شرکت کارگزاری ملل پویا

جهش سودآوری "ارفع"

جهش سودآوری "ارفع"

شرکت آهن و فولاد ارفع با سرمایه ثبت شده یک هزار و ۲۰۰ میلیاردتومانی و ارزش بازار ۲۹ هزار و ۹۴۰ میلیاردتومانی، گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی ۶ ماهه منتهی به شهریورماه سال ۱۴۰۲ خود را در سامانه کدال ثبت کرد. این شرکت در پایان شهریورماه سال ۱۴۰۲ توانست ۸ هزار و ۹۸۸ میلیارد تومان از فروش محصولات خود و ارائه خدمات درآمد کسب کند؛ البته حدود ۵ هزار و ۱۴۱ میلیارد تومان از درآمد " ارفع " صرف هزینه تولید محصولات و ارائه خدمات شده است.

درآمد‌های عملیاتی این شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش یافت و از طرفی هزینه‌های تولید محصولات و ارائه خدمات این شرکت فولادی نیز ۹ درصد زیاد شده است. در مجموع شرکت آهن و فولاد ارفع توانست از فعالیت ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ خود، ۳ هزار و ۸۴۷ میلیارد تومان سود ناخالص کسب کند که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۱۴۳ درصد افزایش‌یافته است.

شرکت آهن و فولاد ارفع در این دوره ۶ ماهه موفق به ثبت سود عملیاتی ۳ هزار و ۶۷۹ میلیاردتومانی شد که نسبت به دوره مشابه ۱۰۰ درصد افزایش را تجربه کرد؛ اما با کسر هزینه‌های مالی ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ از سود عملیاتی، سود خالص ۲ فصل بهار و تابستان آهن و فولاد ارفع به دست می‌آید که بر اساس این محاسبه صورت‌گرفته، شرکت توانسته است در پایان فصل تابستان سال ۱۴۰۲، بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند که در مقایسه با ۶ ماهه سال گذشته حدود ۱۰۱ درصد افزایش داشته است.

حاشیه سود ناخالص در این دوره ۴۳ درصد و حاشیه سود خالص ۴۱ درصد است. تفاوت حاشیه سود خالص و ناخالص در این است که حاشیه سود ناخالص، هزینه‌ها را در نظر نمی‌گیرد. اما در تحلیل حاشیه سود خالص ممکن است چالش دیگری هم وجود داشته باشد که باید به آن‌ها توجه شود.

"ارفع" در پایان شهریورماه که دوره ۶ ماهه خود را سپری کرده است، موفق به ثبت ۵ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان سود انباشته شده است که ۲ هزار و ۴۳۶ میلیارد تومان بیشتر از دوره مشابه سال گذشته است.

با نگاهی دقیق‌تر به‌صورت وضعیت‌های مالی "ارفع" می‌توان دریافت که این شرکت موفق به تحقق ۳ هزار و ۹۰ ریال سود خالص به‌ازای هر سهم شد. سود محقق شدة هر سهم در دوره مشابه سال گذشته، یک هزار و ۱۱۷ ریال بود.

در انتها در یک نمودار خلاصه شده، صورت سود و زیان شرکت آهن و فولاد ارفع را ملاحظه می‌فرمایید؛

شنبه 27 آبان 1402 محصولات فلزی