شرکت کارگزاری ملل پویا

اولین واحد اتانول در کشور

اولین واحد اتانول در کشور

به گزارش بورس نیوز، متین دیداری، مدیرعامل شرکت پتر‌وشیمی زاگرس در مجمع عمومی اظهار کرد: همانطور که می‌دانید شرکت از سال ۱۳۷۷ تا ۱۴۰۰ فعالیت را آغاز کرده و در منطقه عسلویه واقع شده است. گاز متان، اکسیژن و سایر سرویس‌های جانبی را از مبین انرژی خلیج فارس دریافت که در واحد سنتز قرار می‌گیرد و نهایتا به واحد ذخیره سازی متانول ختم می‌شود.

وی افزود: سهامداران عمده شرکت پتروشیمی زاگرس؛ گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، تابان فردا، شرکت صنعت مروارید ارم، صنعتی شیمی پوشینه هستند. اعضای هیات مدیره شامل رئیس هیات مدیره، نماینده مجتمع صنعت نفت و گاز صبا جم کنگان، نماینده شرکت گروه سرمایه گذاری هامون سپاهان، شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان، شرکت گروه صنعتی شیمی پوشینه هستند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید شرکت پتروشیمی زاگرس جزو ۵ شرکت تولیدکننده عمده متانول در دنیا با ۳.۳ میلیون تن ظرفیت است. این شرکت بزرگترین تولیدکننده متانول متمرکز در دنیاست. ظرفیت اسمی متانول تا سال ۲۰۲۷ به ۲۰۹ میلیون تن خواهد رسید که ظرفیت صادراتی ۱۰۸ میلیون تن و سهم تجارت جهانی ۵۰ میلیون تن در سال ۲۰۲۷ می‌باشد. اگر سال ۲۰۲۳ را هم بنچ مارک قرار دهیم، شاهد افزایش قابل توجهی در تولید و ظرفیت اسمی در بازار بین الملی خواهیم بود. در سال ۲۰۲۳، بیشترین سهم تولید در حوزه آسیای شمال شرقی و سهم واردات ۲۲.۴ میلیون تن خواهد بود.

وی درباره سهم جهانی تولید متانول در سال ۲۰۲۲ در مقایسه با ۲۰۲۷ ادامه داد: همان طور که گفتم در سال ۲۰۲۲، تولید ۱۱۷ میلیون تن و ۱۷۵ میلیون تن براساس ظرفیت اسمی است که سهم عمده تولید از ۵۸ درصد آسیای شمالی و شمال شرقی در نهایت در سال ۲۰۲۷ از آسیای شمال شرقی کاهش می‌یابد و به سمت خاورمیانه، روسیه و آمریکای شمالی افزایش می‌یابد که به ۱۳۸ میلیون تن ظرفیت عملی و واقعی در جهان می‌رسیم.

دیداری بیان کرد: اگر سهم تولید واقعی متانول ایران در خاورمیانه را بررسی کنیم می‌بینیم که ایران دارای سهم ۴۵ درصدی تولید متانول در خاورمیانه است. "زاگرس" سهم ۱۳ درصدی تولید متانول در خاورمیانه را دارد. سهم تولید متانول و صنعت متانول در کشور در سال ۱۴۰۱، ظرفیت واقعی تولید ۸.۵ میلیون تن است. پتروشیمی زاگرس ۲۹ درصد و خارک ۸ درصد است. در سال ۱۴۰۶ باتوجه به وارد مدار تولید شدن شرکت‌هایی مثل دنا، واحد دوم خارک، لاوان، سیراف، آپادانا و آرین متانول که پروژه در حال احداث هستند، سهم متانول ایران حدود ۱۴ میلیون تن در سال می‌شود.

مدیرعامل "زاگرس" با اشاره به بازار‌های شرکت گفت: در سال ۱۴۰۱، صادرات ۸۴.۵ درصدی به چین داشتیم و سهم داخلی ۷.۶ درصد بود. صادرات به هند ۷.۷ درصد و عراق ۲ دهم درصد صورت گرفته است.

وی درخصوص هزینه تولید و فروش بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، ۲۴۸۸ هزار تن تولید متانول داشتیم که در سال ۱۴۰۲ کمی کاهشی بود. تولید ماهانه شرکت، به علت کمبود و کاهش اکسیژن توسط شرکت مبین انرژی خلیج فارس که از اواخر تیرماه سال گذشته آغاز و تا آذر ۱۴۰۱ صورت گرفت، با کاهش حدود ۷۰ درصد اکسیژن مورد نیاز پتروشیمی زاگرس مواجه شد. ۲۵۱ هزار و ۹۳۲ تن تولید را در بازه زمانی مرداد تا آذرماه از دست دادیم.

