شرکت کارگزاری ملل پویا

بیش از ۱۳۴ هزار تن فرآورده در بورس انرژی

بیش از ۱۳۴ هزار تن فرآورده در بورس انرژی

به گزارش بورس نیوز، در مهر­ماه دادوستد‌هایی به ارزش بیش از ۱۳۴ هزار میلیارد ریال در بورس انرژی ایران رقم خورد و مالکیت انواع فرآورده هیدروکربوری، برق، اوراق سلف، قرارداد آتی، گواهی ظرفیت، گواهی سرمایه‌گذاری صندوق‌های قابل معامله و گواهی سپرده حامل‌های انرژی تغییر کرد.

در این ماه افزون بر ۵۱۶ هزار تن انواع حامل انرژی در تابلو نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی این بورس مورد مبادله قرار گرفت. ارزش معاملات انجام‌شده در این تابلو بیش از ۱۳۲ هزار و ۸۶۷ میلیارد ریال بود که ۹۸.۸ درصد ارزش کل معاملات بورس انرژی در این ماه را به خود اختصاص داد.

در مدت مذکور بیشترین سهم از ارزش معاملات به فرآورده «گاز مایع» به ارزش ۳۲.۱ هزار میلیارد ریال تعلق گرفت که ۲۳.۹ درصد از ارزش کل معاملات بورس انرژی را به خود اختصاص داد. از جمعه عرضه‌های شاخص این محصول در مهرماه می‌توان به عرضه ۴۴ هزار تن «گاز مایع» شرکت پتروپالایش کنگان اشاره کرد که برای دومین بار رقم می‌خورد و به معامله منجر شد.

«نفت سفید» دومین فرآورده با بیشترین ارزش معاملاتی در این ماه بود که با ۱۹.۵ هزار میلیارد ریال ارزش، ۱۴.۵ درصد از ارزش معاملات در بورس انرژی در مهرماه را از آن خود کرد. «برش سنگین» با ارزش معاملاتی ۱۳.۱ هزار میلیارد ریال نیز سهم ۹.۸ درصدی از ارزش کل معاملات بورس انرژی داشت.

همچنین معاملات فرآورده‌های «نفت‌گاز» و «نفتای کامل» و «ته‌مانده برج تقطیر» نیز در رتبه‌های چهارم تا ششم از نظر ارزش معاملاتی در ماه نخست پاییز قرار گرفتند.

بورس انرژی در مدت یاد شده­ همچنین­ شاهد معاملات یک‌هزار ورقه سلف موازی با سررسید یکسال و بیشتر به ارزش ۵.۷ میلیارد ریال­ بود.

علاوه بر این­ تبادل مالکیت ۱۶۵.۴ میلیون کیلووات‌ساعت برق معامله به ارزش بیش از ۲۰۹ میلیارد ریال به ثبت رسید. بورس انرژی در این ماه همچنین میزبان دادوستد ۱۳۲.۸ میلیون کیلووات‌ساعت برق در قالب اوراق سلف به ارزشی نزدیک به ۱۱۲ میلیارد ریال بود.

تالار برق سبز بورس انرژی نیز شاهد معاملات ۱۰.۷ میلیون کیلووات ساعت برق تجدیدپذیر بود. ارزش خریدوفروش برق تجدیدپذیر در این ماه به ۱۳۷.۳ میلیارد ریال رسید.

در مهرماه همچنین نزدیک به ۱۴.۷ هزار برگه گواهی ظرفیت به ارزش بیش از یک‌هزار و ۱۵۴ میلیارد ریال در بورس انرژی ایران مورد دادوستد قرار گرفت.

سه شنبه 2 آبان 1402 بورس انرژی