید منتظر ماند و دید تا چه شرایطی در این بازار به وجود خواهد آمد.

وی افزود: با آمار تحلیلی عملکرد شش ماهه شرکت‌ها احتمالا فضای مثبت و بهتری را در بازار به وجود آورد؛ در مجموع میتوان گفت تا انتهای سال پارامتر‌ها شفاف‌تر و معین‌تر خواهند بود و انتظارات اهالی بازار سرمایه این است که تا پایان سال بازار سرمایه روندی بهینه‌تر به خود گیرد و جریان نقدینگی از دست رفته، به سمت بازار سرمایه باز گردد.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در صنعت فولاد اتفاقات مثبت خوبی رخ داده است، عوارض صادراتی بزرگترین صادرکنندگان منطقه افزایش یافته و فرصت خوبی است تا فولاد سازان صادرات خود را افزایش دهند. بالاتر رفتن قیمت نفت و بهبود قیمت کرک اسپرد‌ها برای صنعت پالایشی، از دیگر مولفه‌های مثبت برای بازار سرمایه است. در کنار بررسی پارامتر‌های جهانی و تاثیرگذار، باید توجه ویژه‌ای به "جریان ورود نقدینگی" داشته باشیم که از اصلی‌ترین مولفه‌ها در بازگشت روند صعودی به بازار سرمایه است؛ در این رابطه صندوق‌ها، بازارگردانان و فعالین حقوقی بازارسرمایه باید؛ به اصطلاح کف قیمتی ایجاد کرده و قطعیت لازمه برای سهامداران و سرمایه‌گذاران ایجاد کنند.

عمیدی بیان کرد: ارزش معاملات در شرایط کنونی شرایط مناسبی نداشته و بسیار پایین است، از دیگر دلایل آن میتوان به نبود فروشنده نیز اشاره کرد. این نکنه نیز حائز اهمیت است که اگر همچنان معامله‌گران الگوریتمی در حال کنترل بازار اند، باید سازمان ورود کرده و جلوی معاملات الگوریتمی را بگیرد تا بازار از حالت کنونی و رکود خارج شود. بهبود شرایط معاملات کارگزاران و ضرایب اعتباری برای معامله‌گران، میتواند از دیگر مولفه‌هایی باشد که موثر بر احیا اطمینان و اعتماد از دست رفته به بازار است. هرچه تسهیل کنیم معاملات بازار سرمایه را و شرایط سرمایه گذاری در بورس را، طبیعتا نقدینگی بر بازار سرمایه بازخواهد گشت.

یکشنبه 9 مهر 1402 اخبار