شرکت کارگزاری ملل پویا

۷ پروژه پیشران در "ومعادن"

۷ پروژه پیشران در "ومعادن"

به گزارش بورس نیوز، اردشیر سعد محمدی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن فلزات در مجمع عمومی این شرکت درباره سهامداران "ومعادن" اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه با ۵۰.۳۴ درصد، صندوق بیمه روستاییان و عشایر با ۱۹.۶ درصد، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین ۷.۷۵ درصد و سایر سهامداران ۲۳.۸۵ درصد سهامداران شرکت هستند.

وی درخصوص خلاصه ارقام سود و زیان تلفیقی افزود: درآمد سرمایه گذاری‌ها در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۷۳ درصد رشد داشته و به دلیل اینکه فروش سرمایه گذاری‌ها را نداشتیم، سود فروش سرمایه گذاری‌ها منفی بوده است. جمع درآمد‌های عملیاتی از ۱۹۹۰۰ به ۲۰ هزار میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. سود خالص "ومعادن" بالغ بر ۱۷ هزار میلیارد تومان در سال گذشته بود. علیرغم اینکه دچار تنش به خاطر قیمت گندله و سنگ آهن بودیم و کاهش قیمت در سال گذشته باعث کاهش سود شرکت‌های زیرمجموعه شده بود، اما ما توانستیم سود خود را حفظ کنیم و ۱۷ هزار میلیارد تومان سود تلفیقی محقق کنیم.

وی ادامه داد: صورت مالی تلفیقی جمع دارایی‌ها به میزان ۴۲ درصد رشد داشته که این بیانگر روند وضعیت شرکت است. سود و زیان شرکت اصلی ۱۳۷۸۰ میلیارد تومان به ۱۳۸۰۴ میلیارد تومان ارتقا پیدا کرده است. البته سود فولاد خراسان را به دلیل همکاری با مجموعه عشایر کمتر تقسیم شد.

سعدمحمدی، درخصوص صورت وضعیت دارایی‌ها بیان کرد: صورت وضعیت دارایی‌ها ۴۶ درصد رشد داشته که نشان دهنده رفتار مجموعه است و دارایی‌های آن روند مثبتی را طی می‌کند. هما نطور که گفتم سود مجموعه اصلی کمتر شده بود، اما سود "ومعادن" حفظ شد و مقداری بالا رفت.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه و معادن فلزات ادامه داد: برای سه ماهه سال ۱۴۰۲، درآمد فروش شرکت گل گهر در مقایسه با سه ماهه سال ۱۴۰۱، ۵۶ درصد، چادرملو ۷ درصد، سنگ آهن گهر زمین ۵ درصد، آهن و فولاد ارفع ۷۲ درصد و شرکت صبانور که شرکت اصلی خودمان است ۹۷ درصد رشد پیدا کرده است. این نشان می‌دهد که در سه ماهه سال ۱۴۰۲ روند نسبتا قابل قبولی است.

وی درباره برنامه‌ها و اهداف شرکت بیان کرد: سود ما با قیمت ارزی که بانک مرکزی ارائه می‌کند، ۳۹۱ میلیون دلار است. ما در چشم انداز سال ۱۴۰۶، اهداف را برنامه ریزی کردیم و قرار است در سال ۱۴۰۶ سود این شرکت را به یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار برسانیم. این نشان می‌دهد که شرکت هدفمند است. قطعا سوالی که پیش می‌آید، چگونه این سود می‌تواند افزایش بیابد. سهم هر شرکت برای افزایش سود مشخص است. مشخص است، هرکدام از شرکت‌های زیرمجموعه چه درصدی از بار را به عهده دارند. همه این شرکت‌ها زیرمجموعه و برنامه دارند.

