شرکت کارگزاری ملل پویا

زیان خالص در پارکینگ «ایران خودرو»

زیان خالص در پارکینگ «ایران خودرو»

شرکت ایران‌خودرو در گزارش صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ مجموع درآمد عملیاتی خود از فروش محصولات طی این دوره ۹ ماهه را برابر با مبلغ ۷۴۲،۳۶۰ میلیارد ریال به ثبت رساند که در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد افزایش یافت. "خودرو" طی این دوره ۹ ماهه زیان ناخالص را ۲۶،۲۰۷ میلیارد ریال شناسایی کرد و همچنین بهای تمام‌شده درآمد عملیاتی این شرکت خودروساز ۳ درصد بیشتر از درآمد‌ها بود.

بر پایه این گزارش، مجموع زیان عملیاتی شرکت ایران‌خودرو در پایان دوره ۹ ماهه میاندوره‌ای برابر با ۵۴،۶۰۷ میلیارد ریال بود، هزینه‌های مالی ایران‌خودرو در پایان آذرماه ۳۹،۲۶۴ میلیارد ریال ارائه شد که نسبت به دوره مشابه سال گذشته یک درصد کاهش یافت. این خودروساز جاده مخصوصی طی این دوره ۹ ماهه زیان خالص ۸۸،۹۰۱ میلیارد ریالی را از خود بر جای گذاشت، "خودرو" در دوره مشابه سال گذشته با زیان خالص ۱۱۴،۴۹۶ میلیارد ریالی مواجه بود، همچنین زیان خالص در ازای هر سهم نیز طی این دوره ۲۹۵ریال به ثبت رسید.

بر پایه این گزارش صورت گرفته، شرکت "خودرو" در گزارش صورت‌وضعیت مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه خود مجموع دارایی‌های ثبت‌شده را برابر با ۸۵۲،۰۸۶ میلیارد ریال شناسایی کرد که ۲۹ درصد افزایش را نسبت به پایان سال مالی گذشته از خود بر جای گذاشت. بیشترین دارایی اعلام‌شده طی این دوره در اختیار بخش‌های «دریافتنی‌های تجاری و سایر دریافتنی‌ها» و «دارایی‌های ثابت مشهود» با مبالغ ۲۱۹،۳۶۹ میلیارد ریال و ۱۹۱،۳۵۴ میلیارد ریال به ثبت رسید.

شرکت ایران‌خودرو در این دوره ۹ ماهه میاندوره‌ای مجموع موجودی نقد خود را ۱۸،۰۱۳ میلیارد ریال شناسایی کرد که نسبت به پایان سال گذشته ۲۵ درصد کاهش پیداکرده است. طی این دوره ۹ ماهه میاندوره‌ای منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ میزان سرمایه "خودرو" مبلغی بالغ‌بر ۳۰۱،۶۵۶ میلیارد ریال به ثبت رسید که در مقایسه با پایان سال گذشته بدون تغییر باقی ماند و همچنین لازم به ذکر است که زیان انباشته اعلام‌شده توسط این شرکت آبی‌پوش در پایان دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ با رشد ۳۰ درصدی به ۳۸۸،۲۸۷ میلیارد ریال رسید.

همان‌طور که گفته شد درآمد‌های عملیاتی شرکت "خودرو" در پایان دوره ۹ ماهه میاندوره‌ای منتهی به آذرماه سال ۱۴۰۰ برابر با ۷۴۲،۳۶۰ میلیارد ریال به ثبت رسید، درآمد‌های این شرکت جاده مخصوصی از فروش محصولات در ۲ بازار داخلی و صادراتی به دست آمد که عمده‌ترین آن‌ها از فروش محصولات در بازار داخل کشور شناسایی شد. بیشترین درآمدی که "خودرو" طی دوره ۹ ماهه ارائه کرد از فروش «قطعات و لوازم» در بازار داخل کشور بود و در کنار آن نیز «گروه پژو» با ۲۶۹،۸۵۵ میلیارد ریال بیشترین درآمدزایی را برای ایران‌خودرو داشت و نرخ فروش این محصولات ۱۲۷ میلیون و ۷۷۷ هزارتومان در ازای هر خودرو بود، محصولی که بهای تمام‌شده ساخت آن ۱۸ درصد بیشتر از درآمد حاصل از فروش آن بود. مجموع مقدار فروش ایران‌خودرو طی این دوره ۹ ماهه ۳۱۱،۷۲۰ دستگاه اعلام شد که پرفروش‌ترین محصول ارائه‌شده ایران‌خودرو در بازار متعلق به «گروه پژو» با ۲۱۱،۱۹۱ تن بود.

دراین‌بین نگاهی داریم به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه ایران‌خودرو به نام «ایساکو کیش» که در پایان سال مالی منتهی به اسفندماه ۱۳۹۹ مجموع درآمد‌های خود را ۳۲۰ میلیارد ریال ثبت کرد اما؛ طی دوره ۶ ماهه منتهی به شهریورماه ۱۴۰۰ درآمدی را کسب نکرده است. زیان انباشته این شرکت در پایان شهریورماه سال جاری ۵۴۰ میلیارد ریال شناسایی شد و میزان سرمایه آن نیز ۱۰ میلیارد ریال به ثبت رسیده، بر اساس ماده ۱۱۴ قانون تجارت اگر ضرر‌های شرکت بیشتر از نصف سرمایه باشد هیئت‌مدیره باید تصمیم به احیا یا انحلال شرکت بگیرد.

دوشنبه 2 اسفند 1400 اخبار