شرکت کارگزاری ملل پویا

شرایط مساعد صعود بازار سرمایه

شرایط مساعد صعود بازار سرمایه

مهرناز سلطانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با روند فعلی بازار سرمایه و آینده آن این‌چنین گفت: بازار در یک ماه گذشته اگر چه با یک مثبت قوی آغاز کرد، ولی سپس مجدداً شاهد افزایش عرضه‌ها و شروع یک‌روند درجا در آن بودیم. اوضاع کلی اقتصاد کشور و رکودی که در آن ایجاد شده فضا را در همه بازار‌ها برای فعالان آن عرصه تنگ کرده است و بورس هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی ادامه داد: برای آینده بازار حتی شاید تا پایان سال شاهد شکل‌گیری روند قوی صعودی در بازار نباشیم و شاخص در یک رنج بین ۲ میلیون تا ۲ میلیون ۶۰۰ هزار واحدی باقی بماند. در مورد دلار و طلا هم گویا قضیه به همین منوال است. تاکنون دولت با دست خالی و تنها با فشار بر معامله‌گران و بازار‌ها و خبرسازی آن را کنترل می‌کرد، از این به بعد با آزاد شدن پول‌های بلوکه شده دست دولت برای کنترل ارز و طلا بازتر هم شده است.

دراین‌بین اما؛ بازار سرمایه برای صعود شرایط مساعدتری دارد. در بین شرکت‌ها همچنان نماد‌هایی حضور دارند که به‌واسطه درآمد‌های صادراتی، راه‌اندازی خطوط تولید جدید، طرح‌های توسعه و نهایتاً تجدید ارزیابی می‌توانند موردتوجه قرار گیرند. از آنجا که یکی از فاکتور‌های سنتی بازار یعنی افزایش قیمت دلار در دسترس نیست، بازار سراغ عوامل تأثیرگذار دیگر خواهد رفت. این عوامل می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

۱- حذف قیمت‌گذاری دستوری در نماد‌هایی که مشمول این تنگنا هستند.

۲- شروع تجدید ارزیابی نماد‌ها و واقعی شدن ارزش شرکت‌ها و حقوق مالکانه آن‌ها

۳- افزایش نرخ جهانی کامودیتی‌ها و افزایش درآمد صنایع صادراتی

مهرناز سلطانی در رابطه با محرک‌های مورد نیاز بازار که به ارزش معاملات کمک می‌کند چنین گفت: کاهش ارزش معاملات در حال حاضر از نشانه‌های اصلی تشکیل روند درجا در بورس است و افزایش ارزش معاملات می‌تواند نشانه دهنده تشکیل یک روند در بازار باشد و این روند میتواند هم صعودی و هم نزولی را در بر بگیرد. اینکه کدام یک از این روند‌ها شکل می‌گیرد به شرایط بنیادی بازار و نکات گفته شده بازمی‌گردد. البته از دید تکنیکال و دید تکنیکالیست‌ها و معامله‌گران هم می‌توان در روز‌هایی که ارزش معاملات افزایشی می‌شود روند آتی بازار را پیش‌بینی کرد.

این کارشناس در خصوص رقابت و عملکرد بازار سرمایه با بازار‌های موازی این‌چنین بیان کرد: در سال‌های گذشته و سالی که گذشت همواره شاهد رقابت بین بخش سنتی فعالان یعنی مسکن، طلا، ارز و بخش مدرن فعالان یعنی بورس بودیم. البته دراین‌بین با تشکیل صندوق‌های طلا پای فعالان مدرن هم به این بازار باز شد اما؛ در مقایسه این بازار‌ها بسیار اهمیت دارد که مبدأ را چه تاریخی قرار دهیم. به‌عنوان‌مثال ممکن است مبدأ را سال ۹۵ بگیریم، از این تاریخ بهترین عملکرد را بازار سهام در بین تمام بازار‌ها داشته است. حال اگر مبدأ را به سال ۱۴۰۰ ببریم، بازار طلا و مسکن بازدهی‌های بسیار بیشتری نسبت به بورس داشتند.

وی ادامه داد: ازاین‌رو در مقایسه بین این بازار‌ها مشخص‌کردن مبدأ زمانی آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از شروع سال جاری تقریباً تمام بازار‌ها بازدهی یکسانی داشته‌اند. مگر فعالان حرفه‌ای بازار بورس که در اردیبهشت‌ماه با فروش به‌موقع سهام شاید نتیجه بهتری از سایر بازار‌ها گرفته باشند. در ادامه نیز همین روند برقرار خواهد بود و احتمالاً فعالان حرفه‌ای بورس تا پایان سال بازدهی بهتری نسبت به سایر بازار‌ها کسب کنند.

این کارشناس در خصوص این موضوع که بازار در شرایط رکود به سر می‌برد، صنایع پیش رو در بازار را این‌گونه ارزیابی کرد: در بین صنایع بزرگ برای ادامه بازار بهترین صنعت باتوجه‌به شرایط بنیادی احتمالاً صنعت فلزات اساسی خواهد بود و در ادامه گروه شیمیایی رتبه دوم را به خود اختصاص می‌دهد. اگر روند رشد قیمت نفت و کرک اسپرد هم به همین ترتیب ادامه دار اشد گروه پالایشگاهی نیز به این ۲ صنعت می‌پیوندد.

وی افزود: در بین صنایع کوچک هم می‌توان به گروه سیمان و قند چشم داشت. با افزایش قیمت بی‌سابقه شکر جهانی و افزایش هزینه‌های تولید نماد‌های این صنعت در حال حاضر این گروه اوضاع جالبی ندارد، اما به نظر می‌رسد اگر با افزایش نرخ قیمت قند و شکر موافقت نشود در این بخش در کشور دچار بحران خواهیم شد، به همین دلیل اکثریت معامله‌گران انتظار افزایش نرخ و در نتیجه افزایش فروش را در اسم شرکت دارند.

در نهایت باتوجه‌به اوضاع شکل گرفته در بازار بورس نمی‌توان انتظار بازدهی‌های بزرگ را فعلاً از آن داشت و معامله‌گران باید با دقت و پیگیری در این بازار فعالیت کنند. البته همان‌طور که گفته شد احتمالاً این بازار تا پایان سال بازدهی بهتری را برای برای حرفه‌ای‌ها و اهالی فن نسبت به سایر بازار‌ها فراهم کند.

دوشنبه 3 مهر 1402 اخبار