سعدمحمدی، با اشاره به روند قیمت سهام در سال گذشته خاطرنشان کرد: هیچ وقت میانه کار را در نظر نگیرید. ما معمولا متعهد به سهامدارانی هستیم که ابتدا و انتهای سال سهم را در دست دارند. "ومعادن" از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ الی ۱۴۰۱/۱۲/۲۸، ۱۶.۱۲ رشد قیمت سهام را داشته است. بقیه شرکت‌ها مانند گل گهر ۳۳، چادرملو ۱۰.۸۲، کگل -۱۹، صبانور ۱۵.۵۵ و امید ۱۱.۲۶ و واحیا ۷.۹۴ بوده است. روند NAV سهم شرکت از ۱۴۰۱/۰۱/۳۱ از ۸۵۷۸ شروع شده و ۱۴۰۱/۱۲/۲۸ به ۹۸۳۰ رسیده که تقریبا بالاترین رقم در اسفندماه صورت گرفت. امروز در ۱۴۰۲/۰۴/۱۵ این عدد ۱۱ هزار و ۷۹ است. نسبت پرایس به NAV از ۶۱ درصد، بیشترین اندازه را در اسفندماه یعنی ۶۴ درصد داشته است.

وی درباره افزایش سرمایه "ومعادن" عنوان کرد: روند افزایش سرمایه شرکت از ۸۴۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۲۴۲ میلیارد تومان رسیده است. دلیل اینکه افزایش سرمایه سال گذشته طول کشید، تغییرات هیات مدیره، تعیین صلاحیت بورس و ثبت شرکت‌ها بود که در نهایت زمان برد این اتفاق بیفتد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات گفت: ترکیب پورتفوی شرکت یک ترکیب سرمایه پذیر از شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است. سمت و سوی ما به سوی سرمایه گذاری در شرکت‌های بورسی است و این بیانگر رفتار حرفه‌ای و شفاف سازی در بورس است. در واقع ۹۵ درصد از پورتفوی سهام "ومعادن" را شرکت‌های بورسی و ۵ درصد شرکت‌های غیربورسی تشکیل می‌دهد. استخراج کانه‌های فلزی ۵۸ درصد، فلزات اساسی ۸.۲۹ درصد، سرمایه گذاری ۴.۱ درصد و سایر صنایع ۲۸ درصد ترکیب سرمایه گذاری "ومعادن" را تشکیل می‌دهد.

ترکیب ارزش پورتفوی بورسی گل گهر ۳۰ درصد، صبانور ۱۳ درصد، چادرملو ۱۸ درصد، گهرزمین ۱۳، ملی مس ۸، فولاد یزد ۶، تجلی ۵، ارفع ۴ است. ترکیب این سهام ترکیب جذابی است. شرکت‌های بزرگ بورسی در پورتفوی ما قرار گرفته اند. ترکیب بهای تمام شده پورتفوی بورسی ما نیز مشخص است. شرکت‌ای پی تک به عنوان یک شرکت EPC کار قدیمی در بخش صنایع و معادن قدیمی، پرتوتابان کار انرژی را نجام می‌دهد. پویا انرژی در بازار سهام را دنبال می‌کند و توسعه آهن و فولاد گل گهر که تلاش می‌کنیم این شرکت‌ها را نیز بورسی کنیم. ۳۱ شرکت با پورتفوی بورسی در زیرمجموعه و ۴۵ شرکت غیربورسی را داریم. این نشان دهنده این است که سبد سرمایه گذاری با ۷۶ شرکت تحت نظارت و کنترل است. روند تولید سالیانه فولاد در سال ۲۰۲۲ از یک میلیارد و ۹۱۳ میلیون به یک میلیارد و ۸۳۱ میلیون کاهش یافته که دلیل آن نیز جنگ روسیه و اوکراین است. بازار روسیه و اوکراین دچار کاهش شده است. مجموعا نزدیک به ۹۶ میلیون تن تولید فولاد کاهش یافته است. برای سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ پیش بینی رشد ۱.۴ و ۲.۵ درصدی تولید فولادرا برای مصرف در دنیا خواهیم داشت. با توجه به شرایط بازار از نظر اقتصاد بین الملل، جریان مثبت صعودی برای تقاضا را به طور جدی دنبال نمی‌کند. مقایسه تولید محصولات معدنی و فولادی کشور نشان می‌دهد که کنسانتره سنگ آهن در سال ۱۴۰۱، ۵۵.۸۷ میلیون تن تولید کنسانتره بود ۵۴.۲۲ تولید گندله، آهن اسفنجی ۳۱.۷۳۰، فولاد میانی ۳۰.۴۶۰، محصولات تخت ۸۷۳۰ هزار تن، محصولات طویل فولادی ۱۲۵۳۰ میلیون تن تولیدی بود که در سال ۱۴۰۱ رخ داده است.

