شرکت کارگزاری ملل پویا

احداث نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی

احداث نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی

به گزارش بورس نیوز، داوود محمودی، مدیرعامل شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس در نشست خبری عرضه اولیه سهام این شرکت اظهار کرد: شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس به منزله عرضه اولیه وارد بازار دوم فرابورس خواهد شد.

وی با اشاره به معرفی شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی فارس در تاریخ ۱۳۹۰/۱۲/۲۸ از طریق ردیفه‌ای در چارچوب قانونی اساسی و از طریق رد دین در چارچوب اصل قانون ۴۴ اساسی از طرف وزارت نیرو به بانک تجارت واگذار شد. در سال ۱۳۹۰ مالک قبلی نیروگاه، شرکت برق منطقه‌ای فارس بود که در جلسه ۱۳۹۰/۱۱/۲۴ به طور رسمی به نمایندگان بانک تجارت در محل شرکت برق منطقه‌ای فارس تقدیم شد. این شرکت در تاریخ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. محل ثبت شرکت تهران، با فعالیت تولید و انرژی برق و میزان سرمایه شرکت ۸ میلیارد و ۴۷۱ هزار میلیون ریال است. سال مالی شرکت ۳۰ آذر و حسابرس شرکت موسسه حسابرسی بهمند است. مشاور شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس، شرکت تامین سرمایه کاردان و مشاور ارزش گذار شرکت تامین سرمایه امید است.

مدیرعامل شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس درخصوص موضوع فعالیت این شرکت بیان کرد: فعالیت این نیروگاه، همانند شرکت‌های نیروگاهی کشور تولید و فروش انرژی، صادرات انرژی، تامین مالی، احداث و راه اندازی، بهره برداری نیروگاه ها، انجام کلیه فعالیت‌های تجاری، خدمات مهندسی، استفاده از تسهیلات بانک‌ها و بیمه‌ها خواهد بود.

وی درخصوص ترکیب هیات مدیره این شرکت ادامه داد: به استناد صورتجلسه هیات مدیره ۱۴۰۱/۱۱/۱۹ رستم نوروزی رئیس هیات مدیره، جعفر ابوطالبی نایب رئیس، میثم امینی عضو هیات مدیره و داود محمودی مدیرعامل و عضو هیات مدیره در شرکت حضور خواهند داشت.

محمودی بیان کرد: شرکت در سال ۱۴۰۱ موفق شد با هماهنگی اعضای هیات مدیره نقشه استراتژی را تدوین کند که این نقشه براساس مدل کارت امتیازی متوازن طراحی شده و از ۴ منظر مالی، مشتری، فرایند‌های داخلی، یادگیری و رشد تشکیل شده در سال ۱۴۰۲ برنامه استراتژی آن در حال پیاده سازی است.

وی درباره مشخصات واحد‌های نیروگاه خاطرنشان کرد: نیروگاه سیکل ترکیبی فارس متشکل از ۶ واحد گازی به ظرفیت ۱۲۳.۴ مگاوات در شرایط آیزو و سه واحد بخار به ظرفیت ۹۸.۳ مگاوات در شرایط آیزو است. ظرفیت نیروگاه ۱۰۳۵ مگاوات است. واحد‌های نیروگاه در سال ۱۳۷۴ اولین واحدگازی و واحد‌های بخار از سال ۱۳۸۱ در مدار تولید قرار گرفتند. در سال ۱۴۰۱، تولید انرژی نیروگاه ۵ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۲۵۲ مگاوات بوده که به میزان ۵.۸ درصد رشد تولید نسبت به سال قبل داشته است. در سه ماهه نخست سال جاری ۴.۲ درصد رشد تولید نسبت به مدت مشابه داشته است. این نیروگاه در ۴ سال اخیر عملا روند صعودی در حوزه انرژی را محقق کرده است.

مدیرعامل شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس ادامه داد: نیروگاه‌ها به منظور حفظ قابلیت تولید و سطح آمادگی خود برای تولید برق در پیک تابستان هر ساله موظف هستند برنامه تعمیراتی خود را آماده کنند. واحد G۱۱ تعمیرات اساسی و G۱۶ تعمیرات سنگین، واحد S۱ بخار تعویض لوله‌های فشار ضعیف است. همانطور که می‌دانید نیروگاه‌ها برای حفظ آمادگی باید هر چند سال یک بار بازسازی انجام دهند. تعویض لوله‌های فشار ضعیف برای اولین بار در تاریخ نیروگاه انجام می‌شود که ماحصل آن افزایش آمادگی واحد S۱ بخار برای سال ۱۴۰۳ است.

