شرکت کارگزاری ملل پویا

آیا «بورس» با نگاه تحلیل پتانسیل رشد دارد؟

آیا «بورس» با نگاه تحلیل پتانسیل رشد دارد؟

طبیعی است که بازار سرمایه حرکت‌ با ثباتی نداشته باشد و به نوعی درجا بزند. ولی با شفاف تر شدن شرایط و کاهش ابهامات با توجه به پتانسیل های ذکر شده بازار سرمایه امکان استارت یک حرکت صعودی را خواهند داشت.

به گزارش بورس نیوز سوال اصلی سرمایه‌گذاران این روزها این است که آیا بازار سرمایه با نگاه تحلیلی پتانسیل رشد دارد یا نه و اگر پتانسیل رشد دارد، چرا نسبت به اتفاقات مثبتی که در شرکت‌ها رخ داده واکنش مثبتی در بازار مشاهده نمی شود و آن طور که انتظار می رود ، این بازار رشد نکرده است؟

بهروز زارع رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سرآمد بازار در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: معتقدم بازار سرمایه ما کاملا پتانسیل رشد دارد اما؛ این نگرش به معنای تکرار اتفاقاتی که در نیمه دوم سال ۹۸ و نیمه اول سال ۹۹ رخ داد نخواهد بود. وی اضافه کرد: اصولاً اتفاقاتی که در آن مقطع رخ داد غیرعادی بود و قرار نیست که دوباره همان شرایط تکرار شود ؛ وضعیت بنیادی و میزان سود ریالی محقق شده در شرکت‌ها و وضعیت بازارهای جهانی و اوضاع اقتصادی کشور، نوید بخش پتانسیل رشد بازار سرمایه است، البته این پتانسیل در تمام صنایع یکسان نخواهد بود و برخی از صنایع رشد قوی تر و برخی دیگر‌ پتانسیل رشد ضعیف تری خواهند داشت. رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سرآمد بازار افزود: اما ترسی که به سبب اتفاقات سال گذشته بر بازار سرمایه مساوی افکنده هنوز مجال رشد به بازار نداده است. ضمن اینکه با تغییر دولت، بسیاری از سیاست‌های اقتصادی دولت مبهم است. این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: برای مثال در دو ماه گذشته مرتباً در مورد تثبیت قیمت ها اظهار نظر شده و در حال حاضر صنایع فلزی، پتروشیمی و حتی ساختمانی ها‌ در مورد موضوع تثبیت قیمت با ابهام مواجه هستند و سرمایه‌گذاران ترجیح می دهند تا شفاف‌تر شدن شرایط‌ محتاطانه تر عمل کنند. زارع ادامه داد: علاوه بر این شرایط برجام و نرخ ارز در ماه‌های آینده هم از ابهامات مهم بازار سرمایه هم تلقی می شود. ضمن اینکه هنوز سیاست‌های بانک مرکزی هم برای ما شفاف نیست و نمی دانیم آیا قرار است بانک مرکزی سیاست های انقباضی در پیش بگیرد یا نه. رئیس هیات مدیره شرکت سبدگردان سرآمد بازار تصریح کرد: در چنین شرایط مبهم این طبیعی است که بازار سرمایه حرکت‌ با ثباتی نداشته باشد و به نوعی درجا بزند. ولی با شفاف تر شدن شرایط و کاهش ابهامات با توجه به پتانسیل های ذکر شده بازار سرمایه امکان استارت یک حرکت صعودی را خواهند داشت. این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه‌های منطقی تر برای سرمایه‌گذاری گفت: البته نمی توان شرایط را به کل بازار تعمیم داد و در مورد بازار سرمایه با نگاه گروهی صحبت کرد، اما انتظار می‌رود صنایعی که به نرخ ارز وابستگی دارند، در نیمه دوم سال اوضاع بهتری داشته باشند.

شنبه 17 مهر 1400 اخبار