شرکت کارگزاری ملل پویا

پروژه توسعه کنگان؛ یکی از بهترین پروژه‌های "جم"

پروژه توسعه کنگان؛ یکی از بهترین پروژه‌های "جم"

عبدالرحیم قنبریان، مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم در گفتگو با بورس نیوز، درخصوص عملکرد شرکت پتروشیمی جم در سال گذشته اظهار کرد: در سال گذشته علیرغم مشکلاتی که در تولید، بازاریابی و فروش داشتیم تلاش کردیم به برنامه‌ای که برای ما در نظر گرفتند، برسیم. در سال گذشته تمام تلاش مان این بود که هیچ واحدی از سرویس خارج نشود و در پایان سال به صد در صد برنامه رسیدیم.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم سود قابل توجهی بین سهامداران تقسیم کنیم، تلاش کردیم به بازار‌های جدیدی ورود کنیم. برای نخستین بار به بازار هند ورود کردیم و ۸۵ هزار تن پلیمر به هند صادر کردیم. اگر بتوانیم در سال جاری وارد بازار آفریقا نیز خواهیم شد. بازار‌های CIS و ترکیه را برای مواد شیمیایی بسیار خوب توسعه دادیم. نخستین بار بوتن وان را به سوریه صادر کردیم و امیدواریم بتوانیم بازار بسیار بهتری را برای بوتادین در کشور‌های دیگر پیدا کنیم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی جم درباره طرح‌های توسعه‌ای این شرکت بیان کرد: در داخل شرکت پتروشیمی جم افزایش ظرفیت‌های فعلی را در دستور کار قرار دادیم. افزایش ظرفیت واحد الفین hot section و cold section را انجام می‌دهیم. مطالعات در قسمت hot section، cold section و کمپرسور با پیمانکاران و مشاوران در حال انجام است. عملیات اجرایی hot section آغاز شده، اما در قسمت cold section امیدواریم بتوانیم راهکاری را پیدا کنیم. در قسمت پلیمر در واحد HD مطالعات در حال انجام است تا بتوانیم در این واحد نیز افزایش ظرفیت داشته باشیم.

قنبریان در این باره ادامه داد: خارج از شرکت نیز دو طرح توسعه و زنجیره ارزش داریم. پروژه پادجم که پیشرفت ۸۰ درصدی دارد و امیدواریم تا پایان سال یک خط از این پروژه وارد سرویس شود تا بعد از ۱۴ سال این پروژه را به تولید برسانیم.

وی با اشاره به پروژه دیگر خاطرنشان کرد: پروژه توسعه کنگان به عنوان یکی از بهترین پروژه‌های صنعت پتروشیمی جم در زنجیره ارزش در تولید پلی پروپیلن و پروپان فعالیت می‌کند. ما زمین را گرفتیم، مشکلات با وزارت نفت برطرف شد و زمین را در اختیار داریم، استحصال زمین از دریا به وسیله پیمانکار در حال کار است. شرکت پتروشیمی جم تنها لایسنس ۶۰۰ هزار تنی PDH را دارد، لاینس UOP را داریم. موافقت اصولی و مجوز زیست محیطی را نیز داریم و در آستانه انتخاب پیمانکار EPC هستیم تا بتوانیم مهندسی و اجرا را سریع آغاز کنیم.

مدیرعامل پتروشیمی جم درباره مصوبه اخیر دولت مبنی بر نرخ خوراک خاطرنشان کرد: مصوبه اخیر دولت در خصوص نرخ خوراک متان است. ما فقط در موضوع سوخت تحت تاثیر قرار می‌گیریم. اما آن چیزی که وجود دارد، این است، شرکت‌هایی که خوراک مایع استفاده می‌کنند و به دلیل محاسبه قیمت خوراک مایع در آستانه زیان هستند. با این مصوبه عملا شرکت‌هایی که تولید اتیلن آن‌ها با خوراک مایع است زیان می‌بینند. شرکت‌هایی که فقط خوراک اتان می‌گیرند تحت تاثیر این مصوبه قرار نمی‌گیرند. این یک تبعیض است. از دولت تقاضا داریم شرکت‌هایی که خوراک مایع استفاده می‌کنند، تولید انجام می‌دهند و زنجیره بعد از آن‌ها نیز بسیار زیاد است را مدنظر قرار دهد. ما اگر نتوانیم خوراک مایع را به اندازه کافی دریافت کنیم، طبیعتا پروپیلن کمتری تولید می‌کنیم و PDHPP کمتری نیز تولید می‌شود. تقاضا داریم قیمت خوراک مایع منطقی شود تا شرکت‌هایی که در زنجیره، تعریف شده اند بتوانند ادامه حیات بدهند.

وی همچنین، درباره افزایش سرمایه پتروشیمی جم عنوان کرد: در سال گذشته افزایش سرمایه انجام دادیم که از ۱۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم به ۱۸ میلیارد افزایش سرمایه صورت گرفت. به همین دلیل سال جاری برنامه افزایش سرمایه نداریم.

قنبریان در پایان گفت: از سهامداران انتظار حمایت داریم. صنعت پتروشیمی یک امانت در دست ماست. امیدواریم با حمایت سهامداران بتوانیم بیشتر تولید و خدمت کنیم.

شنبه 17 تیر 1402 بررسی اجمالی