شرکت کارگزاری ملل پویا

بازار سرمایه و وضعیت بورس

بازار سرمایه و وضعیت بورس

به گزارش بورس نیوز، در نظرسنجی این هفته از ۱۱ فعال بازار سرمایه، غالبا امید تعادل بازار داشتند و امیدوار به آنکه بازار سرمایه هفته پیشرو را در وضعیت متعادلی به پایان رساند.

این کارشناسان صنایع پیشروی بازار را عمدتاً خودرویی ها و بانکی ها عنوان کردند و باید دید که آیا تا پایان هفته نظر این کارشناسان، رنگ‌وبوی واقعیت را خواهد گرفت یا خیر!

محمد باقر خادمی: به نظر میرسید بازار تنها به یک عامل دیگر جهت شروع روند صعودی جدید نیاز دارد و آن هم افزایش ارزش معاملات است.

هلن عصمت پناه: در انتظار یک محرک قوی، هنوز اتفاق خاصی در بازار نیفتاده است هفته گذشته همچنان با ارزش معاملات کم جان به پایان رسید تک سهم هایی جدا از فضای بازار، مسیر خود را در پیش گرفته اند اما کلیت بازار در رکود است و اقبال و تقاضا بی رمق می باشد انتظار میرود هفته جاری نیز، بازار خنثی و متعادل در جریان باشد

هابیل خاوری: اکثر افراد تمایل دارند متحمل ریسک شوند آنهم در موقعیت های معاملاتی که هیچ اطلاعت و دانشی از آن ندارند، ریسک مساوی است با ندانسته های من، ندانسته هایی که بسیار بیشمارند و هر رو به انها افزوده می شود، پس ریسک از جایی ناشی میشود که من ندانم در حال انجام چه کاری هستم؛ در مقابل، اگر سود قطعی وجود داشته باشد در یک معامله ای، محافظه‌ کارتر رفتار می‌کنند افراد. یکی از دلایلی که قماربازان اغلب وقتی بخت باهاشان یار نیست، مبلغ شرط‌بندی خود را بالا می‌ برند؛ اینست که مایلند ریسک بزرگ‌تری بپذیرند مبادا پولی از دست بدهند.احتمالاً به همین دلیل است که قیمت سهام در بازار نزولی بسیار بیشتر نوسان می‌کند، تا در بازار صعودی: اگر معامله‌گری باشید که پول کلانی را در خریدوفروش سهام ازدست‌داده اید وسوسه پذیرفتن ریسکی عمده به امید جبران پول ازدست‌رفته در شما بسیار قدرتمند خواهد بود.

و نوسانات مقطعی را با میانگین کم کردن در بازار ایجاد میکنید برای نوسان گیران.

بازار نزولی را بازار خرسی میگویند، شما فرض کنید در جریان یک تفریح در جنگل با یک خرس روبرو میشوید؟؟ چکاری انجام میدهید اگر هبچ صلاحی برای دفاع نداشته باشید؟؟ عده ای به موقع فرار میکنند، عده ای سعی میکنند به بالای درختی بروند و عده ای دست خالی به جنگ با خرس میروند؟؟ کدام موفق تر هستند به نظرتان؟؟

تأثیر یک تغییر در شدت یک محرک متناسب است با سطح مطلق محرک اصلی. در اصطلاح مالی اگر در ازای کاری که به‌خوبی انجام داده‌اید، به‌جای ۱۰۰ تومان ۲۰۰ تومان دریافت کنید، میزان رضایتی که کسب می‌کنید بسیار بیشتر از وقتی خواهد بود که به‌جای ۱۱۰۰ تومان ۱۲۰۰ تومان بپردازند. پس مردم وقتی با سودهای بالقوه سروکار دارند، محتاط‌اند. تفاوت هیچ‌چیز و ۵۰۰ تومان، به لحاظ روان‌ شناختی بیشتر از تفاوت ۵۰۰ و ۱۰۰۰ تومان است و بنابراین بیشتر مردم می‌خواهند ۵۰۰ تومان قطعی را از دست ندهند.

