شرکت کارگزاری ملل پویا

بازار مس بر پاشنه خوش بینی

بازار مس بر پاشنه خوش بینی

دکتر مصطفی زه تابیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس در گفت و گو با خبرنگار بورس نیوز ضمن اشاره به اتفاقات اخیر بازار مس گفت: در روزهای اخیر اخباری مبنی بر کاهش تولید مس شیلی در ماه می به عنوان بزرگ ترین تولیدکننده جهان منتشر شد که به نگرانی های مربوط به کمبود موجودی افزود. از سوی دیگر موجودی فلز در انبارهای بورس های مهم جهان از جمله بورس فلزات لندن، بورس شانگهای و بورس نیویورک با کاهش قابل توجهی نسبت به ماه مارس مواجه شده است. برخی منابع این رقم کاهش نسبت به مارس را تا 55 درصد اعلام کرده اند.

وی افزود: البته در نقطه مقابل انتشار داده های ضعیف از سوی اقتصادهای بزرگ مانند کاهش واردات مس خام چین در ماه ژوئن تا حدودی بر روند افزایش قیمت تاثیر گذاشته است.

زه تابیان با اشاره به نوسان های اخیر کالاها گفت: در هفته دوم جولای امسال با توجه به افت تورم آمریکا و این احتمال که بانک مرکزی آمریکا دیگر نیازی به افزایش نرخ بهره یک ساله سیاستی خود به 5.5 درصد نخواهد داشت، سبب ایجاد خوشبینی در بازارهای کالایی شد و قیمت مس و بسیاری از محصولات پتروشیمی با افزایش مواجه شدند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس گفت: این خوشبینی به این صورت قابل توضیح است که بانک مرکزی آمریکا ممکن است نرخ های بهره را کاهش بدهد و سیاست پولی انبساطی در پیش بگیرد تا احتمال رکود در اقتصاد آمریکا را به حداقل برساند. بنابراین در سال 2024 اقتصاد جهان با سیاست های انبساطی، افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش تقاضای کالاها مواجه شود.

اگرچه سرمایه گذاری در بخش معادن و منابع مورد نیاز برای انرژی های نو در سال 2022 افزایش پیدا کرده است، اما کارشناسان با توجه به نیاز روز افزون بخش هایی مانند انرژی های نو و خودروهای برقی به فلزاتی مانند مس و نیکل پیش بینی کرده اند که تقاضای این فلزات در سال های آتی به شدت افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه اندیشان مس با بیان اینکه سرمایه گذاری در انرژی های خورشیدی و بادی در سال های اخیر با رشد قابل توجهی همراه بوده و بر اساس برآورد های آژانس بین المللی انرژی در سال 2023 بیش از 1.7 تریلیون دلار صرف انرژی‌های پاک از جمله انرژی های تجدید پذیر، هسته ای، شبکه ها، ذخیره سازی و سوخت های کم آلاینده می شود، افزود: به نظر می رسد، محور اصلی روند حرکتی در بازار فلزاتی مانند مس و آلومینیوم، حرکت جهانی به سمت انرژی های نو و فرآیند برقی سازی باشد.

زه تابیان در این زمینه به تحلیل موسسه های مالی بین المللی در مورد کسری شدید بازار جهانی کنسانتره مس طی سال های 2025 تا 2027 و افزایش ظرفیت تولید کارخانه‌های ذوب مس در آسیا در اشاره کرد و افزود: انتظار می رود در بلندمدت، عوامل بنیادی مس از جمله رشد تولید خودروهای برقی از افزایش قیمت‌ها در چند سال آینده حمایت کند.

یکشنبه 1 مرداد 1402 محصولات فلزی