وی ادامه داد: تولید گروه در کنتسانتره سازی ۵۱ درصد تولید کشور را به خود تخصیص داده است. ۳۵ درصد تولید گندله را با ۱۹ میلیون تن سهم بازار را در اختیار داریم. ۶.۵ میلیون تن از آهن اسفنجی بالغ بر ۲۰ درصد از تولید کشور است. این نکته شاید جذاب باشد. ما طبق طرح جامع که ۵۶.۷ میلیون تن است. اما واقعیت این است که ۴۴ میلیون تن دیگر در سر زمین دارد سرمایه گذاری می‌شود و در مجموع ۱۰۱ میلیون تن است. آهن اسفنجی ۵۱.۴ میلیون تن در طرح جامع و ۳۸.۹ میلیون تن دیگر دارد در کشور سرمایه گذاری می‌شود. گندله ۷۷ میلیون تن در طرح جامع که ۴۶.۵ دارد سرمایه گذاری می‌شود. این به این معناست که اگر قرار است سرمایه گذاری‌ها به نتیجه برسد، ۲۳۵ میلیون تن سنگ آهن برای تامین خوراک شرکت‌ها نیاز داریم. در برنامه طرح جامع، عملا ۵۶.۷ تایید شده، اما سرمایه گذاری‌های دیگری خارج از برنامه طرح جامع دارد صورت می‌گیرد. ذخایر ما ۲.۷ میلیارد است. می‌دانید که اگر نتوانیم سنگ آهن تامین کنیم، این موضوع یکی از پاشنه آشیل این سرمایه گذاری‌ها تامین سنگ آهن و خوراک مواد اولیه در کشور می‌شود.

سعدمحمدی توضیح داد: زنجیره فولاد را بررسی کردیم. با سرمایه گذاری‌های انجام شده می‌بینید که در کنسانتره ۲ میلیون تن، در گندله ۴ میلیون تن در تولید منفی می‌شویم. اگر بخواهیم گروه را با فولاد مبارکه اصفهان ببندیم، در کنسانتره ۸.۲ میلیون تن منفی و در گندله ۵.۶۵ میلیون تن منفی هستیم. اما اگر به سرمایه گذاری کلان نگاه کنیم، در واقع کمبودی وجود ندارد. مجموع سرمایه گذاری‌هایی که انجام می‌شود، گل گهر ۳.۴ میلیارد یورو به طور مستقیم دارد سرمایه گذاری می‌کند، ۲۰ پروژه در چادرملو به میزان ۳ میلیارد یورو وجود دارد. شرکت توسعه معادن فلزات ۲.۸ میلیارد یورو سرمایه گذاری می‌کند. یعنی تنه به تنه شرکت‌های بزرگ می‌زند.

وی افزود: مجموع سرمایه گذاری‌هایی که دارد انجام می‌شود، ۷ پروژه پیشران است. پروژه‌های خودمان ۶ پروژه است و با پروژه‌هایی که در گل گهر، گهرزمین و چادرملو وجود دارد، مجموعا ۶۱ پروژه انجام می‌شود. مجموع کل پروژه‌هایی که دارد سرمایه گذاری می‌شود ۱۰.۷۵ میلیارد دلار است، اما سهم "ومعادن" ۲.۸ میلیارد دلار است.

