شرکت کارگزاری ملل پویا

تولید ردیاب گازی

تولید ردیاب گازی

عبدالله عذاری اهوازی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: حوزه جغرافیایی شرکت نفت و گاز اروندان در غرب کارون است که امتداد آن از شهرستان بستان، دشت آزادگان، دارخوین، هویزه، سوسنگرد و تا اروند کنار است.

وی افزود: میزان تولید این شرکت بیش از ۴۰۰ هزار بشکه در روز است که چشم انداز یک میلیون بشکه‌ای را نیز در برنامه دارد. این شرکت زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران است.

عذاری اهواری ادامه داد: ما با شرکت‌های دانش بنیان به عنوان شرکت‌هایی که چالش‌های عملیاتی و فنی ما را به راه حل تبدیل می‌کنند، همکاری می‌کنیم. چالش‌های خود را با شرکت‌های دانش بنیان مطرح می‌کنیم. جلسات متعدد برگزار می‌شود. شرکت‌های دانش بنیان ایده‌های خود را به مرحله عمل می‌رسانند. ما ایده‌ها را در موضوع عملیات به کار می‌گیریم و پس از آنکه در تست‌های آزمایشگاهی و عملیاتی موفق شدند، تولید انبوه می‌شوند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان بیان کرد: در حال حاضر حدود ۸۶ درصد از کالا‌هایی که از خارج خریده می‌شود، را شرکت‌های دانش بنیان داخلی برای ما می‌سازند. در موضوع فنی و تکنولوژی در مرز دانش نیز با استفاده از خدمات دانش بنیان برای آسفالت زدایی چاه‌های نفتی استفاده می‌شود. قابل توجه است که در چاه‌های نفتی بعد از مدتی کارکردن در خود لوله چاه لایه آسفالتی بسته می‌شود و جلو حرکت نفت را می‌گیرد. این روش‌ها روش شیمیایی است. روش جدید که روش آلتراسونیک است و در دندانپزشکی نیز برای جرم گیری استفاده می‌شود، ما برای چاه استفاده می‌کنیم. این قطعات داخل کشور ساخته شده و توانستیم به روش آلتراسونیک آسفالت زدایی را انجام دهیم تا عملیات ترمیم چاه صورت گیرد و تولید افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: در جای دیگر با توجه به توصیه‌ها و رهنمود‌های مقام معظم رهبری در داخل شرکت نفت استعداد‌های موجود را در موضوع ساخت شناسایی کردیم. موتور‌های برقی که در کارخانجات به وفور داریم، توانستند به وسیله ریموت که برد دارند و برد‌ها به دلیل تحریم به ما نمی‌رسد، داخل شرکت برد‌ها ساخته شد. در تولید بار اول، از ۶ تولید عقد ۴ قرارداد توسط شرکت اروندان به سرانجام رسید که مهمترین آن "مولتی فیس فلومیتر" و هوشمندسازی چاه هاست. بحث دیجیتال کردن میدان‌های نفتی بحث روز است که در این موضوع نیز پیشگام هستیم. در موضوع جریان سنج‌های همزمان، جریان سنج‌ها گاز، نفت و آب را ارزیابی کرده و اطلاعات آن را برای کنترل و پایش چاه‌های نفتی ارسال می‌کنند.

عذاری اهواری درباره چالش‌های عملیاتی بیان کرد: چالش‌های عملیاتی، چالش‌های پژوهشی هستند. موضوع چالش‌های عملیاتی در عملیات سطحی و بالای زمین است. وقتی صحبت از چالش‌های عملیاتی می‌شود یعنی عملیات روی زمین، فرآورشی مثل موتور‌ها و شیر‌های برقی است. اما چالش‌هایی نیز داریم که تحتانی هستند. این چالش‌ها جنبه‌های فنی پیچیده تری دارند. شرکت‌های دانش بنیان در این کار‌ها کمک شایانی انجام دادند. برای نخستین بار ردیاب گازی را استفاده خواهیم کرد که این محصول نیز با همکاری دانشگاه امیرکبیر پیش می‌رود. به زودی نتایج آن اطلاع رسانی می‌کنیم. ما پژوهش را برای نتیجه گیری و اهداف خود انجام می‌دهیم.

ما می‌خواهیم یک چاه نفتی بزنیم. به وسیله سیال تحت الارض و باتوجه به نتایجی که به دست می‌آید، محل چاه‌های نفتی را دقیق‌تر تعیین کنیم.

اگر یک چاه در جای درستی حفر شود باعث تولید بیشتر خواهد شد. زیرا در جا‌های مختلف منفذ‌هایی وجود دارد که سنگ‌ها کم یا زیاد می‌شود. به وسیله نتایج حاصل از این پژوهش می‌توانیم با استقرار چاه‌ها در محل اصلی تولید را بیشتر کنیم. می‌خواهم بگویم جهت‌های ما میدانی است.

یکشنبه 3 دی 1402 اخبار