شرکت کارگزاری ملل پویا

"توری فلزی" ابر پروژه زیست محیطی

"توری فلزی" ابر پروژه زیست محیطی

به گزارش بورس نیوز، علیرضا مخبردزفولی، قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولادخوزستان در نشست خبری اظهار کرد: درخصوص مسئولیت‌های اجتماعی و فعالیت‌های شرکت فولاد خوزستان بگویم که ما ۴ سال پیاپی تندیس زرین مسئولیت‌های اجتماعی را در بین بنگاه‌های بزرگ اقتصادی کشور به خود اختصاص دادیم. شاید مهمترین ویژگی فولاد خوزستان در موضوع مسئولیت‌های اجتماعی "درمان محوری" است. یعنی سعی نکردیم که برای مردم خوزستان مُسکن بدهیم. بسته‌های معیشتی، اعزام گروه‌های جهادی و... خوب است، اما ما سعی کردیم کار‌های بنیادین انجام دهیم تا یک مشکل را رفع کنیم.

وی افزود: به عنوان مثال باشگاه و ورزشگاهی را در خوزستان افتتاح کردیم که در کشور بی نظیر است. از نظر امکانات این ورزشگاه مجهزترین ورزشگاه کشور است. در بعد فرهنگی و ورزشی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و... نقش مهمی در استان خوزستان دارد. هرساله میلیارد‌ها تومان برای نگهداری و تجهیزات آن هزینه می‌شود. افراد در تمام رده‌های سنی در این ورزشگاه حاضر می‌شوند. در موضوع اشتغالزایی نیز بسیار تاثیرگذار است. در اهواز برای رفع معضلات ترافیکی شهر پل ساختیم. در روستای کم برخوردار قلعه کنعان به جای استقرار تیم‌های پزشکی دو، سه روزه یک کلینیک دوطبقه به ابعاد هر طبقه ۷۵۰ متر با تجهیزات کامل پزشکی ساختیم.

مخبر ادامه داد: دیگر اینکه از اسفندماه سال ۱۴۰۱، برای اصلاح جاده‌ای که بین بومی‌های منطقه به جاده مرگ معروف بود، تا امروز ۵۰ میلیارد تومان صرف اصلاح این جاده که هنوز به پایان نرسیده است. در زمینه محیط زیست در دو سال اخیر در پروژه‌های زیست محیطی در جهت توسعه فضای سبز، کاهش غبار و بحث پساب، ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم و در دو سال آینده هزینه پروژه‌های تعریف شده نیز ۲۴۰۰ میلیارد تومان است.

قائم مقام مدیرعامل در امور ستادی و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فولادخوزستان بیان کرد: همه شرکت‌های کشور که دارای قدمت هستند، مانند شرکت فولاد خوزستان نیز با چالش‌هایی درگیر است. از جمله به روز نبودن تکنولوژی. اگر کارخانه‌هایی که جدیدا راه اندازی می‌شود با مشکلات تحریم مواجه نباشد، حتما تجهیزاتی که در این کارخانه‌ها ساخته می‌شوند، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارد. ما مجبور هستیم این هزینه‌ها را در محیط زیست انجام دهیم تا تبعات نو نبودن تجهیزات را جبران کنیم.

وی توضیح داد: موضوع دیگر، وضعیت گردوغبار و ریزگردهاست که از کشور‌های همسایه به سمت ما سرازیر می‌شود، تبعاتی را در شرکت فولاد خوزستان و استان خوزستان دارد، به اضافه گرما که در تابستان هوای اهواز به ۶۰ درجه نیز می‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع سوم این است که ما پروژه‌های زیست محیطی را همراه با عملیات بهره برداری و توسعه انجام می‌دهیم. مجبور هستیم به دلیل اشتغالزایی پایدار، گردش مالی، اقتصاد و بهره وری طرح‌های توسعه‌ای را پیش ببریم. این کار خوبی ها، تهدید‌ها و فرصت‌هایی دارد. فرصت آن، این است که از سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، ۱۰۸۰ جوان خوزستانی را در شرکت فولاد خوزستان و شادگان جذب کردیم. این، در شرایطی است که بسیاری از شرکت‌ها در حال تعدیل نیرو‌ها هستند. از آن سو، بحث آلاینده‌ها و کنترل غبار نیز باید همزمان انجام شود.

مخبر گفت: نکته دیگر، عدم رعایت حریم شهری است. این‌ها چالش‌هایی است که شرکت‌های صنعتی دارای قدمت با آن مواجه هستند. شهر ما را محاصره کرده است. هم جلوی توسعه را گرفته و هم طبیعتا جمعیت پیرامونی ما تحت تاثیر وضعیت زیست محیطی و آلایندگی قرار می‌گیرند.

این مقام مسئول گفت: در این بین، موضوع تحریم نیز وجود دارد. اگر ما نوسازی تجهیزات را که برنامه آن بعد از دو، سه سال در واحد فولادسازی تدوین شد، بخواهیم اجرا کنیم، به تجهیزات نو نیاز داریم. به انواع مختلف در حال رایزنی هستیم تا بتوانیم بحث نوسازی تجهیزات را در شرکت فولاد خوزستان پیش ببریم. علیرغم دسترسی به کارون، ما بزرگترین کارخانه تصفیه آب را داریم، اما همین آب که از تصفیه خارج می‌شود ۶۵ درصد آن را با بازچرخانی به تولید برمی گردانیم تا از کارون آب برداشت نکنیم.

وی درباره طرح "توری فلزی" بیان کرد: ابر پروژه زیست محیطی را در شرکت فولاد خوزستان آغاز کردیم که ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در سطح کشور هیچ شرکتی وارد این پروژه نشده است. در خاورمیانه یک شرکت با ابعاد یک ششم کاری که ما داریم انجام می‌دهیم وارد این موضوع شده است. در دنیا نیز سه کشور این کار را انجام می‌دهد.

مخبر گفت: اسم این پروژه "توری باد" است. محوطه ۴۰ هکتاری که محل دپوی مواد یعنی عمده‌ترین محل آلایندگی شرکت فولاد خوزستان است، را پوشش می‌دهد. این توری‌ها به طور کامل محوطه‌ای که باعث برخاستن غبار می‌شود و شرکت و محیط پیرامون آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد پوشش می‌دهند. ارتفاع توری‌ها ۲۸ متر است. در ارتفاع باعث بادشکنی می‌شود و نمی‌گذارد غبار برود. در قسمت پایین، هم بادشکن و هم جلوگیری از انتشار غبار را انجام می‌دهد. در تنها کشوری که به طور موفق این پروژه اجرا شده، بیش از ۸۵ درصد بازدهی داشته و جلوی انتشار غبار را گرفته است. تاکنون برای این پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. شرکت فولاد خوزستان به دلیل تعهد به استان خوزستان وارد این پروژه شده و امیدواریم با افتتاح آن بخش زیادی از مشکلات داخل شرکت و محیط پیرامون آن رفع شود.

دوشنبه 6 آذر 1402 محصولات فلزی