پروژه آهن اسفنجی کردستان، ذوب و فولادسازی کردستان با ۱.۱ میلیون، آهن اسفنجی ۱.۶، کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن ۲ میلیون تنی شروع به کار کرد. کارخانه گندله سازی شهرک که ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری برسد. این نوید را می‌دهم که بلوک دوم گازی سمنان، اولین پروژه از ۴۸ طرح پیشران اقتصادی است که به انتها رسیده و امروز برق آن را می‌فروشیم. ظرف مدت تقریبا ۱۱ ماه این بهره برداری اتفاق افتاد و این میزان ۳۴۰ مگاوات در دو مدول ۱۸۰ مگاواتی. کارخانه تولید آهن اسفنجی آرتاویل و اقلید پیشرفت ۴۰ درصدی دارد. پروژه کارخانجات مس در جانجا که در سیستان و بلوچستان وجود دارد، میزان ذخیره آن بیش از ۲۴۰ میلیون تن با عیار ۲۶ صدم است. در دنیا عیار ۱۱ صدم برداشت می‌شود، اما چون اینجا عناصر همراه، دارد این عناصر باعث شده که آن مجموعه را جذاب‌تر کند. معدنکاری آن شروع شده و طراحی کارخانه صورت گرفته است. یک کارخانه ۱۳۰ هزار تنی با ورودی ۱۶ میلیون تن خاک شکل می‌گیرد.

وی درباره نیاز ارزی پروژ‌های این شرکت گفت: نیاز ارزی پروژه‌ها برای سال جاری به این شکل است مجموع پروژه‌ها یک میلیارد و ۸۵ میلیون یورو ارز نیاز داریم. آن چیزی که برای سال ۱۴۰۲، در نظر گرفتیم، این است که ۳۴۴ میلیون یورو ارز نیاز داریم که بتوانیم پروژه‌ها را حرکت دهیم. میزان جمع منابع مورد نیاز ما به تفکیک پروژه است. ما تقریبا با توجه به مصارف در سال جاری به ۲۰ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان پول ریالی نیاز داریم تا برنامه‌ها را پیش ببریم. ما برای تمامی مصارف انرژی طرح ها، برنامه ریزی داریم. در طرح‌های در دست اجرای گل گهر، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر است که طرح نورد آن در پیشروی است. شرکت هاون نهان زمین، یک معدن مس خوب در قزاقستان دارد. یک کارخانه لیچینگ آن با ظرفیت ۵ هزار تن تولید و فروش دارد. یک کارخانه صد هزارتنی را قرار است در کنسانتره سرمایه گذاری کند و امیدواریم با اکتشافاتی که انجام می‌شود ذخایر آن نیز بالا برود.

مدیرعامل "ومعادن" ادامه داد: دو اتفاق مهم را به عنوان شاخص عملکردی در سال ۱۴۰۱ می‌گویم. قرارداد نیروگاه سمنان ۳۴۰ مگاواتی که یورویی به مبلغ ۸۶ میلیون یورو منعقد شده بود، تلاش کردیم که این قرارداد یورویی را به ریالی تبدیل کنیم و با نرخ سنا ۳۰ تومانی پرداخت کردیم. الان راه اندازی شده و در حال تولید است.

سعدمحمدی گفت: اتفاق دیگر این بود که در سال گذشته ۷۰ هزار متر کار اکتشافی انجام دادیم. ۶۰ هزار متر در صبانور و ۱۰ هزار متر در مس جانجا صورت گرفت. افزایش ذخیره سال ۱۴۰۱، ۸۰ میلیون تن ذخیره جدید سنگ آهن با عیار ۴۷ صدم پیدا شد. ارزش برجای این سنگ آهن، ۲۵۰ میلیون دلار است که به دارایی‌های مجموعه اضافه شد. اتفاق خوب دیگر در سال ۱۴۰۲، این است که ۶۲ هزار متر حفاری برای امسال برنامه ریزی کردیم. طبق آمارها، بیش از ۲۰۰ هزار متر حفاری در سنگ آهن‌های آن منطقه شکل می‌گیرد و ذخیره خوبی به عنوان یک ارزش و دارایی بالفعل در آینده خواهیم داشت. می‌توان از آن به عنوان یک کار بزرگ یاد کرد. زیرا ارزش سنگ برای کشور بسیار زیاد است. دستگاه‌های حفاری در شرکت جانجا تازه هستند. ماشین آلات و کامیون‌های ۴۵ تنی خریداری شدند. عملیات معدنی شروع شده و امیدواریم این عملیات معدنی سرعت گیرد.

