شرکت کارگزاری ملل پویا

افزایش سیکل رونق بازار

افزایش سیکل رونق بازار

زهرا پورزادی تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص این مسئله که در صورت عدم شکل‌گیری تورم‌های بالا، افزایش‌های نگران‌کننده نرخ ارز و افزایش‌های غیرمحتمل قیمت‌های جهانی کالا‌های اساسی؛ چه عوامل دیگر می‌تواند در رشد بازار سرمایه تأثیرگذار باشد عنوان کرد: معمولاً در سال‌های اخیر افزایش نرخ ارز و قیمت‌های جهانی که خود منتهی به افزایش انتظارات تورمی و رشد تورم بوده و باعث به وجود آمدن سیکل‌های رونق بازار سرمایه شده‌اند؛ بنابراین این دو عامل در بلندمدت اصلی‌ترین عامل رشد بازار سرمایه خواهد بود.

وی ادامه داد: باید به این نکات توجه داشت که موضوعات دیگری مانند تحولات سیاسی، سیاست‌های پولی انقباضی یا انبساطی بانک مرکزی، تغییرات قابل‌توجه نرخ بهره، میزان فروش اوراق بدهی دولتی در بازار سرمایه، سیاست‌های دولت در خصوص حمایت از بازار (تأسیس صندوق توسعه بازار، انتشار اوراق اختیار فروش تبعی، اعطای سوبسید به صنایع و...) و هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه موارد مهمی بوده که باعث ایجاد سیکل‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت رونق و رکود در بازار شده است.

به‌عنوان‌مثال در آخرین سیکل رونق بازار که از اواخر سال ۹۷ شروع شد و در مرداد ۹۹ به اتمام رسید علاوه بر افزایش نرخ ارز و نقدینگی، شاهد هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه در راستای فروش دارایی‌های مازاد دولت نظیر سهام شستا، صندوق پالایش و صندوق دارایکم بوده‌ایم و در این دوره شتاب رشد شاخص‌های بازار سرمایه بیشتر از رشد نرخ ارز، نقدینگی و بازدهی سایر دارایی‌ها در بازار‌های موازی بوده است.

بنابراین، در بعضی از دوره‌های میان‌مدت و کوتاه‌مدت شاهد آن هستیم که عوامل دیگری به همراه افزایش نرخ ارز و قیمت‌های جهانی، باعث رشد کلیت بازار خواهند شد و نباید تأثیر موارد ذکر شده را کوچک جلوه داد. حمایت دولت از سودآوری صنایع، کاهش قیمت‌گذاری دستوری، کاهش اختلاف نرخ تسعیر ارز صنایع با نرخ ارز بازار آزاد، کاهش میزان فروش اوراق بدهی دولتی نسبت به سال قبل و سیاست‌های پولی انبساطی از جمله موضوعاتی هست که می‌تواند در صورت عدم افزایش نرخ ارز و قیمت‌های جهانی باعث ورود نقدینگی به بازار سرمایه و رشد کلیت بازار در میان‌مدت و کوتاه‌مدت شود.

این تحلیلگر در رابطه با عواملی که می‌تواند در سال جاری و سال آینده باعث رشد بازار سرمایه شود بیان کرد: آمار‌های منتشر شده از سوی بانک مرکزی بیانگر شتاب گرفتن روند رشد پایه پولی و کاهش قابل‌توجه درصد رشد نقدینگی است. درصورتی‌که در ادامه سال کاهش رشد نقدینگی و رشد پایه پولی با هم محقق شود می‌توان گفت که نباید منتظر ورود نقدینگی قابل‌توجه به بازار سرمایه باشیم؛ اما در صورت محقق‌شدن خلاف این موضوع احتمالاً با افرایش رشد نقدینگی ابتدا انتظارات تورمی در جامعه افزایش‌یافته و این موضوع باعث افزایش نرخ ارز و سپس با یک تأخیر زمانی شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود.

از طرف دیگر باتوجه‌به مهار تورم در امریکا، انتظار می‌رود رشد قابل‌توجهی در نرخ بهره توسط فدرال رزرو صورت نگیرد که این موضوع می‌تواند باعث رشد تدریجی قیمت کامودیتی‌ها شود که خبر خوبی برای شرکت‌های صنعت پتروشیمی و فلزات و معدنی در آینده خواهد بود.

سایر موارد نظیر تحولات سیاسی و بین‌المللی مثبت، کاهش اختلاف نرخ تسعیر ارز صنایع با نرخ ارز بازار آزاد و کاهش قیمت‌گذاری دستوری و حرکت به سمت اقتصاد آزاد علی‌الخصوص در صنایع زیان‌ده یا با حاشیه سود ناچیز می‌تواند از دلایل رشد بازار در سال جاری باشد.

باتوجه‌به مهلت یک‌ساله‌ای که شورای عالی بورس به نماد‌های "خودرو" و "خساپا" جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت داده است؛ می‌توان به حذف و یا اصلاح قیمت‌گذاری دستوری در صنعت خودرو در سال جاری امیدوار بود.

چهارشنبه 22 شهریور 1402 اخبار