شرکت کارگزاری ملل پویا

پیش‌بینی هفته جاری بازار سرمایه

پیش‌بینی هفته جاری بازار سرمایه

به گزارش بورس‌نیوز، در نظرسنجی این هفته از ۱۰ فعال بازار سرمایه، غالباً امید تعادل بازار داشتند و امیدوار به آنکه بازار سرمایه هفته پیشرو را در وضعیت متعادلی به پایان رساند.

این کارشناسان صنایع پیشروی بازار را عمدتاً خودرویی‌ها و فرآورده‌های نفتی عنوان کردند و باید دید که آیا تا پایان هفته نظر این کارشناسان، رنگ‌وروی واقعیت را خواهد گرفت یا خیر!

سمیه صفری: باتوجه‌به بالارفتن قیمت نفت گروه پالایشی می‌توانند پتانسیل بازدهی مثبت داشتت باشند.

هلن عصمت پناه: اخبار مبنی بر آزادسازی منابع بلوکه شده و اخبار مذاکرات و گزارش‌های شش‌ماهه در راه و عملکرد‌های ماه ششم شرکت‌ها و اخباری مبنی بر صنعت خودرو و … همه‌وهمه می‌توانند مؤثر بر بازار باشند، اما روند بازار به اخبار منفی بیشتر واکنش نشان می‌دهد، مانند خبر خروج فولاد و سیمان از بورس کالا…

باتوجه‌به حس ناامنی و نااطمینانی در بازار و این نوع اخباری که انتشار می‌یابد و عده‌ای موافق آن هستند و عده‌ای آن را رد می‌کنند، صرفاً فقط به بازار لطمه می‌زند و فضای بازار را نوسانی می‌کند، با دید محتاطانه، چشم‌انداز سرمایه‌گذاری‌ها هم در بازار کوتاه‌مدت شده و افت تقاضا و نقدینگی در گردش معاملات مؤثر بوده است. سیاست‌گذار فعلاً ابراز کنترل نرخ ارز و در راستای آن هدف کاهش تورم را در دست دارد. مشکل کسری بودجه اگر ملایم‌تر شود نقدینگی‌ها می‌تواند مجدد و آرام به سمت بازار هدایت شود. توجه به صنایعی که بر اساس ظرفیت اسمی تولید می‌کنند و قیمت‌های جهانی بر آن‌ها مؤثر است ریسک کمتری دارند، خبر تعیین قیمت قند و شکر و روغن و ماکارونی … می‌تواند بر صنایع قندی و غذایی مؤثر باشد و اخبار مبنی بر صنعت خودرو هم می‌تواند این صنعت را موردتوجه قرار دهد.

ندا کریمی: قیمت‌های جهانی از جمله نفت با رشد و بهبود همراه بوده است. در این شرایط قیمت زنجیره نفت از جمله دوده و روانکار‌های صادراتی با رشد همراه خواهد شد. از سوی دیگر، قیمت فراورده‌های پتروشیمی و نفتی نیز بایستی صعودی شود. البته ریسک خروج کالا‌ها از بورس کالا و نرخ بهره بالا بر بازار سایه افکنده است.

محمدباقر خادمی: به نظر می‌رسد باید به‌تدریج شاهد افزایش ارزش معاملات و ادامه روند مثبت شاخص و کلیت بازار در روز‌های آینده بود.

بهراد موسوی: طبق روال هفته‌های گذشته باتوجه‌به ارزش پایین معاملات خرد و معاملات رنج دلار بازار آزاد، پیش‌بینی می‌گردد هفته‌ای متعادل با گرایش به منفی داشته باشیم.

