شرکت کارگزاری ملل پویا

رشد ۲۷۶ درصدی سود خالص "فجهان"

رشد ۲۷۶ درصدی سود خالص "فجهان"

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان با سرمایه ثبت شده ۷ هزار و ۵۰۰ میلیاردتومانی و ارزش بازار ۳۳ هزار و ۲۰۰ میلیاردتومانی، گزارش اطلاعات و صورت‌های مالی ۳ماهه منتهی به خردادماه سال ۱۴۰۲ خود را در سامانه کدال ثبت کرد. این شرکت در پایان خردادماه سال ۱۴۰۲ توانست ۴ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کند؛ البته حدود ۲ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان از درآمد " فجهان " صرف هزینه تولید محصولات شده است. درآمد‌های عملیاتی این شرکت نسبت به دوره مشابه سال گذشته ۶۱ درصد افزایش یافت و از طرفی هزینه‌های تولید محصولات این شرکت فولادی نیز با ۳۲ درصد افزایش مواجه شد.

در مجموع مجتمع جهان فولاد سیرجان توانست از فعالیت ۳ماهه سال ۱۴۰۲ خود، یک هزار و ۳۵۲ میلیارد تومان سود ناخالص کسب کند که در مقایسه با سال ۱۴۰۱ حدود ۱۹۷ درصد افزایش‌یافته است.

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان در این دوره ۳ماهه موفق به ثبت سود عملیاتی یک هزار و ۲۸۰ میلیاردتومانی شد که نسبت به دوره مشابه ۲۱۸ درصد افزایش را تجربه کرد؛ اما با کسر هزینه‌های مالی ۳ماهه سال ۱۴۰۲ از سود عملیاتی، سود خالص ۳ماهه ۱۴۰۲ مجتمع جهان فولاد سیرجان به دست می‌آید که بر اساس این محاسبه صورت‌گرفته، شرکت توانسته است در پایان فصل بهار سال ۱۴۰۲، بالغ بر یک هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کند که در مقایسه با سال گذشته حدود ۲۷۶ درصد افزایش داشته است.

حاشیه سود ناخالص در این دوره ۳۲ درصد و حاشیه سود خالص ۲۷ درصد است. تفاوت حاشیه سود خالص و ناخالص در این است که حاشیه سود ناخالص، هزینه‌ها را در نظر نمی‌گیرد. البته گفتنی است که حاشیه سود خالص "فجهان" نسبت به سال مالی گذشته ۱۶ درصد افزایش داشته است. اما در تحلیل حاشیه سود خالص ممکن است چالش دیگری هم وجود داشته باشد که باید به آن‌ها توجه شود.

با نگاهی دقیق‌تر به‌صورت وضعیت‌های مالی "فجهان" می‌توان دریافت که این شرکت موفق به تحقق ۱۴۹ ریال سود خالص به‌ازای هر سهم شد. سود محقق شدة هر سهم در سال مالی گذشته (سال ۱۴۰۱)، ۷۹ ریال بود.

یکشنبه 29 مرداد 1402 محصولات فلزی