وی درباره فروش ۳ ساله شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس توضیح داد: یکی از وظایف شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس فروش برق است. شرکت‌های تولید برق غیردولتی یا دولتی برای تامین منابع خود از سبد فروش استفاده می‌کنند. پورتفوی فروش آن‌ها عبارت است از فروش به بازار رقابتی عمده فروشی، بورس انرژی، ترانزیت یا قرارداد‌های دوجانبه که توسط خریداران صنعتی و خرد انجام می‌شود. در سال ۱۴۰۱ مجمموع فروش شرکت ۵۰۵ میلیارد تومان نسبت به ۳۵۹ میلیارد تومان سال ۱۴۰۰ است که رشد ۴۰ درصدی داشته است. در سال ۱۴۰۰ فروش شرکت ۳۵۹ میلیارد تومان بوده که نسبت به ۲۸۵ میلیارد تومان سال ۱۳۹۹، ۲۵.۹ درصد رشد داشته است. نیروگاه‌ها با توجه به نیاز تامین نقدینگی خود استراتژی فروش در بازار دو جانبه را در نظر می‌گیرند که نقدینگی زودبازدهی است که عملا وارد شرکت می‌شود و مشکل نقدینگی آن‌ها حل می‌شود.

شرکت با توجه به اینکه مشکلات نقدینگی کمتری نسبت به سایر شرکت‌های تولید برق خصوصی کشور دارد، در سال ۱۴۰۱ موفق شد که تمرکز خود را بر بازار عمده فروشی داشته باشد. میزان فروش شرکت در شرکت مدیریت شبکه از ۲۳۹ میلیارد تومان به ۴۶۲ میلیارد تومان رسیده که در نهایت سود خوبی برای شرکت در بر داشته است.

محمودی عنوان کرد: شرکت‌های تولید برق در چارچوب قوانین و مقررات رگولاتور برق کشور که هیات تنظیم بازار برق است فعالیت می‌کنند. در اردیبهشت ۱۳۹۹ نرخ هر کیلووات ۷۸۵ ریال، خرداد ۱۴۰۰، ۸۲۷ ریال، در شهریور ۱۴۰۱، ۹۸۸ ریال و در فروردین ۱۴۰۲، ۱۲۴۵ ریال بوده است. در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۰ عملا رشد ۵۰ درصدی قیمت برق را داشتیم که این نویدبخش روز‌های خوبی برای صنعت برق در حوزه تولید برق به ویژه نیروگاه خصوصی است و می‌تواند اندکی از مشکلات تولید برق را پوشش دهد.

وی درباره وضعیت فروش در بازار رقابتی گفت: استراتژی شرکت در سال ۱۴۰۱ عمدتا فروش برق برای شرکت مدیریت شبکه و تمرکز برای درآمدزایی و سود بیشتر بوده است. فروش انرژی نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سال ۱۴۰۱، ۹۸ درصد رشد را ثبت کزده است. در حوزه آمادگی ۷۲ درصد و رشد فروش کل، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۳.۲ درصد بوده که نشاندهنده این است که شرکت در دو سال گذشته کار مناسبی انجام داده و بهینه سازی استراتژی فروش را در دستور کار خود قرار داده است.

مدیرعامل شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس درخصوص شاخص درآمدزایی بیان کرد: اگر مجموع درآمد‌های عملیاتی یک شرکت تولید برق را بر میزان آمادگی مورد تایید شرکت مدیریت شبکه تقسیم کنیم به شاخص درآمدزایی می‌رسیم. این میزان برای شرکت ۸۲۵ ریال در سال ۱۴۰۱ بوده که عملا رتبه دوم را بین نیروگاه‌های بورسی کشور کسب کردیم. در بهار سال جاری نیز ۱۱۲۹ ریال کیلووات شاخص نرخ درآمدزایی را به خود اختصاص داد که شاخص خوبی است و جایگاه مناسب شرکت را بین نیروگاه‌های بورسی کشور نشان میدهد.

برای سال جاری درآمد عملیاتی شرکت را ۶۰۰ میلیارد تومان پیش بینی کردیم که امیدواریم محقق شود. البته در ۶ ماهه منتهی به ۳۱/۰۳/۱۴۰۲ تقریبا نصف این مقدار محقق شده است. سود خالص شرکت برای سال ۱۴۰۲، ۳۵۹ میلیارد تومان پیش بینی شده است.

وی با اشاره به سود وزیان شرکت در ۳ سال اخیر گفت: سال مالی شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس تا قبل از ۱۴۰۰، عملا ۲۹/۱۲ بود، اما در سال ۱۴۰۰ سال مالی به ۳۰/۹ تغییر کرد. درآمد عملیاتی شرکت در ۱۴۰۱/۰۹/۳۰، ۴۷۳ میلیارد تومان، بهای تمام شده ۲۶۴ میلیارد تومان، سود خالص ۱۴۰۱/۰۹/۳۰، ۳۲۷ میلیارد تومان بود که رشد قابل قبولی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. درآمد عملیاتی شرکت از ۱۹۸ میلیارد تومان به ۲۷۸ میلیارد تومان، بهای تمام شده از ۱۰۴ به ۱۳۸ میلیارد میلیاردتومان، سود خالص ۱۲۹ به ۲۲۳ میلیارد تومان رسیده که رشد ۷۳ درصدی سود را در ۶ ماهه منتهی به ۱۴۰۲/۰۳/۳۱ داشته است. سود انباشته شرکت ۱۴۰۰/۱۰/۰۱، ۴۸۹ میلیارد تومان است. حاشیه سود ناخالص از ۰.۶ به ۰.۴، حاشیه سود خالص از ۰.۴ به ۰.۷، بازده دارایی‌ها از یک دهم به ۰.۲ رسیده است. دوره وصول مطالبات از ۲۵۹ روزه سال ۱۴۰۰ به ۲۳۴ روز رسیده است.