دیداری ادامه داد: سال گذشته شاهد قطعی در هر دو واحد گاز پتروشیمی زاگرس بودیم. با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته یک واحد از سرویس خارج شد و واحد دیگر در سرویس با ظرفیت ۷۰ درصدی فعال بود. در اسفندماه باز هم اکسیژن شرکت مبین انرژی کاهش یافت و به ۵۰ درصد رسید که کاهش تولید ۱۵۷ هزار و ۱۷۲ تن ناشی از قطعی اکسیژن بود. اگر اکسیژن قطع نمی‌شد تولید واقعی شرکت با وجود قطعی گاز معادل ۲۸۶۹ هزار تن در سال ۱۴۰۱ و اگر گاز قطع نمی‌شد تولید شرکت ۳۲۹۹ هزار تن بود.

وی درباره تغییرات نرخ گاز در کشور خاطرنشان کرد: گاز خوراک از سال ۹۹ نسبت به ۹۸، افزایش ۹۰ درصدی، ۱۴۰۰ نسبت به ۹۹، ۱۹۹ درصد، ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰، ۱۱ درصد و افزایش ۲۲۰ درصدی ۱۴۰۱ را نسبت به ۹۹ را تجربه کرد. این تغییرات در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. باتوجه به اینکه عمده مصرف کنندگان گاز متان، در صنعت پتروشیمی شرکت‌های متانولی هستند، این موضوع شرکت‌های متانولی را تحت تاثیر قرار داد.

وی همچنین درخصوص بهای تمام شده تولید گفت: در سال ۱۴۰۰، گاز خوراک ۶۹ درصد قیمت تمام شده را تشکیل می‌داد. سوخت یک درصد و سایر هزینه‌ها ۷ درصد قیمت تمام شده را تشکیل می‌داد در سال ۱۴۰۱، باتوجه به افزایشی که وجود داشت گاز خوراک به ۷۴ درصد بهای تمام شده و سرویس‌های جانبی ۱۴ درصد را تشکیل می‌داد.

دیداری درباره نرخ حمل توضیح داد: باتوجه به اقدامات شایسته‌ای که در حوزه ساماندهی لجستیک و سیستم حمل شرکت صورت گرفت علیرغم بالارفتن قیمت سوخت کشتی‌ها در دنیا ما شاهد کاهش نرخ حمل در شرکت بودیم. متوسط نرح حمل در سال ۱۴۰۱، ۵۳.۷ دلار بوده است. با قاطعیت می‌توان گفت، نرخ حمل پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر تولیدکنندگان حداقل اختلاف ۱۵ دلاری دارد. نمودار نرخ سوخت کشتی‌ها در مقایسه سال ۱۴۰۱ با سال ۱۴۰۰ کاهش را مشاهده کرده است.

وی همچنین، در مقایسه فروش ماهانه در چین و نفت اوپک گفت: در سال‌های گذشته رابطه‌ای بین نرخ متانول و نرخ قیمت نفت در اوپک وجود داشت. در یک سال گذشته این رابطه مستقیم تا حدودی به هم خورده است. معادلات جهانی در این حوزه تحت تاثیر قرار گرفته و علیرغم افزایش قیمت ها، در این رابطه عملکرد مستقیمی صورت نگرفت.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس با اشاره بع عملکرد فروش بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، ۲۴۶۰ هزار تن فروش صورت گرفته که در سال ۱۴۰۰، ۲۴۴۷ هزار تن بود. از نظر ریالی در سال ۱۴۰۱، ۲۱۴ هزار میلیارد ریال حجم فروش شرکت به صورت ریالی بود. سود هر سهم در سال ۱۴۰۰، ۷۹۰ تومان و در سال ۱۴۰۱ شاهد افزایش ۶۰ درصدی سود سهام بودیم و ۱۲۶۵ تومان برای سال ۱۴۰۱ سود داشتیم. در سال ۱۴۰۰ قیمت تمام شده هر تن متانول ۳۲۶ دلار و نرخ متوسط فروش ۳۵۱ دلار بود. همان طور که گفته شد با کاهش قیمت نرخ متوسط فروش در سال ۱۴۰۱ مواجه بودیم که به ۳۱۹ دلار رسیده است. قیمت تمام شده محصول را در سال ۱۴۰۱ با ۲۸۱ دلار داشتیم. موضوع کاهش مصرف خوراک گاز، کاهش نرخ حمل متانول از عوامل اصلی بود که باعث کاهش نرخ تمام شده متانول شد.

