شرکت کارگزاری ملل پویا

۶ معدن جدید را فعال کردیم

۶ معدن جدید را فعال کردیم

به گزارش بورس نیوز، مجتبی حمیدیان، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی ایران اظهار کرد: شرکت سنگ آهن مرکزی پروژه‌های توسعه‌ای مختلفی را برای حضور در فضای رقابتی بین المللی و حفظ جایگاه خود در داخل کشور در دستور کار داشته است. برخی از این پروژه‌ها آماده بهره برداری هستند. برخی نیز در دستور کار قرار دارند تا با سرعت و جدیت پیشرفت داشته باشند و در ادامه به بهره برداری آن‌ها برسیم.

وی افزود: درحوزه معدنی در یک سال و نیم گذشته ۶ معدن جدید را فعال کردیم. برخی از آن‌ها در مشارکت با سازمان انرژی اتمی و برخی نیز در همکاری با مجموعه ایمیدرو بوده است. در معادن موجود شرکت رکورد باطله برداری آماده سازی داشتیم تا جان دوباره‌ای را به فعالیت‌های معدنی و دستیابی به ذخایر سنگ آهن بدهیم. علاو ه بر این در معدن D۱۹ بهره برداری در حال انجام است و امیدواریم در ابتدای سال آینده به ذخایر سنگ برسیم.

حمیدیان همچنین ادامه داد: مشکل برق یکی از مشکلات جدی در حوزه زیرساخت است. دو نیروگاه ۲۵ مگاواتی در دستور کار داشتیم. نیروگاه ۲۵ مگاوات اول در تابستان امسال به بهره برداری رسید و در روز‌های آتی برنامه افتتاح رسمی آن را خواهیم داشت. نیروگاه بعدی در ماه‌های آینده به مرحله بهره برداری خواهد رسید.

در حوزه معدنی موضوع پرعیارسازی را داشتیم. در یکی از معادن یک خط ۴ میلیون تنی پرعیاسازی را به بهره برداری رساندیم که آماده افتتاح است. یک خط ۳ میلیون تنی را از باطله‌های سنگ آهن مرکزی و معدن چغارت داریم که در ماه آینده به بهره براری خواهد رسید. کلنگ یک خط پرعیارسازی ۷ میلیون تنی را نیز در دستور کار داریم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی خاطرنشان کرد: در حوزه فعالیت‌های صنعتی چند پروژه در خطوط کنسانتره و گندله سازی برای افزایش راندمان خواهیم داشت. همچنین عملیات اجرایی پروژه کارخانه آهن اسفنجی را از ابتدای امسال آغاز کردیم که پیشرفت قابل توجهی داشته و درحال برنامه ریزی هستیم زمانبندی این پروژه در زیر ۳۶ ماه به پایان برسد.

وی توضیح داد: در حوزه زیرساختی نیز فاضلاب بافق رو به اتمام است. پروژه فاضلاب یزد و تصفیه آن را آغاز کردیم. همچنین پروژه‌هایی را برای حوزه‌های رفاهی و فرهنگی شهر بافق داریم. سال‌ها این شهربازی تعطیل بوده و با طراحی آماده افتتاح است.

حمیدیان ادامه داد: در حوزه دانش بنیان و فعالیت‌های هوشمندسازی با مرکز کارآفرینی شهر بافق، مرکز نوآوری یزد در دانشگاه یزد و صندوق سرمایه گذاری خطرپذیری CBC را راه اندازی کردیم. بالغ بر سه شرکت در حوزه معدن سرمایه گذاری کردیم. امیدوار هستیم رویکرد‌های شرکت سنگ آهن مرکزی را به سمت فعالیت‌های شرکت دانش بنیان ببریم تا از ظرفیت آن‌ها برای فعالیت‌های رقابتی استفاده کنیم.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی درخصوص برنامه تامین مالی از بازار سرمایه خاطرنشان کرد: ما حوزه توسعه فعالیت‌های مالی و سرمایه گذاری را در چند دسته تقسیم کردیم. اول برنامه انتشار اوراق سلف که در یکی، دو ماه آینده این کار نهایی می‌شود و این اوراق به مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان منتشر خواهد شد. این کار، نخستین تجربه کل شرکت‌های وابسته به صندوق بازنشستگی فولاد است که در شرکت سنگ آهن مرکزی رقم می‌خورد. نگاه تامین مالی و فاینانس را به شکل جدی جلو بردیم و موافقت اولیه مشارکت و همکاری با مجموعه صندوق توسعه ملی نیز را اخذ کردیم. افزایش سرمایه از آورده نقدی سهامداران انجام شد. موافقت اضافه کردن سهامدار جدید را به سهامداران موجود کسب کردیم. در حال حاضر با یکی، دو سرمایه گذار بزرگ این صنعت در حال انجام مذاکره هستیم تا بتوانیم سهامدار جدید اضافه کنیم.

وی همچنین در این باره بیان کرد: قرارداد عرضه در بورس شرکت سنگ آهن مرکزی را منعقد کردیم و سهامداران موافقت خود را اعلام کردند. کار‌های اداری آن در حال انجام است. امیدواریم در آینده نزدیک شاهد عرضه سنگ آهن مرکزی در بورس باشیم.

حمیدیان تصریح کرد: همچنین تفاهمنامه خوبی را با همه بانک‌های فعال و اصلی در کشور داریم. تامین مالی مختلفی انجام دادیم. علاوه بر تامین مالی خارجی امکان استفاده از بسته ترکیبی شرکت سنگ آهن مرکزی برای تامین مالی از سایر ظرفیت‌ها را داریم. علاقه‌مند هستیم تا از با مشارکت بخش‌های مختلف این ظرفیت و پتانسیل‌ها سرعت بگیرد و به جایگاه اصلی خود برسد.

مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی با اشاره با چالش اصلی این شرکت گفت: چالش اصلی شرکت سنگ آهن مرکزی حجم زیاد فرصت‌هایی بود که داشته، اما به دلیل تعاملات کم با حوزه تامین مالی و سرمایه گذاری فعال نشده است. حجم ظرفیت‌های مختلفی در حوزه خوراک، زیرساخت ها، قرار گرفتن در ۵ راه ریلی و پتانسیل‌های مختلفی که دارد این شرکت را در نقطه‌ای قرار داده که باید بگویم بزرگترین مشکل این است که سرمایه گذاری‌های لازم در شان و جایگاه این شرکت انجام نشده تا ظرفیت‌های آن فعال شود.

حمیدیان گفت: ما توانستیم در دوره مدیریتی جدید با کمک همکاران، ذینفعان و سهامداران این مساله را رقم بزنیم که شروع بیش از ۶ معدن جدید، پیگیری پروژه‌های قبلی، شروع کارخانه آهن اسفنجی و سایر پروژه‌های توسعه‌ای نمونه بارزی از این موضوع بوده است.

شنبه 15 مهر 1402 بررسی اجمالی