شرکت کارگزاری ملل پویا

"بکهنوج" هر روز ناامیدکننده‌تر از دیروز

"بکهنوج" هر روز ناامیدکننده‌تر از دیروز

۵۴۷ میلیارد تومان تحقق زیان خالص در شش‌ماهه، ۲۷۰۰ میلیارد تومان زیان انباشته تا پایان تیرماه سال ۱۴۰۲ از شرکت تولید برق ماه تاب کهنوج کم بود جدیدترین شفاف‌سازی شرکت در خصوص ۳ برابر شدن نرخ گاز دریافتی نیروگاه نیز به آن اضافه شد.

رشد ۱۱۴ درصدی و ۲۹۰ میلیاردتومانی زیان در شش‌ماهه نخست سال مالی ۱۴۰۲ در مقایسه با سال گذشته دستاوردی ناامیدکننده از این شرکت بود.

در اینکه قیمت‌گذاری‌های دستوری برق تولیدی توسط نیروگاه‌ها یکی از چالش‌های ناامیدکننده تولیدکنندگان برق در سال‌های اخیر بوده است بااین‌وجود بدهی‌های ارزی ۳۵۵ میلیون‌دلاری این شرکت تا پایان دوره ۶ماهه این شرکت و شناسایی ۳۵۵ میلیاردتومانی هزینه‌های مالی در شش‌ماهه نخست، شرایطی ناامیدکننده را برای سهام‌داران این شرکت به وجود آورده است.

علاوه بر این در جدیدترین شفاف‌سازی شرکت شاهد اعلام افزایش بیش از ۲۰۰ درصدی نرخ‌های گاز دریافتی از ۲۵۰ ریال به ۷۵۰ ریال به‌ازای هر مترمکعب گاز طبیعی بر اساس مصوبه اخیر هیئت وزیران بودیم.

بر اساس این شفاف‌سازی افزایش نرخ گاز دریافتی این نیروگاه موجب تحمیل هزینه‌ای ۳۲ میلیاردتومانی اضافه بر ۱۸ میلیارد تومان هزینه گاز سوخت در سال مالی جاری می‌گردد. این موضوع ازاین‌حیث موردتوجه می‌باشد که احتمالاً بار هزینه‌ای سوخت مصرفی این نیروگاه در سال مالی آتی هم بیش از ۵۲ میلیارد تومان برآورد انتهای سال این شرکت می‌باشد.

سه شنبه 7 شهریور 1402 بررسی اجمالی