وی درباره وضعیت مالی "زاگرس" گفت: در سال ۱۴۰۱، مبلغ فروش ۲۱۴ هزار میلیارد ریال بود. در سال ۱۴۰۰، ۱۹۲ هزار میلیارد ریال، سود عملیاتی در سال ۱۴۰۱، ۳ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰، ۱۵۰۰ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۱، سود ناخالص ۶۹۰۰ میلیارد تومان و در سال ۱۴۰۰، ۴۶۰۰ میلیارد تومان، سود خالص در سال ۱۴۰۱، ۳ هزار و ۳۶ میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۰، ۱۸۹۶ میلیارد تومان بود که شاهد افزایش ۱۱ درصدی مبلغ فروش، افزایش ۱۰۲ درصدی سود عملیاتی، افزایش ۴۹ درصدی سود ناخالص و افزایش ۶۰ درصدی سود خالص بودیم. در بخش هزینه‌های فروش اداری و عمومی شاهد یک اختلاف هستیم. دلیل آن افزایش نرخ تسعیر است و باتوجه به اینکه خرید سوخت کشتی‌ها به صورت ارزی است، اختلاف هزینه‌های فروش و اداری به این دلایل بوده است.

دیداری درباره پرونده‌های حقوقی شرکت توضیح داد: یکی از مهمترین پرونده حقوقی پرونده هیزل بود. ۸ سال پیش شرکت هیزل از شرکت پتروشیمی زاگرس خرید انجام داده بود و نسبت به پرداخت پول آن امتناع می‌کرد. این شرکت بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلار از کل صنعت پتروشیمی در کشور خرید انجام داده بود. با پیگیری‌های صورت گرفته در سال گذشته در دادگاه امارات حکم قطعی اخذ شد و در نهایت توسط دیوان عالی امارات حکم تایید شد. از ۳۲ میلیون درهمی که از این شرکت طلب داشتیم ۱۰۳ میلیون درهم حکم قطعی دریافت شد که در حال اجرا و توقیف اموال و حساب‌های این شرکت هستیم.

وی ادامه داد: درباره صنایع پایین دستی می‌توان گفت که اولین شرکت تولیدکننده متانول در کشور هستیم. سال گذشته موافقت اصولی MTO را گرفتیم. لایسنس واحد اتانول دریافت شد و امیدواریم در پتروشیمی زاگرس واحد اتانول ۳۰۰ هزارتنی را ایجاد کنیم. واحد اتانول اولین واحد اتانول در کشور خواهد بود و کشور را از واردات بی نیاز می‌کند و حتی می‌تواند اتانول را صادر کند که می‌تواند باعث ارزش افزوده و درآمد پایداری برای شرکت شود.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس بااشاره به اقدامات انجام شده در حوزه نرخ خوراک گفت: باتوجه به اینکه مسئولیت کارگروه متانول به عهده شرکت پتروشیمی زاگرس است مجموعه‌ای بودیم که در تمام پیگیری‌ها نفر اول بودیم. تمام کمیسیون‌های مجلس، وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور و... بیشترین وقت خود را در سال گذشته جهت پیگیری‌های لازم برای این موضوع صرف کردیم. سال گذشته نرخ خوراک گاز را در بودجه آورده بودند. با پیگیری‌های صورت گرفته توانستیم که نرخ خوراک را از بودجه بیرون بیاوریم. مجلس موافقت کرده که این موضوع را به دولت بدهد. در دولت پیگیری‌های خوبی انجام شد. ما نرخ جدید را نپذیرفتیم. روزانه دو، سه جلسه جهت پیگیری موضوع کاهش نرخ خوراک گاز برگزار می‌کنیم و امیدواریم نتیجه‌ای در این حوزه حاصل شود.

وی درباره سرویس‌های جانبی گفت: این موضوع یکی از چالش‌های شرکت پتروشیمی زاگرس است. باتوجه به بی مهری که از سوی شرکت‌های تامین کننده سرویس‌های جانبی و هلدینگ مربوطه صورت گرفت، تنها شرکت پتروشیمی که نرخ شرکت‌های تامین کننده سرویس‌های جانبی را نپذیرفت، پولش را پرداخت نکرد و مقاومت کرد فقط شرکت پتروشیمی زاگرس بود. ما در راستای دفاع از حقوق سهامداران این موضوع را پیگیری کردیم. همان طور که در جریان هستید در تاریخ ۱۴۰۲/۰۲/۱۹ یک رای از طرف هیات تخصصی صنایع و بازرگانی دیوان عدالت اداری صادر شد. علیرغم اینکه این رای صادر شد و در متن این رای بسیاری از مسائل روشن بود، اما متاسفانه طرف‌های ما این موضوع را نپذیرفتند و متعاقب آن در دیوان پرونده‌ای تشکیل شد جهت نرخ سرویس‌های جانبی و به اتفاق آرا حکم ابطال نرخنامه صادر شد و منتظر صدور رای هستیم. دیروز در شورای رقابت جلسه تشکیل شد. ما پیگیر اصلاح فرایند نرخ گذاری سرویس‌های جانبی هستیم؛ که امیدواریم عادلانه باشد و شرکت پتروشیمی زاگرس متضرر نشود.

