شرکت کارگزاری ملل پویا

"خساپا" با زیان‌های متوالی یاتاقان زد

"خساپا" با زیان‌های متوالی یاتاقان زد

شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) در گزارش صورت‌های مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ مجموع درآمد عملیاتی خود از فروش محصولات طی این دوره ۹ ماهه را برابر با مبلغ ۲۹۲،۵۱۵ میلیارد ریال به ثبت رساند که در مقایسه با سال گذشته ۲۱۰ درصد افزایش یافت.

"خساپا" طی این دوره ۹ ماهه با افزایش ۳۱۷ درصدی زیان ناخالص مواجه بود که از مبلغ ۶،۷۲۵ میلیارد ریال در سال گذشته به مبلغی بالغ‌بر ۲۸،۰۳۳ میلیارد ریال طی این دوره رسید.

مجموع زیان عملیاتی شرکت شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) در پایان دوره ۹ ماهه میاندوره‌ای از مبلغ ۲۳،۰۴۴ میلیارد ریال با افزایش ۷۲ درصدی طی دوره به ۳۹،۶۴۳ میلیارد ریال رسید، هزینه‌های مالی شرکت سایپا در پایان آذرماه ۳۴،۴۲۶ میلیارد ریال ارائه شد که با توجه به مبلغ ثبت‌شده در سال گذشته ۳۱ درصد افزایش یافت.

این شرکت خودروساز نارنجی پوش طی این دوره ۹ ماهه زیان خالص ۷۲،۷۷۰ میلیارد ریالی را به ثبت رساند، "خساپا" در دوره مشابه سال گذشته با زیان خالص ۳۸،۵۲۲ میلیارد ریالی مواجه بود که با افزایش زیان ۸۹ درصدی روبه‌رو بود، همچنین زیان خالص در ازای هر سهم نیز طی این دوره ۳۷۲ ریال گزارش شد.

بر پایه این گزارش صورت گرفته، شرکت "خساپا" در گزارش صورت‌وضعیت مالی میاندوره‌ای ۹ ماهه خود مجموع دارایی‌های ثبت‌شده را برابر با ۶۳۰،۲۶۶ میلیارد ریال شناسایی کرد که ۱۵ درصد افزایش را نسبت به پایان سال مالی گذشته از خود بر جای گذاشت، بیشترین دارایی اعلام‌شده طی این دوره در اختیار بخش «سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت» با ۳۰۴،۰۷۱ میلیارد ریال بود.

«سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت» شرکت سایپا نسبت به پایان سال گذشته ۲۸ درصد افزایش پیدا کرد و پس‌ازآن نیز «موجودی مواد و کالا» با ۱۰۰،۵۱۱ میلیارد ریال در بخش دارایی‌های جاری قرار گرفت. طی این دوره ۹ ماهه میاندوره‌ای منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ میزان سرمایه "خساپا" مبلغی بالغ‌بر ۱۹۵،۵۱۰ میلیارد ریال به ثبت رسید که در مقایسه با پایان سال گذشته بدون تغییر باقی ماند و همچنین لازم به ذکر است که زیان انباشته شناسایی‌شده این شرکت خودروسا در پایان دوره ۹ ماهه منتهی به آذرماه ۱۴۰۰ با رشد ۴۹ درصدی به ۲۲۲،۹۰۷ میلیارد ریال رسید.

همان‌طور که گفته شد درآمد‌های عملیاتی شرکت "خساپا" در پایان دوره ۹ ماهه میاندوره‌ای منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۹۲،۵۱۵ میلیارد ریال به ثبت رسید، درآمد‌های این شرکت جاده مخصوصی از فروش محصولات در ۲ بازار داخلی و صادراتی به دست آمد که عمده‌ترین آن‌ها از فروش محصولات در بازار داخل کشور ارائه‌شده است. بیشترین درآمدی که سایپا طی دوره ۹ ماهه ارائه کرد از فروش «خانواده x ۲۰۰» در بازار داخل کشور بود که برای شرکت ۱۷۲،۳۶۸ میلیارد ریال درآمدزایی داشت و نرخ فروش این محصولات ۸۸ میلیون و ۵۳۹ هزارتومان در ازای هر دستگاه بود، محصولی که بهای تمام‌شده ساخت آن ۲۰ درصد بیشتر از درآمد حاصل از فروش آن بود.

پرفروش‌ترین محصول ارائه‌شده شرکت ایرانی تولید اتومبیل (سایپا) در بازار متعلق به «خانواده x ۲۰۰» با ۱۹۴،۶۸۰ تن بود، از محصولات «سراتو» و «آریو» نیز تنها یک خودرو به فروش رسید. لازم به ذکر است که شرکت سایپا درباره دلایل تغییر بیش از ۳۰ درصدی سود و زیان عملیاتی توضیحاتی ارائه کرد، افزایش ۷۲ درصدی زیان عملیاتی عمدتا ناشی از افزایش ۱۴۱ درصدی فروش در مقابل افزایش ۱۵۲ درصدی بهای تمام شده کالای فروش رفته است.

یکشنبه 24 بهمن 1400 اخبار بررسی اجمالی