و اما بازار سرمایه، بازار که هر کسی تکه ای از ان را روی دوش خود انداخته و ان را با روش خودش تحلیل می کند و هر گاه دچار مشکلی میشود همه را مقصر می داند جز خودش و استراتژی معاملاتی اش.

یک بازار قرار نیست همیشه به شما سود بدهد.

در خصوص شرایط بازار هنوز شرایط چرخش بازار محرز نشده است، درست است خروج پول از درامد ثابت ها اتفاق افتاده، ولی ورود پولی به سهام هنوز اتفاق نیفتاده، نوسانات منفی دلار، قیمت های جهانی و بالغ بر ۱۰ فاکتور دیگر هشدار های معکوسی با تحلیل تحلیلگران میدهند. سطوح تکنیکالی را قبلا مشخص کرده ام و همچنان معتقدم بازار بالای خاصی نمیتواند ثبت کند چرا که مسیر نزولی هنوز تمام نشده است و یک موج نزولی که ترس را بر بازار حاکم می کند هنوز باقی مانده است.

نوید سالک: از عوامل موثر بر بازار هفته جاری می توان به خبرهای پیرامون لغو مصوبه نرخ خوراک پتروشیمی ها و آزادسازی بخشی از مطالبات ارزی بلوکه شده بانک مرکزی در کره جنوبی اشاره کرد که به نظر می رسد اولی در جهت صعود شاخص و دومی در جهت کاهش شاخص کل بازار سرمایه تاثیر می گذارند.

مجتبی دیبا: با توجه به خبر های حول و‌حوش آزاد شدن ارزهای کشور و امکان ریزش بازارهای دلار محور امکان تحت تاثیر قرار گرفتن بازار بالا خواهد بود اما بخش ریالی تحت تاثیر مثبت خواهد بود

احسان خاتونی: به نظر میرسد با توجه به اخبار توافقات و کاهش نرخ ارز بازار این هفته تمایلی به صعود نداشتن باشد

بهراد موسوی: با توجه به اخبار توافقات ایران، احتمال افزایش تقاضا در گروه های بانکی و خودرویی وجود دارد؛ اما کاهش دلار در بازار آزاد همچنان می‌تواند موجب کاهش تقاضا و افزایش فشار فروش در سایر صنایع باشد. لذا به طور کلی پیش بینی می‌شود شاهد بازاری متعادل و منفی باشیم.

سهیلا نقی پور: با باطل شدن مصوبه نرخ خوراک صنایع روند معاملات در گروه محصولات پتروشیمی بهتر بود اما همچنان با کاهش ارزش معاملات در هفته ای که گذشت مواجه بودیم مسیر رشد شاخص و صعود به ۲،۵۰۰ هزار واحدی به کندی صورت خواهد گرفت

سمیه صفری: تا زمانیکه ارزش معاملات در بازار صعودی نشود نمیتوان به طور قطع سیگنال روند صعودی و بازگشت تقاضا را دربازار تایید نمود. اما با وجود برخی اخبار از سوی دو خودروساز بزرگ بازار هفته پیش رو ممکن است گروه خودرو و قطعات و بانکی نوسان مثبت داشته باشند.

ندا کریمی: نفت روند صعودی مناسبی گرفته و به ۹۰ دلار نزدیک شده است بدین ترتیب انتظار روند صعودی در شرکت های زنجیره ی نفت مانند دوده و روانکار ها و آروماتیک ها و برخی شرکت های شیمیایی و پتروشیمی می رود در مقابل با توجه به آزادسازی منابع ارزی ایران در کره ی جنوبی انتظار سیگنال منفی به دلار و کاهش شاخص تحت تاثیر کاهش دلار می رود.

پیام الیاس کردی: دلار شاید مقداری کاهشی شود

یکشنبه 22 مرداد 1402 بررسی اجمالی