شرکت کارگزاری ملل پویا

عملیات شرکت ها میتواند محرک بازار باشد

عملیات شرکت ها میتواند محرک بازار باشد

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در رابطه با تأثیراتی که گزارش های فصلی می تواند بر بازار بگذارد عنوان کرد: از بازار انتظار می‌رفت که پس از پایان شهریور و تسویه اعتبارات و انتشار گزارش‌های شهریورماه که به طور متوسط بهتر از مرداد ماه بوده است، روند صعودی به خود بگیرد اما؛ به دلیل ریسک‌های سیاسی و همچنین تداوم اختلافات در خصوص قیمت‌گذاری گاز و اخباری در خصوص خروج فولاد و سیمان از بورس کالا، جو بازار منفی شده و نه تنها شاخص رشد نکرد، بلکه به سطح ۲ میلیون واحد نیز کاهش یافت.

در این میان دلار با رشد چند هزار تومانی به بالای ۵۲ هزار تومان افزایش یافته است. اکنون محرک اصلی بازار می‌تواند وضعیت عملیاتی شرکت‌ها و گزارش‌های ۶ ماهه باشد.

وی در خصوص عملکرد صنایع در نیمه اول سال جاری این گونه بیان کرد: فروش‌های ۶ ماهه مبنای خوبی برای پیش‌بینی گزارش‌های فصلی است. در این میان فروش مقداری و نرخی فولادی‌ها تعریف چندانی نداشته است و سایر معدنی‌ها نیز به دلیل افت قیمت جهانی، وضعیت خوبی ندارند اما؛ در این میان، شرکت ملی مس فروش مناسبی داشته و انتظار گزارش بهتری از آن می‌رود. در سیمانی‌ها به دلیل کاهش تولید و محدودیت‌های تقویمی در صادرات، گزارش‌های به نسبت ضعیف‌تری را شاهد خواهیم بود و احتمالا شاهد کاهش حاشیه سود این شرکت‌ها خواهیم بود.

پالایشی‌ها به دلیل اصلاح نرخ ارز و افزایش کرک اسپرد‌ها می‌توانند گزارش‌های تابستانی بهتری نسبت به بهار داشته باشند. در گروه روانکار نیز نرخ‌های فروش بهبود داشته است و تغییر ارز به نیما ۲ می‌تواند سودآوری بهتری در تابستان برایشان در پیش داشته باشد.

این کارشناس ادامه داد: در گروه‌های کوچک‌تر از جمله کاشی، دوده و نسوز‌ها افزایش نرخ مناسب، می‌تواند چشم انداز گزارش‌های بهتری را بدهد. برخی از غذایی و زراعی‌ها نیز می‌توانند عملکرد مناسبی در تابستان ارائه کنند.در گروه بانکی نیز تراز‌های عملیاتی بانک‌ها بهبود یافته و گزارشات فصل تابستان بهتری می‌توانند داشته باشند. برخی بانک‌ها با تراز ارزی مثبت نیز می‌توانند سود خوبی از تسعیر شناسایی کنند. پاشنه آشیل این صنعت مطالبات از دولت و افزایش شدید نرخ بهره بین‌بانکی و هزینه تمام شده پول است.

در شرایطی که انتظار می‌رود قیمت‌های جهانی ضعیف باقی بماند، بازار در نیمه دوم سال تحت تاثیر روند قیمت دلار و لایحه بودجه خواهد بود. در این شرایط، انتظار می‌رود بازار سرمایه بتواند بازدهی بین تورم و دلار برای سرمایه گذاران داشته باشد. گروه‌های پیشرو بستگی شدیدی به تحولات بودجه دارد اما؛ در مجموع به نظر می‌رسد که در شرایط فشار و انتقادات از شرکت‌های بزرگ و سود آن‌ها، شرکت‌ها و صنایع کوچک بتوانند عملکرد بهتری داشته باشند از جمله می‌توان به صنایع غذایی، قندی، پایین دستی پتروشیمی و پالایشی از جمله روانکار و دوده در کنار لاستیک اشاره کرد. در صورت ادامه‌دار بودن رشد دلار، شرکت‌های دلاری از جمله پتروشیمی‌ها و معدنی‌ها می‌توانند بار دیگر جذاب شوند.

شنبه 22 مهر 1402 اخبار