پیام الیاس کردی: باز هم دلار ثابت است؛ اما دلار زدایان در تلاش برای اهداف خودشان هستند و این سیستم بازار را اذیت می‌کند و آن‌ها هم در آتی متوجه اشتباه خودشان خواهند شد قطعاً

مجتبی دیبا: با مشخص‌شدن گزارش‌های شهریورماه بازار دیدگاه بهتری برای مدل سرمایه‌گذاری در آینده پیدا می‌کند که این دیدگاه در صنایع یا گزارش‌های خوب برای ۶ ماه باعث تعادل مثبت در بازار خواهد بود

نوید سالک: متأسفانه همچنان ارزش معاملات پایین و بی‌رمق بودن بازار سرمایه و از آن مهم‌تر اقدامات نهاد‌های سیاست‌گذار در فضای اقتصادی کشور برای فشارآوردن بر صنایع نسبتاً موفق در سال‌های گذشته (در سال گذشته شرکت‌های سیمانی عمدتاً به دلیل آزادسازی نرخ و حضور در بورس کالا بهترین عملکرد از لحاظ رشد ارزش سهام را در بازار سرمایه داشتند)، از طرفی دیگر انتشار اخباری که انتظارات کاهشی در نرخ دلار ایجاد می‌کند. همگی منجر به‌پیش بینی بازاری متعادل و منفی در هفته جاری شده است.

سهیلا نقی‌پور: هفتة پیشرو بازار متعادل و خنثی را شاهد هستیم به‌خاطر ارزندگی قیمت بسیاری از سهم‌ها از نظر بنیادی، و رشد قیمت دلار طی روز‌های آخر هفته، و رسیدن خبر‌هایی مثبت در گروه خودرویی از نظر تکنیکالی هم سهم‌ها روی یا نزدیک فضا‌های حمایتی معتبر هستند.

هابیل خاوری: هفته گذشته بازار در حال اصلاح زمانی و جابه‌جایی سهام‌داران بود، یکی از خاصیت‌های موج B زمان‌بر بودن و ایجاد خستگی در سرمایه‌گذاران هست. از اثرات تعطیلات سریالی نیز نباید به‌سادگی گذشت و اگر قرار باشد اتفاقی در بازار رخ دهد، از ۱۵ مهر به بعد باید دنبال آن بود. در حال حاضر تا زمانی که شاخص کل بالای ۲ میلیون باشد، همچنان دیدگاه صعودی وجود دارد و هر چه این موج از لحاظ زمانی، زمان بیشتری را صرف کند سناریو X موج که در صورت وقوع آن شاهد کف جدیدی در شاخص خواهیم بود کم‌رنگ‌تر خواهد شد. اما فعلاً هر دو سناریو همچنان وجود دارد و باید منتظر ماند.

یک از رایج‌ترین اشتباهات معامله‌گران در بازار این است که علاقة خاصی دارند بین زمان حال و یک زمانی درگذشته رابطه‌ای ایجاد کنند که به نفع پرتفوی و وضعیت معاملاتی آن‌ها باشد. برای این کار دلایل بسیار فراوانی هم وجود دارد:

۱ - چون ما به‌راحتی می‌توانیم ببینیم که درگذشته پس از ایجادشدن یک الگوی خاص چه اتفاقی رخ‌داده و برای زمان حال هم یک چنین چیزی را قطعی بدانیم (زیرا به این باور داریم که تاریخ همیشه تکرار می‌شود بدون اینکه بدانیم چرا و چگونه؟)

۲ - ما برای انتخاب‌کردن گزینة مناسب جهت مقایسه بین زمان حال و زمانی درگذشته دچار سوگیری می‌شویم. یعنی در جهت منافع خود دنبال یک مورد خاص می‌گردیم و سریعاً بین گذشته و زمان حال یک ارتباط برقرار می‌کنیم. فرضاً من که تمام پول‌های خود را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌ام طبیعتاً دوست دارم که یک الگویی درگذشته را با زمان حال پیوند زده که پس از آن قیمت‌ها بسیار رشد کرده‌اند... (بلعکس این موضوع هم کاملاً صادق هست) حتی باور‌ها و اصول علمی هم پس از سال‌ها دستخوش تغییر می‌شوند یا به‌نوعی مثال‌های نقض بسیاری برای آن توسط دانشمندان یافت می‌شود. حال که چنین باور‌های علمی هم حتی ۱۰۰ درصد قابل‌اطمینان نیستند چطور ما حاضریم روی چنین باوری (تاریخ همیشه تکرار می‌شود) ریسک کنیم؟ تحلیل تکنیکال و یا فاندامنتال جام مقدس نیست! این هفته نیز بازار درجا خواهد زد تا تصمیم نهایی را در هفته سوم مهرماه بگیرد

شنبه 8 مهر 1402 اخبار