شرکت کارگزاری ملل پویا

سایه سنگین بودجه 1401 بر سر بورس

سایه سنگین بودجه 1401 بر سر بورس

احمد اشتیاقی: دولتی که امروز طبق آمار رسمی 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد به هیچ وجه پاسخگوی خسارتی که به صنایع وارد شده نخواهد بود. در حقیقت نه تنها خسارتی را پرداخت نخواهد کرد بلکه به فکر افزایش حامل های انرژی مصرفی این صنایع است.

این روزها بحث بودجه 1401 دولت حسابی داغ است. اینکه دولت در سال آینده هم کسری بودجه داشته باشد یا نه، ارتباط مستقیمی با تورم در سال آینده دارد. از طرفی مواردی در بودجه وجود دارد که همیشه مورد توجه شرکت های بورسی است. بهره مالکانه معادن، نرخ حامل های انرژی و مواردی از این دست که شرکت های بورسی به طور مستقیم با آن مرتبط هستند، از جمله موارد مورد توجه اهالی بازار سرمایه است. اخیرا این موضوع مطرح شده که نرخ گاز صنایع در بودجه 1401 افزایش خواهد یافت و بهره مالکانه نیز با افزایشی قابل توجه مواجه می شود. احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در خصوص افزایش نرخ حامل های انرژی در بودجه 1401 و تاثیری که بر صنایع خواهد گذاشت، گفت: معتقدم ایجاد چنین شرایطی قابل پیش بینی بود. با توجه به اینکه دولت قصد دارد بودجه سال 1401 را بدون کسری ببندد قاعدتا هر منبع درآمدی که بتواند برای خود متصور شود را به آن فکر خواهد کرد. که از جمله آن می توان به بحث حامل های انرژی اشاره کرد. حامل های انرژی از جمله مباحث مهمی است که اکثر فعالیت های اقتصادی به این موضوع توجه ویژه دارند و معتقدند باید از حالت قیمت گذاری دستوری خارج و بنا به شرایط منطقه ای قیمت گذاری شود.

او در ادامه افزود: زمانی که به این موضوع قائل هستیم محصولات شرکت های پذیرفته شده در بورس نباید مشمول قیمت گذاری دستوری شوند، متقابلا چنانچه یارانه ای هم تحت عنوان قیمت گذاری دستوری بابت حامل های انرژی به این صنایع داده می شود باید آن یارانه ها حذف و بر اساس قیمت های منطقه ای داده شود. افزایش قیمت گاز برای صنایع قابل پیش بینی بود؛ اما در نقطه مقابل می گوییم که باید این افزایش در طی سه سال انجام می شد. اما پس از افزایش یکباره لااقل قیمت گذاری دستوری از محصولات شرکت های پذیرفته شده در بورس برداشته شود. این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: از سویی فاصله ای که بین دلار نیمایی و آزاد ایجاد شده هم برداشته شود و همه چیز بر اساس کشف قیمت باشد. در حال حاضر فاصله 26درصدی بین دلار نیمایی و آزاد وجود دارد. بر همین اساس افزایش قیمت حامل های انرژی خیلی نمی تواند سود شرکت ها را متاثر کند، در حقیقت با افزایش دلار نیمایی پوشش لازم داده می شود.

احمد اشتیاقی در رابطه با شرایط حاکم بر بازار سرمایه نیز عنوان کرد: ادامه دار بودن منفی های بازار به ابهاماتی که این بازار دارد باز می گردد. تجربه بدی را در سال 99 داشتیم. عموم مردم وارد بورس شدند و با ضرر و زیان وجوه شان را از بازار سرمایه خارج کردند. با توجه به زیانی هم که متحمل شدند دیگر حاضر نیستند وجوه جدیدی را به بازار سرمایه تزریق کنند. علاوه بر این ها به تدریج از سال های 98 و 99 حجم شناوری بازار افزایش پیدا کرده که دیگر پول فعالان بازار پاسخگوی این حجم شناوری نیست. در حقیقت تقاضا برای این میزان عرضه ای که وجود داشت، وجود ندارد. از سوی دیگر اکثر افرادی که در حال حاضر مبادرت به خرید در بازار دارند معامله گر بوده و سهام دار و سرمایه گذار نیستند. او افزود: این غلبه معامله گران بر سهامداران سبب می شود که این ها رفتارهای هیجانی به این صورت از خود بروز دهند. به طور مثال، اخیرا یک مقدار نرخ کامودیتی ها با کاهش مواجه شده است. معامله گران صرف نظر از پتانسیلی که روی دلار نیمایی وجود دارد و گزارش های بسیار خوبی که در آبان ماه شرکت ها منتشر کردند صف های فروش تشکیل دادند. مقابل آن با توجه به نبود نقدینگی لازم جو بازار منفی می شود. ابهاماتی که کماکان در بازار سرمایه وجود دارد آن ها هم موثر هستند. کماکان نمی دانیم تا پایان سال چه حجمی از اوراق مشارکت با چه نرخی منتشر خواهد شد. احمد اشتیاقی گفت: علاوه بر این نمی دانیم که آیا اجازه رشد به دلار نیمایی خواهند داد یا خیر. از سویی مباحث مربوط به قیمت گذاری دستوری نیز همچنان مطرح هستند. ابهاماتی در رابطه با سهام عدالت وجود دارد که چه ساز و کاری برای آزادسازی سهام عدالت در نظر خواهند گرفت. این ها مواردی هستند که باعث می شود پول جدید تمایلی برای ورود به بورس نداشته باشد. همه این ها دلایلی هستند که با توجه به ارزنده بودن سهام، فضای منفی در این بازار را شاهد باشیم.

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نباید دولت ضرر و زیان حاصل از قطعی برق به صنایع را پرداخت کند؟ بیان کرد: دولتی که امروز طبق آمار رسمی 450 هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد به هیچ وجه پاسخگوی خسارتی که به صنایع وارد شده نخواهد بود. در حقیقت نه تنها خسارتی را پرداخت نخواهد کرد بلکه به فکر افزایش حامل های انرژی مصرفی این صنایع است. تنها می توان این انتظار را داشت که برق و گاز این صنایع در فصول سال قطع نشود.

دوشنبه 8 آذر 1400 اخبار