شرکت کارگزاری ملل پویا

بشکه‌های نفت و جبران کسری بودجه

بشکه‌های نفت و جبران کسری بودجه

کاویان عبداللهی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز، بیان کرد: در حال حاضر یکی از ابهامات موجود در سال آینده، منبع تامین مالی دولت بوده که در این رابطه چند نگاه متفاوت وجود دارد. یکی از مهم‌ترین آن‌ها حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بوده که می‌تواند بخش عمده‌ای از کسری بودجه دولت را حل کند. در نتیجه این اقدام، می‌توان گفت انتشار اوراق در سال بعد کاهش پیدا می‌کند.

عبداللهی در اشاره به خوش بین بودن مذاکرات اظهار کرد: البته با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت مجددا دچار کسری بودجه می‌شود اما؛ مقدار آن بسیار کمتر از قبل خواهد بود. در حال حاضر با توجه به قیمت نفت و خوش بینی که نسبت به موضوع برجام وجود دارد، ظاهرا می‌توان با افزایش فروش نفت کسری بودجه را پوشش داد.

وی در ادامه افزود: در صورتی که ارز دولتی حذف نشود، بر اساس بودجه‌ای که برای سال آینده نوشته شده، می‌توان گفت دولت با کسری بودجه‌ای مواجه می‌شود که تنها مسیر تامین مالی آن بازارسرمایه خواهد بود. از طرفی در بودجه حدود ۸۰ همت مربوط به انتشار اوراق وجود دارد و نزدیک ۲۰۰ همت، تسویه آن محسوب می‌شود که بر عهده دولت است.

این کارشناس بازار اظهارکرد: موضوع دیگر فروش اموال بوده که دولت می‌تواند از این مسیر نیز تامین مالی انجام دهد اما؛ در حال حاضر مشکل اصلی، عدم مدیریت مناسب شرکت‌های دولتی در بازارسرمایه است. در این راستا می‌توان گفت اگر دولت مدیریت خود را منتقل نکند، در سال‌های آینده با بسیاری از شرکت‌های متلاشی شده در بورس مواجه می‌شود که رشد اقتصادی، بهره‌وری مناسب و عملیات مثبتی نخواهند داشت.

عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: دولت با منتقل کردن مدیریت خود که البته احتمال آن بسیار کم بوده، می‌تواند وضعیت مثبتی را در بازار سال آینده تجربه کند. در حال حاضر سهم دولت در اقتصاد کشور حدود ۷۰ درصد بوده و بخش خصوصی ۳۰ درصد از آن را شامل می‌شود؛ بنابراین هر قدر سهم بخش خصوصی بیشتر شود، بهره وری، مقدار و کیفیت تولید افزایش خواهد یافت.

دوشنبه 16 اسفند 1400 اخبار بررسی اجمالی