شرکت کارگزاری ملل پویا

پیشتازان این هفته بازار سرمایه

پیشتازان این هفته بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز، در نظرسنجی این هفته از ۱۲ فعال بازار سرمایه، غالبا امید تعادل بازار داشتند و امیدوار به آنکه بازار سرمایه هفته پیشرو را در وضعیت متعادلی به پایان رساند. این کارشناسان صنایع پیشروی بازار را عمدتاً بانکی ها و غذایی ها عنوان کردند و باید دید که آیا تا پایان هفته نظر این کارشناسان، رنگ‌وبوی واقعیت را خواهد گرفت یا خیر!

محمد باقر خادمی: با توجه به بازگشایی سهام لیدر بازار در اواخر هفته گذشته، انتظار بهبود معاملات در هفته جاری را داریم.

هلن عصمت پناه: اخبار نرخ خوراک همچنان اثر مبهم بر بازار دارد اما در صورت تعدیل، اثر مثبت آن میتواند محرک بازار باشد

هابیل خاوری: این روز ها بورس از مشکلات زیادی رنج می برد، اما نکته مهم این است که هیچ هیجانی ماندگار نیست مگر دلیل بنیادیداشته باشد، قرمز یا سبز بودن نمادی ،دلیل بر خوب بودن و یا بد بودن آن نیست، باید دقت کنیم که اگر کسی استراتژی نداشته باشد بهجرات می گویم اگر شاخص بورس ۱۰ میلیون واحدی هم بشود باز عده ای در زیان هستند و گلایه مند.

اگر بین موفقیت و شکست شما در بازارهای مالی یک مرزی باشد آن مرز نه تحلیل قوی است و نه سواد زیاد !! بلکه تنها کنترلاحساسات و داشتن منطق سرمایه گذاری است.مطمئنم تعداد زیادی از شما که دارید این متن را می خوانید تنها به این خاطر که چونفلان کانال یا شخص گفته سهام بخرید الان ضرر کرده اید، ولی حقیقتا هیچ کانال یا شخصی ( تا وقتی اجبار نکرده باشه ) مقصرنیست. هر لحظه از بازار منحصر به فرد است !!

این روز ها مباحثی پیرامون این که بازار تا کجا افت می کند زیاد است، حمایت هایی که پشت سر هم برای بازار ترسیم می کنند وشکسته می شوند، و تحلیلگران در حال سبقت از همدیگر هستند برای این که بگویند من زودتر گفته ام بازار دچار ریزش یا صعودمیشود؟؟؟ اما چیزی که واضح است تا انتهای موج نزولی فعلی حداقل یک موج صعودی و یک موج نزولی دیگر فاصله وجود دارد .

از این پس مسیر بازار بسیار کم شتاب تر و بیشتر زمانگیر خواهد با چاشنی کاهش حجم و ارزش معاملات، که در این موقعیت پیشآمده تک سهم ها در بازار خود نمایی می کنند و به جرات می توان گفت تا پایان مرداد می توان شاهد بازاری کم رمق و یک تعادل نسبیدر کلیت بازار باشیم. هرچند بررسی خود شرکت ها و گزارش های آنها در اولویت بالاتری نسبت به شاخص کل قرار دارد و در این برههزمانی نباید معیار سرمایه گذاری شاخص باشد، چرا که عوامل تاثیر گذار بر بازار سرمایه بسیار زیاد هستند اما چیزی که واضح استاینست که، مادامی که شاخص کل به بالای محدوده 2100 نتواند نفوذ کند همچنان روند معکوس نخواهد شد.

معیار هایمان از سرمایه گذاری در بورس آن هم در این برهه اقتصادی نامعلوم، تولید و فروش شرکت ها،قیمت های جهانی(نه منتظرتاثیر لحظه ای قیمت های جهانی روی تابلوی معاملات بورس باشید)، نسبت های مالی به ویژه p/e و p/s پایین، یونیک بودن شرکت ومارکت کپ پایین،ارزش جایگزینی پایین در قیاس با صنعت و یا ظرفیت تولید و فروش شرکتها،داشتن طرح های توسعه ای، نسبت سودتقسیمی خوب با توجه به قرار گیری در فصل مجامع و بحث تجدید ارزیابی شرکت ها، تاثیر ناپذیری از قیمت گذاری دستوری و نوساناتنرخ ارز و .... .

اما در کل بازار این ماه را کم رمق و بی جان پیش بینی میکنم و با چرخش نقدینگی در سهام کوچک. مگر اتفاق مثبتی در حجم و ارزشبازار رخ بدهد.

نوید سالک: در کنار عوامل تضعیف کننده بازار سرمایه که مدت هاست تاثیر خود را بر بازار اعمال کرده است از جمله تصمیمات ضدتولیدی حاکمیت، ثبات قیمتی در بازار دلار آزاد به عنوان بازار موازی بازار سرمایه و سایر عوامل که ماحصل آن بی رمقی معاملات دربازار بوده است. به نظر می رسد فشار افکار عمومی و سهامداران در طی هفته های گذشته باعث می گردد سازمان بورس و نهادهایوابسته تمام تلاش خود را بکنند که شاخص پایین تر از دو میلیون واحد تثبیت نشود. لذا به همین جهت به نظر می رسد با فشار نهادهایتنظیم گر شاهد شاخصی متعادل و مثبت طی هفته جاری باشیم.

مجتبی دیبا: با توجه به اینکه انتطار بازار در حال جمع کردن انرژی برای یک روند مثبت (ملابم )است می‌توان با بیشتر شدن ارزشمعاملات به این ایده بسط داد

سهیلا نقی پور: با توجه به معاملات رنج دلار در بازار آزاد و عدم مشخص شدن قطعی نرخ خوراک توسط دولت و وجود ابهامات فراوان،پیش بینی میکنم هفته آینده بازار خنثی باشد.

علی بهشتی روی: با توجه به منفیهای چند روز گذشته و پایان یافتن فصل مجامع، تعادل مثبت دور از انتظار نیست

ندا کریمی: سرمایه گذاران همچنان به بازار بی اعتماد هستند و خروج نقدینگی حقیقی موید آن است. از سوی دیگر بازار به کف ۲میلیون واحدی رسیده است. قیمت های جانی با وجود افزایش نرخ بهره ایالات متحده کاهش نیافته است. در این شرایط تمرکز بر شرکتهای کوچک به دور از قیمت گذاری دستوری و گزارش ماهانه خوب در تیر و اخبار تجدد ارزیابی، می تواند استراتژی سوداوری باشد.

پیام الیاس کردی: دلار مقدار خیلی خیلی کمی بالا رفته اما ریسک ها سر جاش هست

بهراد موسوی: نظر به آن که همچنان تصمیم قطعی و مشخص از سوی دولت در مورد نرخ خوراک منتشر نشده و همچنان بازار نگاهجدی به نرخ ارز بازار آزاد دارد، پیش بینی میشود همچنان شاهد خنثی بودن بازار و کاهش اندک تقاضا باشیم.

شنبه 7 مرداد 1402 اخبار