شرکت کارگزاری ملل پویا

رئیس سازمان بورس و پاسخ به صدای سهامداران

رئیس سازمان بورس و پاسخ به صدای سهامداران

اين قانون پس از 16 سال نيازمند اصلاح جدي جهت تحقق عدالت در بازارسرمايه بوده و گويا چند ماهي است که اين قانون در مجلس شوراي اسلامي در حال بررسي است تا اصلاحات لازم در اين قانون، انجام شود.

اين در حالي است که بازارسرمايه اين روزها چشم به راه لايحه بودجه نيز هست و بيم آن مي رود که در بودجه سال آينده، تصميماتي اتخاذ شده باشد که موجب کاهش سودآوري صنايع بورسي شود.انتظار مي رود در فرآيند اصلاح قانون بازار اوراق بهادار، تدابيري انديشيده شود که نمايندگاني از بازارسرمايه در اتخاد تصميمات موثر بر اين بازار دخيل باشند.

مجيد عشقي رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌و‌گوي اختصاصي با بورس‌نيوز در خصوص اصلاح قانون بازارسرمايه بيان کرد: اصلاح قانون بازار سرمايه اکنون در کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي در دست بررسي است و سازمان بورس نيز، از همان ابتداي طرح در کنار کميته و اعضاي کميسيون مذکور حضور فعال داشته و دارد.

وي اضافه کرد: مدتي قبل اصلاحيه قانون بازار سهام از سوي کميسيون اقتصادي مجلس به سازمان بورس ارسال شد و ما سعي کرديم تا از همان ابتدا، کميته‌اي را به همين منظور تشکيل دهيم تا جزئيات اين اصلاحيه را بررسي کنيم.

رئيس سازمان بورس تاکيد کرد: اميدواريم بتوانيم بررسي اصلاح قانون بازارسرمايه را اواخر آذرماه به اتمام برسانيم و پس از اين امر، آن را در اختيار اعضاي کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي قرار دهيم.

عشقي خاطرنشان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار نقشي بسيار اساسي در اصلاح قوانين بازار سهام ايفا کرد، هرچند که نظر سازمان بورس در رابطه با قانون بازار اوراق بهادار، اين بود که بهتر است به‌جاي آنکه اين طرح در قالب اصلاحيه مطرح شود، در قالب جديدي تحت عنوان قانون جديد در اختيار سهامداران قرار گيرد و اين نظريه هم به کميسيون اقتصادي مجلس ارجاع داده شد؛ ولي به هر حال صلاح بر اين ديده شد که نام طرح اصلاحي روي آن باقي بماند.

وي با اشاره به بخش‌هايي از اصلاحات قانون بازار اوراق بهادار گفت: يکي از اقداماتي که اکنون از سوي سازمان بورس انجام مي‌شود، رفع انحصار از نهادهاي مالي از جمله کارگزاري‌هاست؛ زيرا بر اساس مستندات درج شده، مدت زمان طولاني از عدم صدور مجوز به منظور تاسيس کارگزاري‌هاي جديد و شرکت‌هاي تامين سرمايه مي‌گذرد. به منظور جبران اين امر، رئيس قبلي سازمان تصميماتي را اتخاذ کرده بودند که ما نيز اجراي آن را سرعت بخشيده‌ايم.

رئيس سازمان بورس اضافه کرد: اکنون نهادها يا اشخاصي که توانايي مالي و تخصص لازم را به منظور تاسيس نهادهاي مالي دارند، مي‌توانند درخواست خود را به سازمان بورس ارسال کنند و در حال حاضر نيز تقاضاهاي زيادي در خصوص اين امر در سازمان بورس وجود دارد که مسئولان مربوطه با سرعت و دقت در حال بررسي آن ها هستند.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به دغدغه‌هاي فعالان بازارسرمايه در مورد لايحه بودجه 1401 گفت: در چند روز آتي شاهد خبرهاي خوبي در راستاي حمايت از صنايع توليدي حاضر در بازارسرمايه خواهيم بود. اعداد و ارقامي که در بودجه 1401 در مورد مباحثي از جمله حقوق دولتي معادن، ماليات و نرخ خوراک در نظر گرفته شده، بسيار مناسب و به نفع شرکت‌هاي بورسي تمام خواهد شد؛ لذا هيچ نگراني در اين باره وجود ندارد.وي ادامه داد: البته اعداد و ارقام به صورت قدرمطلق افزايش يافته‌اند که دليل چنين مسئله‌اي نيز سطح افزايش فروش شرکت‌هاي حاضر در بازارسرمايه نسبت به سال‌هاي گذشته است؛ به طور مثال در اين زمينه مي‌توان به سطح حقوق دولتي معادن اشاره کرد.

عشقي اضافه کرد: حقوق دولتي معادن در سال گذشته 10هزار ميليارد تومان برآورد شد، در حالي که تحقق واقعي آن در 6 ماهه نخست امسال بيشتر از عدد مذکور بود؛ يعني به‌تناسب افزايش ميزان فروش شرکت‌هاي معدني، حقوق دولتي نيز افزايش مي‌يابد بنابراين چنين امري طبيعي است که دولت از اين محل درآمد قابل توجهي را تا پايان سال داشته باشد و سود شرکت ها از محل افزايش درآمد دولت کاهش نخواهد يافت.

عشقي درخصوص نرخ تسعير ارز بانک‌ها نيز بيان کرد: در خصوص نرخ تسعير بانک‌ها به اتفاق نظر خوبي دست يافتيم، به‌گونه‌اي‌که اين عدد تا پايان سال که موعد تهيه صورت مالي بانک‌هاست، اصلاح خواهد شد. با اين وضعيت، نگراني بابت سودآوري بانک‌ها هم وجود ندارد.رئيس سازمان بورس در خاتمه خبر داد: تا پايان سال جاري، عرضه اوليه هاي بسيار خوبي را هم خواهيم داشت که هم سهامداران و هم شرکت ها از آن منتفع شوند.

شنبه 20 آذر 1400 اخبار