محمودی درمقایسه شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس با سایر رقبا بیان کرد: عملا چند شرکت تاثیرگذار بورسی در حوزه تولید برق داریم مانند دماوند، جهرم، عسلویه مپنا، زاگرس و نیروگاه قم. حاشیه سود ناخالص نیروگاه‌ها بین ۰.۴ و ۰.۵ است. دوره وصول مطالبات صنعت ۲۸۳ روز که برای شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس ۲۳۴ روز است. این شرکت یک شرکت پیشرو در بین صنعت نیروگاهی است. مالیات بر درآمد شرکت نیز برای کلیه سنوات قبل از سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

وی درباره مطالبات حقوقی این شرکت گفت: مطالبات ما از شرکت فروآلیاژ جنوب ۳۸۸ میلیارد تومان بوده که در حال پیگیری آن برای حفظ حقوق شرکت هستیم. از شرکت آلومنیوم المهدی مطالبات ۹۴۷۴ تن شمش آلومینیوم داریم. شرکت ایرالکو ۸۲۴۴ تن مطالبات شمش داریم که تاکنون ۶۶۰۰ تن از شمش‌ها را دریافت کردیم و در حال وصول باقی شمش‌ها هستیم. مطالبه عودت سند طبقات ساختمان نهایی شده است. مطالبه عودت یک دستگاه خودروی لکسوس که رای قطعی آن دریافت شده و درحال اجرای رای هستیم. سند زمین به جا‌های خوبی رسیده و امیدواریم در دو ماه آینده سند قطعی زمین را دریافت کنیم.

مدیرعامل شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس افزود: شرکت در چارچوب دستورالعمل‌های حاکمیتی دریافت شده از سازمان بورس و فرابورس و تاکید سهامدار عمده، کمیته تخصصی هیات مدیره و کمیته حاکمیت شرکتی در کمیته حسابرسی ۲۱ جلسه فعال، در کمیته مدیریت ریسک هر سه ماه یک جلسه، کمیته فنی مهندسی در جهت پایش و راهبری موضوعات فنی شرکت ۵ جلسه داشته است.

وی ادامه داد: به منظور ورود به بورس از خدمات شرکت تامین سرمایه امید استفاده کردیم و توانستیم ارزش خوبی را برای شرکت ایجاد کنیم. در روش ارزشگذاری از ۴ مدل FCFE، مدل NAV، مدل MULTI۵، مدل VBN استفاده شده که مشخص است همه این‌ها با ضریب اتکای مدل ۲۵ درصد است. ارزش جمع بندی کل ۵۴۰۰ میلیارد تومان و ارزش هر سهم ۶۴۵ تومان است. تعداد سهام شرکت نیز ۸۴۷۱ میلیون سهم است.

محمودی درباره برنامه‌های آتی شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس گفت: برنامه‌های آتی شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس در دو حوزه تقسیم بندی می‌شود. یکی حوزه بنگاه داری است که پیگیری تکالیف مجمع عمومی، تدوین و پیاده سازی استراتژی فروش برق، برنامه ریزی در راستای درآمدزایی از محل فروش برق، پیاده سازی سیستم مدیریت فرایند‌های سازمانی، تداوم سیاست فروش برق در بورس انرژی، استقرار سیستم کامل MIS نیروگاهی برای اولین بار در شرکت، بهره گیری از سیستم مکانیزه تولید، تعمیرات و بهای تمام شده در شرکت است.

وی افزود: در حوزه تولید نیز مشارکت با شرکت سیمان مهریز یزد از شرکت‌های همگروه، احداث نیروگاه خورشیدی ۲۰ مگاواتی را در برنامه داریم که در حال اخذ مجوز از سهامدار عمده هستیم. امیدواریم این طرح از نیمه دوم ۱۴۰۲ پیاده سازی شود و بتوانیم در سال ۱۴۰۳ یک مزرعه نیروگاه خورشیدی داشته باشیم. همچنین احداث نیروگاه خورشیدی ۵ مگاواتی در استان فارس را در برنامه داریم که امیدواریم عملیات آن در سال ۱۴۰۳ آغاز شود. همچنین به منظور استفاده از یک نیروگاه ۳۵۰ مگاواتی حرارتی در نیروگاه فارس که FS آن انجام شده و به سهامدار عمده ارجاع شد، امیدواریم تا پایان سال مجوز آن را اخذ کنیم و درسال آینده آن را عملیاتی کنیم. شرکت مولد نیروگاه تجارت فارس جزو شرکت‌های پیشتاز در حوزه توسعه خواهد بود.

دوشنبه 9 مرداد 1402 بورس انرژی