شرکت کارگزاری ملل پویا

چشم بورس به تامین گاز صنایع؛

چشم بورس به تامین گاز صنایع؛

سهیلا نقی‌پور کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز، در پاسخ به این سؤال که آیا زمستان سختی پیش روی بازار سرمایه است، بیان کرد: عوامل مختلفی وجود دارند که می‌توانند بر روند بورس در زمستان سال جاری تأثیرگذار باشند. اما یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر صنایع بورسی در فصل زمستان مسئله تأمین گاز این صنایع است. کمبود گاز در فصل زمستان می‌تواند تأثیرات منفی قابل‌توجهی بر صنایع تولیدی بازار بورس داشته باشد. از جمله این تأثیرات می‌توان به کاهش تولید و تغییر در ساختار تولید اشاره کرد.

وی ادامه داد: کاهش قطعی گاز می‌تواند منجر به کاهش تولید در صنایع شود و این کاهش تولید، عاملی برای کاهش سودآوری است؛ همچنین صنایع تولیدی ممکن است برای جبران کمبود گاز از سوخت‌های جایگزین مانند مازوت استفاده کنند که استفاده از سوخت‌های جایگزین می‌تواند هزینه‌های تولید را افزایش دهد. باتوجه‌به اینکه سودآوری شرکت‌ها یکی از عوامل مهم تعیین‌کننده قیمت سهام آنهاست می‌توان گفت این عوامل تهدیدی برای ارزش سهام صنایع بورسی در فصل زمستان است.

این کارشناس تکمیل کرد: عامل مهم دیگر در فصل زمستان ثبات سیاسی در منطقه و ایران است که از مهرماه شاهد تلاطم‌هایی بودیم. اگر اوضاع سیاسی در زمستان سال جاری ثبات نداشته باشد، می‌تواند بر بازار سرمایه اثر منفی بگذارد.

نقی‌پور گفت:، اما یک نکته حائز اهمیت و مثبت در فصل زمستان این است که به طور سنتی در پایان سال که در اکثر شرکت‌های بورسی، پایان سال مالی آن‌ها است، تقاضا برای خرید سهام این شرکت افزایش می‌یابد و از عوامل شکل‌گیری این تقاضا، انتشار گزارش‌های مالی سالانه، انتظارات و پیش‌بینی‌های مثبت برای سال مالی آینده است؛ همچنین پرداخت سود سهام از سوی شرکت‌های بورس یکی از دلایل جذاب تقاضا برای خرید سهام این شرکت‌ها است.

وی بازار سرمایه در زمستان را این‌گونه جمع‌بندی کرد: در مجموع می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که باتوجه‌به شرایط مثبت و منفی که در فصل زمستان وجود خواهد داشت، نمی‌توانیم انتظار رشد قابل‌توجهی و از طرفی ریزش آن‌چنانی از بازار سرمایه داشته باشیم و بازار بورس می‌تواند در محدوده‌هایی مشخص نوساناتی ایجاد کند.

نقی‌پور، اثرات و تحریم‌های احتمالی نبرد غزه را این‌گونه توضیح داد: درگیری در اسرائیل و غزه وضعیتی پیچیده دارد و به‌سرعت در حال تغییر است. نمی‌توانیم خیلی دقیق و مشخص بگوییم این درگیری‌ها و اثرات منفی آن تا کی ادامه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: رکود اقتصاد جهانی و کاهش قیمت کامودیتی‌ها طبعاً تبعات منفی قابل‌توجه بر اقتصاد ایران خواهد داشت که این تبعات منفی بر اقتصاد، باعث کاهش شاخص بورس تهران و ارزش سهام شرکت‌های بورسی می‌شود. از جمله دلایل مهم رکود اقتصاد جهانی، کاهش تقاضا برای محصولات صادراتی ایران خواهد بود. ایران یکی از صادرکنندگان عمده نفت، گاز، فلزات و سایر کامودیتی‌ها به بازار‌های جهانی است.

وی ادامه داد: کاهش تقاضا برای این محصولات به دلیل رکود اقتصاد جهانی، باعث کاهش درآمد‌های ارزی و صادراتی ایران می‌شود که این امر به نوبه خود باعث افزایش هزینه‌های تولید شرکت‌های ایرانی و کاهش سودآوری آن‌ها خواهد بود.

سهیلا نقی‌پور، تأثیرات رکود اقتصاد جهانی و کاهش قیمت کامودیتی‌ها بر بازار سرمایه را بیان کرد: از عوامل دیگر می‌توان به افزایش ریسک در سرمایه‌گذاری‌ها اشاره کرد. بالارفتن ریسک سرمایه‌گذاری باعث کاهش تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار بورس است و این عدم تمایل خود عامل منفی مهم برای کاهش ارزش سهام در بازار سرمایه ایران خواهد بود. البته اگر دولت بتواند با اتخاذ سیاست‌های حمایتی مناسب از آسیب‌های ناشی از رکود اقتصادی اقتصاد جهانی بکاهد تأثیرات منفی آن بر بازار بورس ایران نیز کاهش می‌یابد.

این کارشناس بازار سرمایه به ارزیابی وضعیت نرخ ارز و تورم پرداخت: دولت و بانک مرکزی توانسته با اتخاذ سیاست‌های مناسب از جمله کنترل رشد نقدینگی و افزایش صادرات نفتی تورم را در سال جاری تا حدودی کنترل نمایند. همین امر باعث می‌شود که انتظار رشد‌های قابل‌توجهی در نرخ ارز را نداشته باشیم؛ اما مسئله مهمی که شاید خارج از کنترل دولت و بانک مرکزی باشد رخداد‌های سیاسی غیرقابل‌پیش‌بینی و ناگهانی داخلی و خارجی است از جمله نبرد غزه در مهرماه که باعث شد جهش ناگهانی در قیمت ارز رخ دهد که البته با اتخاذ سیاست‌های مناسب از رشد بیشتر آن جلوگیری شد و قیمت ارز تا حدودی پایین آمد.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق نشان از آن است که بانک مرکزی کنترل خوبی بر قیمت ارز دارد و کاملاً بر اساس برنامه‌ای مدون خواهان مدیریت و ثبات در نرخ ارز است و برنامه برای رشد قابل‌توجه آن و ایجاد تورم ندارد.

سهیلا نقی‌پور در پاسخ به این سؤال که دلیل افزایش تقاضا در بازار‌های موازی چیست، گفت: از عمده دلایل استقبال و افزایش تقاضا در بازار‌های موازی نوسانات کم و ثبات قیمتی بیشتر در این بازارهاست. کاهش نوسانات قیمتی می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری را کاهش دهد. این امر به این دلیل است که سرمایه‌گذاران می‌توانند با اطمینان بیشتری برآورد کنند که در آینده چه سود یا زیان خواهند کرد و همین باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بیشتری به این بازار‌ها جذب شوند.

وی عنوان کرد: نکته‌ای که در بازار بورس شاهد آن نیستیم و برعکس خصوصاً در چند سال اخیر شاهد عدم ثبات قیمتی در سهام و نوسانات زیاد بودیم و این خود عامل مهمی برای دور شدن از بازار سهام و استقبال از بازار‌های موازی بود. همچنین شکل‌گیری رخداد‌های سیاسی متعدد در داخل کشور و منطقه دلیل مهم دیگری برای استقبال بیشتر به بازار‌های موازی مانند طلا و ارز نسبت به سهام است، زیرا در چنین شرایطی طلا و ارز دارایی امن‌تری در مقایسه با سهام شرکت‌های بورس خواهند بود.

چهارشنبه 1 آذر 1402 اخبار