شرکت کارگزاری ملل پویا

قول متولی بازارسرمایه برای سبزی بازار

قول متولی بازارسرمایه برای سبزی بازار

به گزارش بورس نیوز، مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: بازارسرمایه پس از رشدی که تا اواخر مرداد سال ۹۹ شکل گرفت، ریزش‌ها را شاهد بود و قرمزی بورس تنها برای مدت زمانی اخیر نبوده این ریزش کاهش شاخص بورس و قیمت سهام، از مدت‌های قبل آغاز شده است.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین تفاوت‌هایی که نسبت به سال گذشته در بورس شکل گرفته است، اطلاعات ناشران به درستی و در زمان مناسب افشا شده و این انتشار اطلاعات، کاملا به نفع سهامداران و فعالان بازارسرمایه است؛ از نظر سازمان بورس، سودآوری شرکت‌ها در مدت زمان ۶ ماهه سال جاری نسبت به سال گذشته کاملا مناسب بوده و نسبت‌های بدهی بازار از عدد‌های ۳۰ تا ۴۰ به ۴ و ۵ رسیده و قیمت سهام واقعا جذاب است.

رئیس سازمان بورس تاکید کرد: مردم کاملا حق دارند که نگران باشند چراکه اتفاقاتی که از سال گذشته تاکنون رخ داده، عدم اطمینان را در مردم تقویت کرده است؛ باید به این موضوع اذعان داشت که عزمی که دولت برای حمایت از بازارسرمایه شکل داده به‌عنوان شخص حرفه‌ای می‌توانم ادعا کنم که الان جای هیچ نگرانی نیست و شرایط بنیادین بازار خوب بوده و سودآوری شرکت‌ها خوب است.

مجید عشقی با اشاره به نگرانی و ابهاماتی که در بازارسرمایه وجود دارد، گفت: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که برای رفع ابهامات موجود در بازار انجام شد تا سرمایه‌گذاران حقیقی از آینده سرمایه‌گذاری مطمئن شوند، تقویت فعالیت صندوق‌های بازارگردانی، صندوق‌های درآمد ثابت و حتی هلدینگ‌های بزرگ بوده که در راستای خرید در بورس گام بردارند و طبق توافقات انجام شده، خریدها ادامه خواهد داشت.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به آنکه تابلوی بورس و قرمزی بازار با این ادعا و حمایت از سهم‌ها همخوانی ندارد، تصریح کرد: این گفته کاملا صحیح بوده اما؛ نمی‌توانیم دیگر مردم را تشویق به حضور در بورس کنیم و برای آن دیر است بنابراین ابتدا باید بازار را به ثبات برسانیم زیرا نوسان صعودی و نزولی شدیدا برای بازارسرمایه مانند سم در رگ‌های سرمایه‌گذاری است.وی اضافه کرد: رشد‌های شارپی که بازار در سال‌های گذشته شاهد بود نتیجه ریزش سریع را هم دربرخواهد داشت که این موضوع ماهیت سرمایه‌گذاری است.

عشقی درخصوص انتقاد به انتشار اوراق‌های بدهی دولت نیز اشاره داشت و تاکید کرد: همواره این بحث در فضای بازارسرمایه به گوش می‌خورده و بازار را تحت شعاع قرارداده است، کسری بودجه و انتشار اوراق بوده که باید عنوان کنیم که به اندازه و میزان کششی که در بازارسرمایه وجود دارد، این اوراق منتشر شده و قرار نیست که تمام کسری بودجه از بورس تامین شود.رئیس سازمان بورس با اشاره به موضوع بازاربدهی و اوراق‌های دولتی مدعی شد که دولت در ۴۰ روز گذشته یک ریال هم اوراق نفروخته است.

وی اضافه کرد: برنامه‌ریزی‌های دولت بر این اساس استوار بوده که سایه جنجال را از بازارهای سرمایه‌گذاری بکاهد و به همین منظور این روزها شاهد بحث و ابهام در صنایعی همچون فولاد، پتروشیمی و ... شاهد نیستیم و دخالت‌ها به حداقل‌ترین شکل خود رسیده است.عشقی تاکید کرد: به‌عنوان متولی بازارسرمایه رسالت خود را حفاظت از منابع ناشران و سهامداران در بورس می‌دانم و دولت فعلی نهایت قول همکاری ۱۰۰ درصدی را به بازارسرمایه داده تا دخالت‌ها کاهش یابد.

رئیس سازمان بورس افزود: بسیاری از ناشران در سال جاری سودسازی مناسبی را داشته و باید دید این سودسازی در کجا ذخیره یا سرمایه‌گذاری می‌شود؛ طرح‌های توسعه‌ای بسیاری در شرکت‌ها و صنایع مختلف وجود دارد که باید شرکت‌ها به سوی رشد گام بردارند؛ برای مثال در جلسه شب گذشته که با حضور صنایع معدنی برگزار شد، تاکید شد که طرح‌های توسعه‌ای زیادی در این حوزه وجود دارد و یکی از مهم‌ترین راه‌های به ثبات رسیدن بازارسرمایه، اشتغالزایی به‌واسطه طرح‌های توسعه‌ای شرکت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته مانند ۸۴ و ۹۲ نیز اتمسفری منفی از معاملات سهام شکل گرفته بود، تصریح کرد: جو کاهشی و ناامیدی که در بازارسرمایه شکل گرفته بارها تجربه شده اما؛ شدت و ضعف آن متفاوت بوده است ولی نکته مهم آن بوده که در آن برهه، چند صدهزار سهامدار فعال داشتیم اما؛ درحال حاضر ۵۸ میلیون کد سهامداری صادر شد و کل جمعیت کشور درگیری بازار‌سرمایه شده‌اند.

عشقی اطلاع‌رسانی را یکی از مهم‌ترین ابزارهای بازارسرمایه دانست و گفت: باید بیش از گذشته برای اطلاع‌رسانی در بازار مانور دهیم و وقفه یک ماهه‌ای که در بحث اطلاع‌رسانی سازمان بورس ایجاد شده بود تصحیح شده و سعی بر آن است که به طور منظم از وضعیت بازار اطلاع‌رسانی شود و مردم به کانال رسمی اطلاعات دسترسی داشته باشند تا یکسری شایعات در جریان بازار، آنچنان اثرگذار نباشند.

دوشنبه 10 آبان 1400 اخبار