شرکت کارگزاری ملل پویا

شاید خبر بدی در راه است و ما نمی‌دانیم

شاید خبر بدی در راه است و ما نمی‌دانیم

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه نه فقط حال و هوای تحرک و سبز شدن ندارد، بلکه رخوت پاییزی آنچنان گرفتارش کرده که امروز هم با افت ۲۷ هزار پله ای همراه بود و وارد کانال یک میلیون و ۳۴۸ هزار واحدی شد!

علی قاسم نژاد عضو هیات مدیره شرکت سبدگردان مانی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: از منظر تکنیکالی به نظر می رسد شاخص کل در محدوده ۱ میلیون و ۳۱۱ هزار الی ۱ میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی با حمایت خوبی مواجه باشد.

وی ادامه داد: از نگاه بنیادی هم با توجه به ارزش گذاری بر اساس نسبت‌های P بر E، بسیاری از سهم‌های بازار در قیمت‌های معقول و مناسبی قرار دارند و گران نیستند و شاید یکی_دو روز دیگر از منظر قیمتی، جذاب‌تر از این هم باشند چراکه خبری از کاهش نرخ ارز نیست و حتی اگر شاهد توافق و احیای برجام نیز باشیم، با در نظر گرفتن رشد نقدینگی، مجالی برای کاهش نرخ ارز باشد و سیاست گذاران در بهترین حالت، می‌توانند نرخ ارز را مدتی در محدوده فعلی تثبیت کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد:، اما وضعیت این روز‌های بازار سرمایه این شائبه را ایجاد می‌کند که شاید در بودجه ۱۴۰۱، دولت بی‌پول برنامه‌هایی برای بازار سرمایه داشته باشد که به نفع بازارسرمایه نباشد و ما از آن اطلاع نداریم اما؛ نهاد‌های بالاتر در جریان باشند!

وی اضافه کرد: یکی از ریسک‌هایی که می‌تواند بازار سرمایه ما را تحت تأثیر قرار دهد و چه بسا رفتار این روز‌های فعالان بازار سرمایه ناشی از آن باشد، ریسک احتمال افزایش نرخ حامل‌های انرژی در بودجه ۱۴۰۱ است که می‌تواند از حاشیه سود شرکت‌های فعال در این بازار بکاهد. علاوه بر این با توجه به افزایش نرخ بهره بین بانکی، احتمال افزایش نرخ سود بانکی هم بر سر بازار سرمایه ما سنگینی می‌کند. اگرچه در شرایط تورمی، افزایش نرخ بهره بدون ریسک در حد یکی_دو درصد به خودی خود نمی‌تواند موجب تغییر روند بازار سرمایه و جذب نقدینگی از این بازار شود، اما اگر این اتفاق همراه با سایر ریسک‌ها و اتفاقات منفی و احتمال آب شدن سرمایه‌های فعالان بازار سرمایه باشد، می‌تواند بازار سرمایه را دچار مشکل کند.

قاسم‌نژاد تغییرات مدیریتی و پرحاشیه اخیر در بازار سرمایه و سایر ارکان اقتصادی کشور را یکی دیگر از دلایل تعلل این روز‌های حقوقی‌های بازار سرمایه در حمایت از سهام عنوان کرد و گفت: با توجه به تغییراتی که در چند وقت اخیر در بازار سرمایه و سایر بخش‌های اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی رخ داده و هجمه‌ها و انتقاداتی که به مدیران برکنارشده مطرح شد، شاید برخی حقوقی‌ها هم رفتار محتاطانه‌تری دارند و انگیزه چندانی برای خرید و حمایت از سهم‌ها در شرایط فعلی و احتمال زیر سوال رفتن در روز‌های آینده را ندارند!

وی در خاتمه تصریح کرد: به هر حال یا فعالان بازار سرمایه با پیشخور کردن اتفاقات منفی که می‌تواند در یکی_دو ماه آینده بازار سرمایه ما را تحت تاثیر قرار دهد، به استقبال بودجه ۱۴۰۱ و سایر متغیر‌ها رفته‌اند و یا اینکه اتفاق خاصی در راه نیست و واکنش فعالان بازار سرمایه، یک بیش واکنشی و ترس بی‌منطق بوده که در این صورت با شفاف شدن زوایای بودجه ۱۴۰۱، وضعیت بازار سرمایه تغییر خواهد کرد. نکته حائز اهمیت این جاست که بازار سرمایه دیگر کشش تداوم منفی‌ها را ندارد و بعید است که فعالان این بازار آنقدر صبور باشند تا در ماه‌های آینده بودجه ۱۴۰۱ تعیین تکلیف شود!

یکشنبه 9 آبان 1400 اخبار