شرکت کارگزاری ملل پویا

اعتماد سهامداران پیش نیاز بهبود شرایط

اعتماد سهامداران پیش نیاز بهبود شرایط

محمدرضا حسین نیا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص تأثیراتی که انتشار گزارش‌های ۶ ماهه بر بازار گذاشته است این‌چنین گفت: قبل از پاسخ به این سوال، باید در نظر داشته باشیم که قیمت سهام یا هر دارایی مولد دیگر، تابعی از انتظارات فعالین بازار از درآمد‌های آتی آن دارایی است. تاثیر گزارش‌های منتشر شده بر قیمت، تنها به فاصله اطلاعات جدید با پیش‌بینی‌های گذشته محدود می‌شود.

در اکثر مواقع این تاثیرات در حد نوسانات روزانه یا چند روزه هستند و توانایی ایجاد روند جدید را ندارند؛ بنابراین برای توضیح علت هفته معاملاتی مثبتی که پشت سر گذاشته‌ایم، باید به دنبال دلیل دیگری باشیم؛ به نظر می‌رسد که روز‌های سبز هفته گذشته گامی در جهت بازپس‌گیری تعادلی باشد که به دلیل رفتار هیجانی فعالان بازار سرمایه متاثر از جنگ حماس و اسرائیل از دست رفته بود. با تمام این اوصاف برای جواب قطعی به این سوال باید منتظر معاملات هفته پیش رو و تاییدیه شروع روند مثبت باشیم.

این کارشناس درباره اقداماتی که می‌تواند شرایط بازار را بهبود بخشد عنوان کرد: برای بهبود وضعیت بازار سرمایه در میان مدت، قبل از هر چیزی باید منتظر کاهش نرخ بهره و پایان سیاست‌های پولی انقباضی باشیم. اما تا زمان محقق شدن این مهم می‌بایست در فضای مدیریتی به فکر ترمیم تعامل بین فعالان بازار سرمایه، ناشران اوراق بهادار و سبدگردان‌ها با نهاد ناظر و دیگر ارکان بازار سرمایه باشیم.

اعتماد سهامداران پیش نیاز بهبود و حرکت به سمت وضع مطلوب است. در کنار موارد عنوان شده همچنین باید در راستای ایجاد ابزار‌های مالی جدید، توسعه زیرساخت‌ها و ابزار‌های سرمایه‌گذاری غیر مستقیم نیز در جهت کنترل اثرات ناشی از شوک‌های برون‌زا به بازار کوشید.

وی در خصوص عواملی که می‌تواند در حال حاضر اعتماد از دست رفته سهامداران را بازگرداند افزود: اعتماد و همچنین عدم اعتماد نتیجه تعامل بلند مدت است. همانطور که سلب اعتماد یک‌شبه صورت نگرفته، مسلما بازگرداندن آن نیز نیاز به کوشش بلند مدت دارد. با این حال به نظر می‌رسد اگر اراده‌ای برای انجام این کار وجود داشته باشد، نقطه شروع را باید پیگیری وعده‌های محقق نشده پیشین دانست. به عنوال مثال معاونت حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند با پیگیری هر چه زودتر تخلفات معاملاتی سال جاری در این امر پیش‌قدم باشد. اقدام موثر دیگر نیز می‌تواند تحقق وعده تزریق منابع صندوق توسعه‌ی ملی تا پایان سال باشد؛ چراکه سهامداران انتظار دارند که این مهم مطابق با اظهارات اخیر رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار محقق شود.

حسین نیا در رابطه تأثیراتی که ثبات نرخ ارز می‌تواند بر بازار بگذارد، گفت: حقیقتا این که قیمت ارز محرک اصلی بازار سرمایه است، گزاره‌ی متداولی است که فراوان مورد استفاده تحلیل گران قرار می‌گیرد. اما به یاد داشته باشیم که این موضوع هنوز ازنظرعلمی بوسیله‌ی یک مطالعه‌ی تجربی اثبات نشده است. با این اوصاف می‌تون حدس زد که حتی اگر به دلیل ثبات قیمت ارز تورم ناشی از سمت فشار هزینه کنترل شود بازهم به دلیل چاپ پول توسط دولت شاهد تورم ناشی افزایش تقاضا خواهیم بود. بنابرین انتظار می‌رود حتی در شرایط رکود بازار ارز درمیان مدت بازار سرمایه حرکت صعودی در پیش بگیرد. ناگفته نماند که ثبات ارز در بلند مدت میتواند باعث پیش بینی پذیر شدن فضای اقتصاد کلان و افزایش تولید و تبعا رشد بازار سرمایه شود.

شنبه 4 آذر 1402 اخبار