شرکت کارگزاری ملل پویا

حمایت‌های لفظی دولت از بازار سرمایه؛

حمایت‌های لفظی دولت از بازار سرمایه؛

عرفان کاظم زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با دخالت‌ها و تأثیرات تصمیم‌گیری‌های یک شبه دولت برای بازار سرمایه این‌چنین گفت: این موضوع یعنی اگر دولت در لفظ فقط بخواهد یک حمایتی را از بازار سرمایه داشته باشد و در عین حال عملکرد آن خیلی همخوانی با حمایت‌های نداشته باشد. اکنون ادعا‌ها و حرف‌هایی که دولت می‌زند، به صورت تدریجی و نسبی باعث می‌شود اقتدار و اعتمادی که سرمایه‌گذار و فعال اقتصادی باید داشته باشد از بین برود و در واقع جبران کردن و به دست آوردن آن اعتماد از دست رفته توسط دولت کار سختی و نشدنی خواهد بود.

زمانی که بازار سرمایه در شرایط صعودی و رشد قرار می‌گیرد، سهم سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد، با توجه به این اتفاق عرفان کاظم‌زاده در خصوص عواملی که باعث می‌شود تا نگذارند پول به سمت بازار‌های مولد آید بیان کرد: اگر بخواهیم فارغ از اعداد صحبت کنیم باید بدانیم که این سیاست‌های پولی و سیاست‌های اقتصادی که دولت ممکن است اتخاذ کند؛ همه این موضوعات مهم است و در آن هیچ جای شکی نیست.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که در واقع درباره نرخ‌گذاری نرخ بهره صورت می‌گیرد و سمت‌وسویی که دولت برای آن دارد نکته مهمی است که اعتماد از دست رفته بین فعالین اقتصادی را نتواند جلب کند. این اتفاق به این معناست که انواع و اقسام ریسک را داشته باشیم و با آن‌ها دست و پنجه نرم کنیم. در فضای اقتصادی کشور این ریسک می‌تواند نرخ‌گذاری دستوری، حامل‌های انرژی که در ۶ ماهه ابتدایی سال را با آن درگیر بودیم، باشد.

تا زمانی که ریسک‌ها وجود داشته باشند، این سیاست‌های اقتصادی که به صورت علمی شاید بخشی از بدنه دولت سعی کند که پیاده و عملی کند خیلی جوابگو نخواهد بود. به این دلیل که اعتماد از بین رفته است و آن اعتماد است که می‌تواند باعث شود که همکاری درست و مفیدی بین دولت و فعالان اقتصادی و سهامداران داشته باشند.

این کارشناس در رابطه با ارزندگی سهامی که در بازار خرید و فروش می‌شود این‌چنین گفت: سهام بازار را در حال حاضر ارزنده می‌بینم. بازار سرمایه به دلیل مباحثی که راجع به ریسک‌های بازار وجود دارد که دولت آن را به بازار تحمیل می‌کند، ترسی که سهامداران به همراه دارند، از سوی دیگر فعل و انفعالاتی که اکنون در منطقه در حال رخ دادن است، شاهد آن هستیم خیلی فعل و انفعالات جالبی برای بازار سرمایه نیست.

سرمایه گذار این مباحث و موضوعات را در نظر می‌گیرد و این سرمایه‌گذاری فقط سرمایه‌گذاری کلاسیک نیست که تنها دلار را بخواهد دنبال کند که اگر نرخ ارز بالا رفت پس این اتفاق می‌افتد و اگر صعودی نشد اتفاق دیگری می‌افتد.

مجموعه‌ای از ریسک‌ها در حال حاضر در بازار سرمایه وجود دارد و دولت نقش بزرگی را بازی می‌کند. دولت در این ریسک‌ها باعث شده که سهام شرکت‌ها با وجود افزایش نرخ دلار، گزارش‌های خوبی بعضی از شرکت‌ها منتشر می‌کنند، به صورت کلی نتواند بازار سرمایه را تغییر بدهد و تا وقتی که این ریسک‌ها و این اعتماد دوباره برنگردد و این حرف و عمل دولت یکی نشود خیلی نمی‌شود امیدوار بود.

کاظم‌زاده در خصوص این موضوع که در حال حاضر چه عواملی باعث شده تا با وجود افزایش نرخ ارز، بازار قدرت کافی را نداشته باشد بیان کرد: اگر نرخ ارز بخواهد به عنوان مثال بر قیمت ۵۲ / ۵۳ هزار تومان نوسان داشته باشد و در واقع رشد‌ها و نزول‌های جزئی را تجربه کند.

خیلی نمی‌شود امیدوار بود که افت و خیز‌ها باعث حرکت بازار سرمایه شود اما؛ زمانی‌که اگر بخواهد یک حالت تورمی شدید ایجاد شود در کشور و جهش مثلاً بزرگی شکل بگیرد.

شنبه 6 آبان 1402 اخبار