شرکت کارگزاری ملل پویا

خبر تنش‌ها از گزارش‌های فصلی بزرگ‌تر بود

خبر تنش‌ها از گزارش‌های فصلی بزرگ‌تر بود

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تأثیرگذاری گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌های بورسی بر روند بازار سرمایه این‌چنین بیان کرد: گزارش‌های ۶ ماهه در حالی در سامانه کدال منتشر شد که سطح تنش‌ها بسیار بالا بود و البته می‌توانیم در رابطه با گزارش‌ها بگوییم که بازار این گزارش‌ها پیش‌بینی کرده بود که دریافت خواهد کرد و اتفاقات خیلی ویژه‌ای در بازار سرمایه نمی‌خواهد رخ بدهد.

نکته دوم در مورد گزارش‌ها زمانی بود که سطح تنش‌ها بالا بود و این باعث شد بعضی از گزارش‌های بعضاً خوب نیز در این روند گم و حل شود و می‌توانیم بگوییم که خبر تنش‌ها از گزارشات خیلی بزرگ‌تر بود و این بزرگ بودن خبر‌ها باعث شد که روند بازار آن روند مورد علاقه‌ای نباشد که فعالین بازار انتظار داشتند.

الیاس کردی در خصوص اقداماتی که می‌تواند در این شرایط به بازار سرمایه کمک کند، این‌گونه بیان کرد: عوامل زیادی باعث شده است تا بازار سرمایه به این مرحله برسد و در زمان کنونی فکر نمی‌کنم با یک یا دو عامل بتوانیم شرایط را به آن چیزی که مد نظر داریم برگردانیم. نرخ بهره بین‌بانکی بسیار بالا، ثبات قیمت ارز، سطح ریسک‌ها و تنش‌ها کماکان نیز بالا هست. تا حدودی شرایط بی‌اعتمادی در بازار سرمایه از سال‌های گذشته باقی مانده و به نظر می‌رسد که مردم با خبر درمانی و رنج کشیدن در بازار و شاخص‌سازی دیگر پای بازار سرمایه نمی‌آیند. سهامداران قاعدتاً به اتفاقات خیلی بهتر و قوی‌تر برای خرید کردن در بازار سرمایه نیاز دارند.

این کارشناس در رابطه با برگرداندن اعتماد سهامداران به بازار سرمایه گفت: سهامداران قاعدتا به این‌صورت به بازار سرمایه نگاه می‌کنند که یک عامل باعث نشده است که بازار به این سمت‌وسو حرکت کند، پس با حل آن یک عامل باعث نمی‌شود که بازار بخواهد اتفاقات خیلی ویژه و خوبی برای آن رخ دهد. در شرایط کنونی اعتماد از دست رفته‌ای که مردم دارند، تا مادامی که یک مقداری وضع اوضاع سرمایه ما خوب بشود و این روند ادامه دار شود احتمالاً شرایط بازار، شرایط خوبی خواهد شد.

وی ادامه داد: زمانی که شرایط بازار بهتر شود بار دیگر بازار سرمایه ما جون خواهد گرفت و رشد خواهد کرد اما؛ از نکاتی مانند قضیه ۱۷ اردیبهشت ماه و این عدم تقارن اطلاعاتی واقعا نمی‌شود ساده گذشت. این مسائل مردم را اذیت می‌کند و یک مقداری این موضوعات باید حل شود تا بازار سرمایه بتواند جان دوباره‌ای بگیرد.

با توجه به این موضوع که محرک اصلی بازار نرخ ارز است، الیاس کردی در خصوص تأثیر ثبات نرخ ارز بر بازار سرمایه افزود: نرخ ارز تا مادامی که در کانال زیر ۵۵ هزار تومان باشد اتفاقی برای بازار سرمایه رخ نخواهد داد. به این معناست که تا نرخ ۵۵ هزار تومان نیز برای بازار سرمایه ما اتفاق خیلی ویژه نمی‌افتد اما؛ قاعدتاً از سال ۹۷ به بعد بازار سرمایه به قیمت دلار بسیار حساس‌تر شده و هر به سمت جلو حرکت می‌کنیم احتمالاً حساس‌تر خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: واکنش‌های خیلی بهتری دارد و ثبات نرخ ارز باعث می‌شود این بازار در جا بزند و یا حتی دچار ریزش شود به علت اینکه ما یک خاصیت بیش واکنشی داریم در رابطه با نرخ ارز، یعنی مثلا نرخ ارز اگر ۱۰ درصد رشد داشته باشد، بازار سرمایه نیز ۲۰ درصد رشد می‌کند و اگه ۱۰ درصد ریزش داشته باشد بازار سرمایه ۲۰ درصد می‌ریزد و اگر نرخ ارز ثابت باشد، بازاری که وجود خواهد داشت یک بازار متعادل به سمت منفی می‌شود.

یکشنبه 21 آبان 1402 اخبار