دیداری همچنین درباره تامین مالی نیز بیان کرد: درباره فاینانس و تسهیلات مالی باید بگویم که با توجه به افزایش نرخ بی رویه سرویس‌های جانبی سال گذشته به این فکر افتادیم که دو واحد ASU را جهت تامین کامل اکسیژن پتروشیمی زاگرس اجرا کنیم که فرایند آن در حال انجام است و شروع این پروژه در آینده نزدیک صورت می‌گیرد. در راستای اینکه وابستگی به اکسیژن و سرویس‌های جانبی به مبین انرژی به حداقل ممکن برسد. این کار باید زودتر انجام می‌شد.

وی درباره موضوع برق گفت: باتوجه به اینکه ما بخار‌های مازاد را در مجتمع داریم به این فکر افتادیم که این بخار‌ها را که در هوا آزادسازی می‌شود به برق تبدیل کنیم و زاگرس را از خرید برق بی نیاز کنیم. این کار از طریق استیم توربین‌ها انجام شد و با این موضوع تا سقف ۱۵۵ مگاوات تولید برق را خواهیم داشت که می‌توانیم نسبت به تامین و خرید برق بی نیاز شویم.

مدیرعامل "زاگرس" درباره واحد جداسازی هوا گفت: این واحد برای شرکت سودده خواهد بود و سالانه ۵۰ میلیون دلار برای شرکت کاهش هزینه سرویس‌های جانبی را در پی دارد. شاید کمتر از یک سال و نیم سرمایه گذاری در این حوزه به شرکت برگردد.

وی بیان کرد: ما اولین پتروشیمی بودیم که مرکز نوآوری را احداث کردیم و کار‌های دانش بنیان در این مجموعه پیشرفت خوبی دارد. راکتور واحد اول پتروشیمی زاگرس ۵ سال گذشته نسبت به خرید آن از کشور رومانی اقدام شده بود. این شرکت می‌بایست تجهیزات را دوسال بعد از انعقاد قرارداد تحویل می‌داد. علیرغم این که این شرکت همه پول را دریافت کرده بود سال گذشته متوجه شدیم که نسبت به ادامه ساخت امتناع کرده است. با پیگیری‌های انجام شده این کار انجام و راکتور در حال حاضر به بندر عسلویه رسیده است.

دیداری ادامه داد: در باره افزایش تولید با توجه به اورهال باید ظرفیت اسمی شرکت را به ۱۰۶ درصد در سال برسانیم. کار مهم دیگر، کاهش مصرف گاز خوراک در مجتمع بود. براساس PFD باید در هر تن متانول ۹۲۰ نورمال متر مکعب گاز باید مصرف شود. در این حوزه ۶ درصد کاهش صورت گرفت. اگر یک بازه یک ساله را در نظر بگیریم حدود ۷۴ میلیون دلار به نفع زاگرس این صرفه جویی خواهد شد و کاهش مصرف خوراک گاز را همزمان با بالابردن راندمان تولید در شرکت داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: با دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خلیج فارس، صنعتی امیر کبیر و دانشگاه خواجه نصیر و معاونت علمی و فناوری تفاهمنامه‌ها و پروژه‌های مشترکی تعریف شده که در حال انجام هستیم.

مدیرعامل پتروشیمی زاگرس گفت: درباره توسعه ناوگان و لجستیک افزود: کاهش ۷۰ درصدی دموراژ را در سال گذشته داشتیم. همچنین، با بالاترین نرخ نسبت به سایر تولیدکنندگان متانول را فروختیم. زاگرس اولین شرکتی است که در سال گذشته اقدامات حوزه فناوری اطلاعات را انجام داده و استارت ARP واقعی در پتروشیمی زاگرس صورت گرفته است. استاندارد بین المللی آزمایشگاه را اخذ کردیم. در حال انجام مراحل پنجمین سمینار متانول ایران در سطح بین المللی هستیم.

دیداری در خصوص چالش‌های سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گفت: قطعی گاز در زمستان، در سال ۹۹، ۲۶ روز، سال ۱۴۰۰، ۳۰ روز، ۱۴۰۱، ۸۰ روز قطعی گاز داشتیم. در این باره شرکت در دو حوزه ورود می‌کند. یکی واردات گاز از ترکمنستان و دیگری ورود شرکت به صنایع بالادستی است. تک محصولی بودن شرکت با اقداماتی که در حوزه پایین دست انجام می‌دهیم را برطرف می‌کنیم. تامین مالی پروژه از دو کانال بانک تجارت و ملت و دیگری بسته ۶۰۰ میلیون دلاری از طریق صندوق توسعه ملی برای پکیج واحد متانول و واحد‌ای اس یو صورت گرفته است.

چهارشنبه 28 تیر 1402 بازار و محصولات پتروشیمی