شرکت کارگزاری ملل پویا

ثبات ارز ابتکار عمل را به شرکت‌ها می‌دهد

ثبات ارز ابتکار عمل را به شرکت‌ها می‌دهد

احسان مدنی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در پاسخ به این سوال که در صورت عدم شکل‌گیری تورم‌های بالا، افزایش‌های نگران‌کننده نرخ ارز و افزایش‌های غیرمحتمل قیمت‌های جهانی کالا‌های اساسی، می‌توان به عواملی دیگر برای رشد بازار امیدوار بود بیان کرد:

بازار سرمایه بیش از نیاز به تورم و افزایش نرخ ارز، به ثبات نیاز دارد. اتفاقاً ثبات ارزی و اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر امکان برنامه‌ریزی و توسعه عملیاتی را به شرکت‌ها خواهد داد. کاهش ریسک‌های سیاسی و تنش‌زدایی با کشور‌های همسایه امکان گسترش بازار‌های صادراتی جدید را می‌تواند فراهم کند. به‌خصوص در صنایع غذایی، دارویی و قطعه‌سازی پتانسیل‌های خوبی در کشور وجود دارد که با فرض ثبات امکان خوبی برای کسب سهم از بازار و صادرات فراهم می‌گردد.

این کارشناس بازار در خصوص عوامل جبران کاهش محتمل سود شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، خودروسازی، فولادی و... را این‌گونه عنوان کرد: عامل اصلی کاهش سود شرکت‌های فعال در صنایع سنگین کشور اقتصاد دستوری و قیمت‌گذاری‌های ناشی از آن است که جذابیت توسعه و افزایش سرمایه رو کاهش می‌دهد. شرکت‌های کوچک از قوانین دولتی عمدتاً فارغ هستند و امکان صادرات و کاهش هزینه‌های مربوط به بهای تمام شده و توسعه بیزینس خود را بیشتر دارند.

عامل جبران کاهش محتمل سود شرکت‌های فعال در صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، خودروسازی، فولادی ایران ممکن است به عوامل زیر برگردد:

۱. تغییرات قیمت مواد اولیه: این صنایع بسیار وابسته به قیمت مواد اولیه هستند. در صورت کاهش قیمت مواد اولیه، هزینه تولید نیز کاهش می‌یابد و سود شرکت‌ها افزایش خواهد یافت.

۲. نوسانات قیمت بازار: تغییرات در تقاضا و عرضه بازار نقش مهمی در سودآوری شرکت‌ها دارد. در صورت کاهش تقاضا یا افزایش رقابت، قدرت تعیین قیمت شرکت‌ها کاسته می‌شود و سود آن‌ها کاهش خواهد یافت.

۳. نوسانات نرخ ارز: بخش عظیم تجارت صنایع پالایشگاه، پتروشیمی و خودروسازی با کشور‌های خارجی صورت می‌گیرد. در صورت تغییرات نرخ ارز، هزینه واردات مواد اولیه و تجهیزات افزایش یا کاهش خواهد یافت که می‌تواند به تغییر سود شرکت‌ها منجر شود.

۴. سیاست‌های دولت: تصمیمات دولت در زمینه قوانین و مقررات، تعرفه‌ها و سایر سیاست‌های اقتصادی نقش بسزایی در عملکرد صنایع پالایشگاه، پتروشیمی، خودروسازی و فولاد دارند. تغییر در سیاست‌های دولت ممکن است به تغییر سود شرکت‌ها منجر شود.

فروش روزانه ۳ میلیون بشکه نفت نیز فعلاً توان حفظ توازن شرایط ارزی را فراهم کرده است. هرچند بعد از واردکردن ارز فروش نفت، تردید‌های جدی وجود دارد؛ بنابراین ثبات اقتصادی منجر خواهد شد که بهره‌وری و بهبود وضعیت عملیاتی شرکت‌ها مجدد معنی پیدا کند.

ولی با توجه به تحریم‌ها و نزدیکی انتخابات ایالات متحده و اینکه شرایط به‌گونه‌ای نیست که انتظار بلندمدتی برای ثبات رو داشت بنده فقط برای کوتاه‌مدت این ثبات را پیش‌بینی می‌کنم و در بر همان پاشنه خواهد چرخید و چرخه‌های تورمی مجدد به نظرم شکل خواهد گرفت.

چهارشنبه 22 شهریور 1402 اخبار