شرکت کارگزاری ملل پویا

آیا اشتباهات سال گذشته تکرار می‌شود؟

آیا اشتباهات سال گذشته تکرار می‌شود؟

به گزارش بورس نیوز، از ابتدای تیرماه بورس تهران شیب صعودی دارد و بسیاری از نمادهای بازار، رشد ملایم اما مناسبی داشته اند. این در حالی است که نرخ ارز هم در این مدت کمی رشد داشته است. باید دید آیا رشد بازار سرمایه ادامه خواهد داشت یا دوباره قرار است دلواپسان، رشد قیمت سهام را حباب بخوانند.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: وضعیت بازار سرمایه به گونه ای است که هیج جای نگرانی در مورد رشد این بازار وجود ندارد. اتفاقی که مرداد ماه سال گذشته در بازار سرمایه ما رخ داد، یک اتفاق طبیعی و ناشی از رشد بازار نبود؛ بلکه ناشی از دستکاری های اقتصادی از جمله دستکاری در نرخ بهره؛ اختلاف بین وزارت نفت و وزارت اقتصاد؛ فشار بسیار زیاد برای فروش اوراق دولتی و... بود. برخی از اشتباهات سال گذشته، در حال حاضر تکرار نمی شود و نرخ بهره بانکی هم کاهش داشته و نرخ دلار به ثبات نسبی رسیده و اختلاف خاصی در وزارتخانه ها مشاهده نمی شود. اما به هر حال بازار سرمایه در حال بازگشت به روزهای اوج و جبران ریزش سال قبل است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد راهکارهای جلوگیری از تکرار سقوط سال ۹۹ و تحمیل زیان سنگین به سهامداران خصوصا سهامداران کم تجربه ، اظهار کرد: بخش عمده این کار در گرو فرهنگ سازی است تا مردم این فضای جدید سرمایه گذاری را درک کنند. تعداد زیادی از مردمی که در چند ماه اخیر با بازار سرمایه در ارتباط بوده اند، معاملات محتاطانه ای دارند. ولی باید مردم را به سرمایه گذاری غیر مستقیم ترغیب کرد تا از طریق صندوق های سرمایه گذاری یا شرکت های سبدگردان اقدام به سرمایه گذاری در بازار سرمایه کنند. مردم باید توجیه شوند که ورود مستقیم و بدون داشتن مشاور سرمایه گذاری قوی یا بدون استفاده از ابزارهای سرمایه گذاری غیر مستقیم، بسیار پرریسک و خطرناک خواهدبود. ضمن اینکه به سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری مستقیم دارند، توصیه می شود برای مطالعه و افزایش دانش مالی خود، وقت کافی بگذارند.

دوشنبه 25 مرداد 1400 اخبار