شرکت کارگزاری ملل پویا

معاملات الگوریتمی مشکل بازار سرمایه نیست

معاملات الگوریتمی مشکل بازار سرمایه نیست

الگوریتم تحت نظارت سازمان بورس است و هر OMS برای معاملات الگوریتمی نشانه می‌زند، هر کارگزاری هم برای استفاده از API به سازمان بورس نامه می‌زند.

امیر موسوی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز شرح داد: بازار سهام به دلایل بنیادی همچون اعتراض های اخیر و عدم توافق برجام ریزش می کند. در حجم معاملات پایین ، توهم دستکاری در بازار سهام ایجاد می‌شود و برخی عامل ریزش را معاملات الگوریتمی عنوان می‌کنند در حالی که در این حجم معاملات ، الگوریتم امکان فعالیت نخواهد داشت. از طرفی باید بازارگردانی و معاملات الگوریتمی را تفکیک کرد، دستورالعمل بازارگردانی مشکلاتی دارد که باید مرتفع شود و برای رفع آن امکان مذاکرات وجود دارد. همچنین باید گفت مشکلات بازارگردانی ارتباطی با الگوریتم ندارد. وی افزود: الگوریتم تحت نظارت سازمان بورس است و هر OMS برای معاملات الگوریتمی نشانه می‌زند، هر کارگزاری هم برای استفاده از API به سازمان بورس نامه می‌زند. معاملات الگوریتمی زیر ۰.۷ درصد است یعنی نیم درصد کل معاملات بازار سهام در حالی که الگوریتم اجرای معاملات است، یعنی خود الگوریتم تصمیم به خرید و فروش سهمی را نمی‌گیرد. از سوی دیگر معاملات الگوریتمی به دلیل حجم پایین و اجرامحوری تأثیری بر بازار سرمایه ندارند.

بازار با حجم معاملات پایین جانی برای صعودی شدن ندارد

موسوی در خصوص عوامل احتمالی افت قیمت ها در بازار سهام عنوان کرد: بازاری که حجم معاملات آن پایین است نیازی به دلیل برای ریزش ندارد، در شرایط فعلی فعالین از شرایط اقتصاد کلان و اجرای توافق ناامید هستند. از سوی دیگر در صورت اجرا نشدن برجام شرکت‌ها درفروش با مشکل مواجه می‌شوند، افراد در شلوغی سیاسی به دارایی امنی مانند طلا و ملک پناه می‌برد. از طرفی سرمایه‌گذاران منابع خود را به سمت سپرده بانکی و صندوق‌های درآمد ثابت می‌برند، چراکه از عایدی بیش از ۲۰ درصدی به‌صورت سود سالیانه اطمینان دارند. این فعال بازار سهام در پایان به بورس نیوز گفت: دولت باید به سمت توافق و گسترش همکاری‌ها در سطح جهانی برود، در چنین شرایطی است که شرکت‌ها می‌توانند ارتباط با جهان داشته باشند و فعالیت خود را توسعه ببخشند. مشکل اگر اشتباه شناسایی شود به‌صورت اشتباه نیز حل می‌شود؛ بنابراین باید مشکلات ریشه‌یابی شود تا نهاد‌های متولی بازار سرمایه آن را مرتفع سازند.

شنبه 16 مهر 1401 بررسی اجمالی