شرکت کارگزاری ملل پویا

عدم ورود نقدینگی جدید

عدم ورود نقدینگی جدید

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر رشد کامودیتی ها بر بازار سرمایه اظهار کرد: رشد کامودیتی ها اثر مثبت خود را خواهد گذاشت، اما در روزهای اخیر بر اساس تحلیل بنیادی سهام فروخته نمی شود. بنابراین به نظر می رسد که بازار بیشتر از اینکه به بحث سودآوری شرکت ها توجه داشته باشد، از بی اعتمادی نسبت به تصمیمات دولت رنج می‌برد. در آینده معلوم نیست دولت چه سیاستی هایی قرار است در پیش گیرد. همچنین اقتصاد قابل پیش بینی نیست و پول جدیدی وارد بازار نمی‌شود. با توجه به اعتمادی که دیگر وجود ندارد مدل معاملاتی بازار به شکل نوسان گیرانه کوتاه مدت است. چون معامله گران روزانه به عوامل بنیادی توجه نمی‌کنند و فقط به مسائل تکنیکال اهمیت می‌دهند.

وی افزود: به نظر می‌رسد گزارش های خوبی می تواند از اکثر گروه ها مانند گروه سیمان، فلزات و نیز پتروشیمی ها منتشر شود. در حقیقت متانول سازان و اوره سازان چه از نظر قیمت های جهانی میتواند موثر باشد و نیز بحث خوراک آنها که مدتی است، مطرح شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هرچند بازار از نظر قیمتی با چالش رو به‌رو نبوده، اما قاعدتا سود سال۱۴۰۲ بیش از سال ۱۴۰۱ خواهد بود. دلیل اینکه بازار منفی می‌شود به حضور نوسان گیران و نگاه کوتاه مدت معامله گران بر می گردد. با عدم ورود نقدینگی جدید و نیز بی اعتمادی نسبت به تصمیمات آتی دولت بازار در حقیقت دچار ابهام شده است. در غیر این صورت با پول اندک نیز روند بازار می تواند برگردد. مسائل مرتبط با کف سازی کامودیتی ها می تواند بر روند رو به رشد بازار کمک کند تا روند مثبت تری را در پیش بگیرد.

اشتیاقی با اشاره به عوامل مثبت بازار سرمایه بیان کرد: در حال حاضر انتشار گزارش های ۳ ماهه می تواند معیار خوبی باشد. همچنین مجامع و قیمت تئوریکی بازگشایی نمادها می تواند قیمت های جذابی باشد. رفتن به مجامع، تقسیم سود و باز شدن قیمت سهام می تواند ایجاد جذابیت را به دنبال داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: عوامل گفته شده برای ایجاد جذابیت بازار در شرایط عادی کافی بود. هرچند در حال حاضر با توجه به بی اعتمادی، نبود نقدینگی و نوع معامله معامله گران روزانه با نگاه بازدهی کوتاه مدت باعث شده که بازار روند منفی به خود بگیرد ؛ اما ما باید به استقبال گزارش های ۳ ماهه برویم. به طور حتم برخی از از سهام می توانند گزارش خوبی منتشر کنند. باتوجه به اینکه گزارش های خوبی از سوی شرکت ها ارایه شد اما بازار در حال حاضر به آن توجهی ندارد .

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط تورمی فعلی و فضایی که بازار های موازی در آن قرار دارند، قاعدتا نباید P/E بازار سرمایه زیر ۶ باشد.

اشتیاقی با اشاره به انتشار اوراق تبعی صندوق تثبیت گفت: زمزمه هایی به گوش می رسد که صندوق تثبیت اوراق تبعی منتشر کند و وجوه حاصل از آن را به خرید اوراق اجاره سهام تخصیص دهد تا با این کار، بازار احساس کند امکان ورود نقدینگی بازار وجود دارد. این اقدام می تواند باعث شود تا بازار از وضعیت فعلی خارج شود اما اگر حجم معاملات روزانه در محدوده ۵ همت باشد، کفایت لازم برای برگشت بازار را ندارد.

سه شنبه 10 مرداد 1402 اخبار