شرکت کارگزاری ملل پویا

آیا نفت به ۱۰۰ دلار میرسد؟

آیا نفت به ۱۰۰ دلار میرسد؟

به گزارش بورس نیوز به نقل از رویترز : طبق داده‌های LSEG، قیمت نفت خام نیجریه Qua Iboe در روز دوشنبه از ۱۰۰ دلار در هر بشکه فراتر رفت. به گفته بیارنه شیلدروپ (Bjarne Schieldrop)، تحلیلگر بانک سوئدی SEB، در گزارشی، نفت خام مالزی Tapis هفته گذشته به ۱۰۱.۳۰ دلار در هر بشکه رسید.

به دلیل تمدید کاهش تولید توسط عربستان سعودی و روسیه و چشم انداز سرمایه‌گذاران به کسری عرضه در سه ماهه چهارم سال جاری نفت به بالاترین سطح قیمتی خود رسیده است.

عربستان سعودی و روسیه بزرگترین تولیدکنندگان نفت در گروه اوپک پلاس هستند و همچنین اکثر اعضای دیگر نیز تولید خود را کاهش می‌دهند.

شیلدروپ گفت: «وضعیت کلی این است که عربستان سعودی و روسیه کنترل محکمی بر بازار نفت دارند.»

نفت آتی برنت، یک معیار جهانی است که در روز دوشنبه تا ۹۴.۸۹ دلار در هر بشکه معامله شد و معیار مرتبطی که برای معاملات بخش زیادی از محموله‌های فیزیکی جهان استفاده می‌شود، به نام برنت آتی، طبق LSEG (London Stock Exchange Group) به قیمت بیش از ۹۶ دلار رسید.

Qua Iboe (از بزرگترین گرید‌های نفت خام نیجریه) و همچنین برخی دیگر از نفت خام‌های قیمت گذاری شده در برابر برنت، در حال حاضر بالاتر از ۱۰۰ دلار می‌باشند، زیرا آن‌ها بر اساس قیمت برنت آتی به اضافه یک اختلاف نقدی یا حق بیمه، که در حال حاضر توسط LSEG حدود ۴.۲۵ دلار در هر بشکه ارزیابی می‌شود، قیمت گذاری می‌شوند.

شیلدروپ گفت که قیمت نفت برنت آتی به احتمال زیاد از ۱۰۰ دلار فراتر خواهد رفت، زیرا "فقط نویز برای رساندن آن به بالای سطح لازم است. " بانک سوئیسی UBS پیش بینی می‌کند که آتی نفت برنت به سه رقمی برسد.

جیووانی استانوو، تحلیلگر UBS گفت: «ما انتظار داریم که نفت برنت در ماه‌های آینده در محدوده ۹۰ تا ۱۰۰ دلار معامله شود و هدف پایان سال ۹۵ دلار است.»

چهارشنبه 29 شهریور 1402 اخبار