شرکت کارگزاری ملل پویا

چقدر درباره اختیار فروش می‌دانید؟

چقدر درباره اختیار فروش می‌دانید؟

اختیار فروش قراردادی است که به موجب آن صاحب کالا و سرمایه می‌تواند در بازه زمانی مشخص اقدام به فروش دارایی خاص کند. پس نتیجه می‌گیریم که اگر قیمت سکه در بازار مثلا 950 هزار تومان باشد و دارنده سکه پیش‌بینی کند قیمت آن سه ماه آینده ممکن است کاهش پیدا کند، با بستن یک قرارداد اختیار فروش روی یک قیمت خاص مثلا 900 هزار تومان، می‌تواند در این مدت با خیال راحت بدون اینکه دیگر قیمت سکه و دلار را رصد کند، در زمان سررسید -یعنی سه ماه بعد- به‌طرف قراردادش سکه‌ها را با قیمت 900 هزار تومان قرارداد بفروشد.

البته برای داشتن یک اختیار فروش خوب دارنده سکه‌ها باید به‌طرف قراردادش بابت هر سکه، مثلا 20 هزار تومان بپردازد و این امتیاز را از طرف قراردادش اصطلاحاً بخرد و این باعث می‌شود که طرف قرارداد هم حتماً سکه‌ها را در قیمت تعیین‌شده در موعد سررسید، به‌شرط اینکه فروشنده بخواهد بفروشد، بخرد و دبه در نیاورد! البته این‌همه ماجرا نیست.

اگر برعکس پیش‌بینی دارنده سکه‌ها، قیمت سکه افزایش پیدا کند و مثلا به یک‌میلیون تومان برسد، چه می‌شود؟ در پایان قرارداد، فروشنده می‌تواند از اختیار فروشش استفاده نکند و منطقی هم این است که سکه‌هایش را در بازار به قیمت یک‌میلیون تومان به فروش برساند. ولی چون بابت هر سکه مثلا مبلغ 20 هزار تومان برای داشتن اختیار فروش پرداخت کرده است، تقریباً هر سکه برایش 980 هزار تومان تمام می‌شود که با این حساب یک مقدار از سودش کم شده و در این مدت خیالش بابت پایین آمدن قیمت سکه راحت است.

یکشنبه 30 تیر 1398 آموزش عمومی بورس