شرکت کارگزاری ملل پویا

دولت باید از بازار خارج شود و ذی‌نفع نباشد

دولت باید از بازار خارج شود و ذی‌نفع نباشد

مهران رضوانی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با میزان تأثیراتی که دخالت‌ها و تصمیم‌گیری‌های دولت بر روند بازار می‌گذارد این‌چنین گفت: بازار سرمایه ما بزرگ‌ترین بازیگر و سهامدار آن بدون شک دولت است. این موضوع خیلی چالش برانگیز است که دولت یک نهادی است که ضوابط و قوانین را در بازار تعیین می‌کند و خود آن نیز در همان بازار سهامداری می‌کند.

این موضوع به نوعی تضاد منافع ایجاد می‌کند و باعث به وجود آمدن تناقضاتی در بازار می‌شود و دولت باید خودش را از بازار خارج کند و ذی‌نفع بازار نباشد. دولت باید به عنوان نهادی حضور داشته باشد که قانون تعیین کند و نظارت را بر بازار انجام دهد. هرچقدر نقش دولت از سهامدار به سمت قانون‌گذار بودن و از شبکه ناظر بودن برود بازار کاراتر می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: قیمت‌ها بر اساس عرضه و تقاضای واقعی و طبیعی در بازار تعیین می‌شوند و این می‌تواند خیلی به بازار کمک کند هرچند که اکنون حضور دولت در بازار و یکسری حمایت‌هایی که از این جنس انجام می‌دهد گاهاً کمک کرده است اما؛ نکات منفی حضور پررنگ دولت در بازار بیشتر از نکات مثبت بوده و هرچند که در این زمینه قدم‌های مثبت برداشته شده است. مانند موضوع واگذاری بلوک ایران‌خودرو و سایپا که به نحوی یک گام بزرگی هست به سمت خصوصی‌سازی اما؛ به نظرم خیلی گام‌های بزرگتری نیاز هست که از سمت دولت برداشته شود که در واقع بازار سرمایه شرایط بهتری را پیدا کند.

این کارشناس بازار در رابطه با ارزندگی سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه این‌گ. نه عنوان کرد: در مورد شرایط حال حاضر بازار شما وقتی که p/e ttm را بررسی می‌کنید یا p/e فورورد‌هایی که تحلیلگران بر اساس متغیر‌هایی که دارند تحلیل می‌کنند و به آن می‌رسند، در ارزندگی بازار به هیچ هنوان شکی نیست.

افق قیمت ارز تا آخر سال چقدر می‌شود خیلی محل وجود دارد اما؛ نکته قابل ذکر این است که عوامل دیگری نیز در تعیین قیمت‌ها نقش پررنگ‌تری دارند. به عنوان مثال از عوامل خوب موضوعات منازعات نظامی هست که در منطقه در حال رخ دادن و بر بازار سهام تمام کشور‌ها تاثیر گذاشته و بازار سهام نسبت به سایر بازار‌هایی مثل بازار ملک و بازار بازار طلا، یک بازار ریسکی است.

این موضوع باعث می‌شود که پول اساسا از بازار سهام فرار کند و به سمت بازار‌هایی که کم ریسک‌تر هستند فرار کند یا به سمت سپرده‌شدن در بانک‌ها برود؛ لذا به‌طورکلی از نگاه اقتصادی و مالی بازار ما یک بازار ارزنده است اما؛ از این جهت که یک سری عوامل سیاسی و نظامی الان در منطقه وجود دارد و یک‌سری از تصمیماتی که دولت یا نهاد‌های ناظر میگیرد گاهاً سهامداران را مقداری مردد میکند.

به عنوان مثال این نرخ خوراک قرار است برای آن چه اتفاقی بیفتد، بحث تعیین مالیات بر صادرات این جنس تصمیماتی که مقداری بازار را غیر قابل پیش‌بینی می‌کند.

این موضوعات باعث می‌شود سهامدار اعتمادش نسبت به بازار کمتر شود و نتواند تحلیل درستی از بازار داشته باشد و طبیعتاً نتیجه ان خروج پول از بازار می‌شود.

رضوانی ادامه داد: در ارزندگی سهام و کلیت بازار شکی نیست. یک‌سری از عوامل بیرونی که عرض می‌کنم بحث منازعات نظامی است که اگر یه مقداری در بازار هضم شود که این اتفاق تا مقداری رخ داده است در هفته گذشته و از طرفی نیز دولت مقداری تصمیمات خود را قابل پیش‌بینی‌تر کند و حمایتش را به صورت عملی به بازار نشان بدهد، بازار راهی به جز رشد ندارد یعنی فقط باید به سمت رشد و صعود حرکت کند و آینده روشنی را خواهد داشت.

رضوانی در رابطه با این موضوع که بازار زمانی که در حال صعود قرار دارد، سهم سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد و عواملی که باعث می‌شود تا نگذارند پول به سمت بازار‌های مولد آید این‌چنین گفت: در حال حاضر یکی از دغدغه‌های اصلی اهالی بازار سرمایه و یکی از چالش‌هایی که اقتصاد ما با آن مواجه هست بحث بالا بردن نرخ سود بدون ریسک توسط بانک‌ها و سایر موسسات مالی است.

بر این موضوع از سمت دولت نظارت صورت می‌گیرد و طبیعتاً با این موضوع که نرخ سود بانک‌ها بالاتر برود دولت موافقت می‌کند. این سیاستی است که برای جلوگیری از تورم همه کشور‌ها انجام می‌دهند اما؛ بایستی کنترل شده باشد و تعادلی در اقتصاد ایجاد کند. اینطور نباشد که پول از بازار‌های مولد خارج شود و با سرعت زیادی به سمت سود‌های بدون ریسک بانکی حرکت کند.

وی افزود: مهم‌ترین کاری که می‌شود در این راستا انجام داد، کرد نقش دولت در موضوع برگرداندن اعتماد به بازار است. اینکه تاریخ نشان داده است که همواره سود حاصل از بازار سرمایه از سود بانکی بدون ریسک بیشتر بوده و این را اکثر سرمایه‌گذار‌ها می‌دانند یعنی یک اتفاق ثابت شده است.

به واسطه بی اعتمادی در بازار بین فعالین بازار ترس به وجود آمده است چاره‌ای خروج پول از بازار سرمایه را ندارند و آن را به سمت بانک و با یک سود معقول می‌برند. اکنون این این سود سپرده بانکی، سودی است که معمولاً از تورم یک مقدار عقب می‌ماند اما؛ ترجیح می‌دهند که در یک همچین فضایی سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند تا اینکه بخواهند پول را در بازار سرمایه وارد کنند.

در حال حاضر مهم‌ترین کار دولت برگرداندن اعتماد فعالین به بازار سرمایه است و باید دوباره قوانینی وضع را کند که یک‌سری چارچوب‌های جدیدی را برای اینکه بازار رو دوباره زنده کند تعریف کند و بازاری که به هر حال در حال حاضر وضعیت مساعدی نداره و در این بین دولت یعنی بازیگر اصلی بازار باید به بازار سرمایه بپردازد و این بازار را در اولویت بالاتری قرار دهد.

سه شنبه 9 آبان 1402 اخبار