وی همچنین درخصوص تجلی عنوان کرد: سهم ۵۶ درصد "تجلی" به "ومعادن" اختصاص دارد. تعداد کرسی‌های تحت تملک ما سه کرسی است. سود عملیاتی نسبت به سال گذشته بیش از ۶ برابر ارتقا یافت. ترکیب بهای تمام شده پورتفوی بورسی این شرکت شامل شرکت فولاد خراسان ۷ درصد، همراه جاده ریل یک درصد، فولاد کردستان یک درصد، ستاره سیمین هرمز ۶ درصد، سرمد ابرکوه ۶۰ درصد، صبا امید غرب خاورمیانه ۴ درصد است.

وی افزود: تجلی باید در سرمدابرکوه، ۷۹۰ میلیارد تومان در سه پروژه سرمایه گذاری کند. در طرح کلاف ۴۵ درصد، در طرح فولاد ۳۴ درصد و آهن اسفنجی ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که این نشان می‌دهد سرمایه گذاری‌های تجلی دارد شکل می‌گیرد و در آینده نزدیک به درآمد و سود تبدیل می‌شود. پروژه گندله سازی صبا امید غرب که پیشرفت ۴۳ درصدی دارد. تجهیزات آن در چین بارگیری شد و به سمت کشور می‌آید. امیدواریم که سال آینده گندله سازی را افتتاح کنیم. فولاد آرتاویل، با ترخیص تجهیزات از گمرک بتوانیم درصد پیشرفت آن را افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره شرکت کاتالیست باید بگویم که سهم "ومعادن" در بازار فولاد نزدیک به صفر بود. در سال ۱۴۰۱، ۲۶.۵ درصد سهم بازار را به خود اختصاص دادیم. در کاتالیست نیز سرمایه گذاری کردیم و به این ترتیب سهم ما در پتروشیمی نیز بالا می‌رود. در کاتالیست هم سهم فولادی و هم پتروشیمی را خواهیم داشت. پیش بینی می‌کنیم که تا ۲۰۰ میلیارد تومان سود خود را در آینده حفظ کند. کارخانجات شهید قندی بیش از ۹۰ هکتار زمین با ارزش در یزد دارد. یوتیلیتی‌های آن دارد شکل می‌گیرد و با سرمایه گذاری جدید برای مخابرات، دارایی خوبی خواهیم داشت که می‌توانیم آن‌ها به ارزش تبدیل کنیم.

سعدمحمدی در پایان گفت: همان طور که گفته شد، با اکتشاف سنگ آهن یک اتفاق بزرگ رخ می‌دهد. نتایج اولیه بسیار خوب بوده و روند خوب حرکتی در صبانور می‌بینیم. در غرب کشور اتفاق بزرگی را در سنگ آهن رونمایی خواهیم کرد. نکته دیگر اینکه در اکتشاف پهنه‌های بزرگی هم در "تجلی" و هم در شرکت یاقوت در پیش گرفتیم تا بتوانیم از آن‌ها شرایط بهتری را فراهم کنیم. سرمایه گذاری‌های ما سود شرکت را از ۳۹۱ میلیون دلار تا ۱۴۰۶، به یک میلیارد و ۸۶ میلیون دلار افزایش می‌دهد.

گفتنی است، در پایان مجمع، ۴۰ تومان سود به ازای هر سهم بین سهامداران توزیع شد.

یکشنبه 18 تیر 1402 محصولات فلزی