شرکت کارگزاری ملل پویا

آیا دولت از سیاست‌هایش عقب‌نشینی می‌کند؟

آیا دولت از سیاست‌هایش عقب‌نشینی می‌کند؟

ندا کریمی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص شرایط کنونی بازار بیان کرد: انتظار کلی که از بازار در روز‌های پیش رو می‌رود، خنثی است که بخشی از آن بخاطر بلوک‌هایی که در نماد‌های شاخص ساز انجام می‌شود، در حالی که شاخص هم وزن منفی است و گروه‌های کوچک نیز تحت تاثیر اخبار کوتاه مدت هستند.

انتظار نمی‌رود که بازار بتواند بازدهی قابل ملاحظه‌ای را در هفته‌های پیش رو داشته باشد. یکی از نشانه‌های قوی این موضوع پایین بودن حجم معاملات است و تا مادامی که معاملات شروع به رشد نکند نباید انتظار یک روند قوی در شاخص وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین دلیل برمی‌گردد به سیاست‌های دولت از جمله افزایش نهاد‌های تولید و از طرف دیگر فشار آوردن بر نرخ‌ها و قیمت‌های شرکت‌ها و در زوایای مختلف می‌توانیم به وضوح این مسئله را ببینیم. قیمت گاز چند برابر قیمت جهانی شده است و درخصوص نرخ بهره هم این موضوع وجود دارد که تا حدود ٣٠ درصد درحال افزایش است.

در قطعی برق و صنایع و کاهش تولیدشان نیز این موضوع قابل مشاهده است و در کاهش رشد نقدینگی و رکود اقتصادی که می‌تواند وجود داشته باشد سبب کاهش تقاضا برای کالا‌ها شده است و در سیاست‌هایی که در بورس کالا وجود دارد و در عین حال عدم تعدیل قیمت خودرو‌های سواری با وجود مغایرت‌های صورت‌های مالی و تداوم زیان دهی این گروه است.

وقتی به تمام این موضوعات دقت کنیم متوجه می‌شویم که چشم انداز کوتاه مدتی برای رونق بزرگی وجود ندارد. نگاهمان باید به ۲ عامل تغیرات قیمت دلار و بهبود قیمت‌های جهانی باشد، نفت به سمت ۹۰ و ۱۰۰ دلار در حال حرکت است که علاوه بر پالایشی‌ها می‌تواند محرک زنجیره نفت و پتروشیمی از جمله خوراک مایع و پایین دستی پتروشیمی پالایشی باشد.

اگر هرکدام از این ۲ عامل بتواند رخ بدهد می‌تواند یک تحرک نسبی برای بازار ایجاد کند و یا باید امیدوار باشیم دولت از هرکدام از سیاست‌هایش عقب‌نشینی کند. درعین حال در هفته‌های پیش رو منتظر ابلاغ بخش نامه خوراک پالایشی‌ها هستیم که این موضوع هم با شایعاتی همراه است و به همین دلیل گروه پالایشی به شدت نوسانی عمل می‌کند که پیشنهاد می‌شود از ابلاغ‌های سالانه جلوگیری شود و یک ابلاغ ۱۰ساله اعلام شود که دولت به آن پایبند باشد.

چهارشنبه 25 مرداد 1402 اخبار