شرکت کارگزاری ملل پویا

تبعیدگاهی به اسم بازار سرمایه ایران

تبعیدگاهی به اسم بازار سرمایه ایران

الناز افشار کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تأثیرات گزارش‌های ۶ ماهه شرکت بر روند بازار سرمایه این‌چنین گفت: با توجه به اینکه گزارش‌های ۶ ماهه بعضی از صنایع بسیارخوب بوده است و برخی از نماد‌ها حتی با پی بر‌ای زیر ۴ معامله می‌شوند اما؛ نتیجه این گزارش‌ها بر روی تابلو معاملات تنها یک الی ۲ روز تاثیرگذار بود.

این کارشناس در خصوص این موضوع که چه رویکرد و اقداماتی باید صورت بگیرد تا بازار روند رو به بهبودی را تجربه کند، بیان کرد: بازار سرمایه تبدیل به یک تبعیدگاهی شده است که هیج نهادی به آن توجهی ندارد و در‌حالی‌که بازار از رکود و کمبود نقدینگی رنج می‌برد تصمیمات خلق الساعه دولت و دست درازی به سود صنایع از قبیل بلاتکلیفی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و قیمت‌گذاری دستوری محصولات خودرویی‌ها، تیر خلاصی به چشم انداز مثبت سهامداران است.

این اقدامات، موجب بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران و فراری دادن نقدینگی موجود در بازار شده است و این طور که از شواهد پیداست هیچ تمایلی برای بهبود بخشیدن به آن دیده نمی‌شود. با وجود ارزندگی قیمت‌های فعلی مهم‌ترین مشکل بازار کمبود نقدینگی است و تا زمانی که حجم معاملات نتواند در محدوده‌های بالاتر از پنج همت تثبیت شود، روند صعودی پایداری را برای بازار متصور نیستیم.

وی افزود: برای برون رفت از شرایط فعلی مدیریت سازمان باید بیشترین تمرکز خود را بر روی اعتماد سهامداران و امنیت سرمایه گذاری در بورس قراردهد و با بهبود ابزار‌های موجود و توسعه آن‌ها برای سهامداران جذابیت ایجاد نماید. عملیات بازارگردانی باید اصلاح شود و معاملات الگوریتمی تا بررسی کامل و تدوین دستورالعمل جدید متوقف گردد و عرضه اولیه‌ها باید متناسب با شرایط بازار انجام شود.

دولت نقش مهمی در رکود بازار‌ها دارد او باید از دخالت در قیمت‌گذاری مواد اولیه و نهاده‌ها دست بردارد و بازار‌ها را به جای انحصار به سمت رقابتی شدن سوق دهد و با کاهش سیاست‌های انقباضی خود و تزریق نقدینگی از بازار سرمایه در شرایط فعلی به صورت جدی حمایت کند.

با توجه به این موضوع که نرخ ارز یکی از محرک‌های اصلی بازار است، این کارشناس در خصوص تأثیراتی که ثبات نرخ ارز می‌تواند بر بازار بگذارد عنوان کرد: با نگاهی به تاریخچه روند بورس و تغییرات نرخ دلار در سال‌های گذشته نشان‌دهنده تاثیر مستقیم نوسان ارزی بر بازار سرمایه است. اگر چه بازار در کوتاه‌مدت تحت تاثیر نوسان ارزی قرار می‌گیرد و هیجانات در ورود و خروج پول به بازار سرمایه را افزایش می‌دهد اما؛ باعث می‌شود پیش‌بینی پذیری بازار کاهش یابد. تجربه نشان داده در دوره‌هایی که شاهد ثبات ارزی بوده ایم فعالیت‌های اقتصادی بهبود پبدا کرده است؛ زیرا این مهم ناشی از ثبات وضعیت و چشم انداز مثبت اقتصادی است و اثر پایدارتری بر بازار سهام دارد و همچنین می‌تواند شرایط را برای رشد سهام‌های کوچک فراهم کند.

در شرایط صعودی شدن نرخ ارز با این وجود که محرکی بسیار مهمی برای رشد بازار است اما؛ بازار عقب ماندگی خود را نسبت به تورم جبران می‌کند و نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی نیست. حال با توجه به ثبات نرخ ارز که نتیجه آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است سیاست درست در جهت رشد تولید و بهبود اقتصاد سوق دادن نقدینگی موجود و پول‌های سرگردان به بازار سرمایه است.

تجربه نشان داده است رشد شاخص کمترین آثار تورمی را در اقتصاد کشور به همراه داشته که متاسفانه این امر توسط دولت مردان در شرایط کنونی انجام نپذیرفته است.

شنبه 27 آبان 1402 اخبار