شرکت کارگزاری ملل پویا

گزارش وضعیت بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران 29 فروردین

گزارش وضعیت بازار بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران 29 فروردین

معاملات مثبت و پرتقاضای اکثر صنایع و مهمتر از آن دادوستدهای به اصطلاح روانتر نمادها از واکنش مثبت اهالی بازار سرمایه به افزایش دامنه نوسان در بازار امروز بود. محدودیت هایی نظیر دامنه نوسان و حجم مبنا، سالهاس در اکثر بازارهای بین المللی منسوخ شده اما متاسفانه علیرغم انتقادهای کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، در بازار سرمایه ایران بوده و جز ضربه زدن به مهمترین اصل بازار سرمایه یعنی نقدشوندگی بازار، عایدی دیگری درپی است که امیدواریم در آینده هر چه نزدیکتر، با برداشته شدن کامل محدودیت های مورد اشاره، رانت، فساد و تشکیل صف های خرید و فروش کاذب ناشی از آنها، برای همیشه تمام گردد و بازاری کاراتر و نقدشونده تر را نظاره گر باشیم.

در بازار مثبت و سراسر سبز رنگ امروز، به صورت کوتاهی افزایش تقاضا و معاملات مثبت گروه خودرویی را نظاره گر شدیم اما با توجه به عدم جذابیت شرکت در مجامع به دلیل سود تقسیمی پایین، مجددا فشار عرضه ها شدت گرفت و صنایع خودرویی و شرکت هایی با dps پایین را بسمت منفی شدن پیش برد. اکثر خودروسازان کشور به دلیل تحمیل هزینه های مالی سنگین و سوء مدیریت، دارای زیان انباشته‌ سنگین می باشند و در فصل مجامع، عمدتا سودی برای تقسیم نداشته و پس بصورت منطقی، در فصل مجامع، خریداران و اکثر فعالین بازار از آنها و نمادهایی نظیر آنها دوری می کنند و برعکس به سمت صنایعی که سود تقسیمی بالا و باکیفیت و تکرار پذیر دارند( همانند صنایع پتروشیمی، فلزی و معدنی، سیمانی و...) کوچ می کنند در بازار امروز چنین رخدادی نمایان بود.

در انتهای دادوستدها، شاخص کل با رشد قابل توجه حدود ۲۷ هزار واحدی از سد مقاومتی مهم ۱۵۰۰ میلیون واحدی گذر کرد که در این میان نمادهای شستا و پارسان بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای‌ اپال و پاکشو بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل ایجاد کردند. بیشترین ورود نقدینگی و سرانه خرید حقیقی ها در نمادهای وصندوق، چدن، ومهان، شفا، دیران، شکام، دجابر، پارسان، شستا، وپست، وتوصا، زملارد، وکبهمن، داوه، وبانک، شلرد و شپدیس و در نهایت ارزش معاملاتی قابل تامل بیش از ۷ همتی از رخدادهای مهم بازار بودند.














دوشنبه 29 فروردین 1401 گزارش روزانه