شرکت کارگزاری ملل پویا

تامین مالی بورس برای بنگاه‌های تولیدی نه دولت

تامین مالی بورس برای بنگاه‌های تولیدی نه دولت

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به دست‌های پنهان و پشت پرده بازار سرمایه در سقوط و صعود بورس اشاره کرد.

ولی اله فرزانه، دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با بورس نیوز، اظهار کرد: مردم و سرمایه‌گذاران به دولت قبل اعتماد کرده و با تشویق آنها و فرش قرمزی که برای سرمایه‌ آنها پهن شده بود، دل به بازارسرمایه سپردند اما؛ بی‌تدبیری دولت و عدم توجه دولت به اهمیت اعتماد مردم در بورس باعث شد تا سرمایه‌های مردم در بورس دود شود. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاران خرد یا همان سهامداران تازه‌واردی که با وعده‌های حمایت دولت از بورس، اقدام به فروش اموال خود کردند تا در بازارسرمایه حضور داشته باشند را باید بازندگان بورسی دانست زیرا با تله دولت وقت، سرمایه و دارایی‌های آنها به کمتر از نصف تبدیل شد و همین موضوع است که باعث تشویش، گله و شکایت سرمایه‌گذاران از دولت شده است.

فرزانه با تاکید بر اینکه بورس، مهم‌ترین منبع تامین مالی بازار سرمایه است، افزود: مهم‌ترین انتقاد به اهالی بازارسرمایه را باید به حقوقی‌های بزرگ این بازار داد چراکه اهمیتی به سرمایه‌گذاری خرد نمی‌دهند و بسته به شرایط کاری خود اقدام به شرایط نوسان‌سازی سهم‌ها می‌کنند و این بالا و پایین رفتن دستوری نرخ‌ سهم‌ها و نوسان‌بازی آنها زندگی مردم را به سمت نابودی کشانده و فضای سالم بورس و اقتصاد را مسموم کرده است؛ مدیران بازارسرمایه نباید فراموش کنند که مهم‌ترین منابع تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی، بورس است.

نماینده مرد در خانه ملت تاکید کرد: دست‌های پیدا و نهان و پشت‌پرده بازارسرمایه در سقوط بورس کاملا مشخص بوده و مجلس نیز به وزیراقتصاد و رئیس‌سازمان بورس در این خصوص هشدارهایی را داده و در انتظار بهبود اوضاع از سوی این افراد هستیم. وی در خصوص از بین رفتن اعتماد مردمی به بورس نیز تصریح کرد: مهم‌ترین دلیل این بی‌اعتمادی تضمین نشدن سرمایه در بورس بوده که به تدریج سطح این بازار هیجانی‌تر از قبل شده و مردم نسبت به سرمایه‌گذاری در این مردد شده‌اند؛ زمانی که دولت مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق می‌کرد، آن‌ها با فروختن اموال شخصی خود نظیر خانه، ماشین و... قصد سودآوری و کمک به اقتصاد کشور را داشتند که متاسفانه نتیجه عکس داد و سهامداران ضرر زیادی را متحمل شدند اما؛ این وسط پولدارها و سرمایه‌گذاران کلان، پولدارتر شدند. دبیر کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت : اهداف سهامداران که مهم‌ترین آن‌ها سودآوری و رشد اقتصاد بوده به سرانجام نرسیده و در نتیجه باعث ایجاد ناضایتی و دوری مردم از بازار سرمایه می‌شود.

چهارشنبه 10 آذر 1400 اخبار