شرکت کارگزاری ملل پویا

ثبت رکورد تولید سه ماهه "شفن" در سال جاری

ثبت رکورد تولید سه ماهه "شفن" در سال جاری

به گزارش بورس نیوز، محمدجواد بدری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن آوران در مجمع عمومی این شرکت درخصوص عملکرد شرکت پتروشیمی فن آوران اظهار کرد: ما از سال ۹۶ جهش خوبی را آغاز کردیم، سال ۹۷، ۹۸، ۹۹، ۱۴۰۰ به همین صورت بود، اما سال ۱۴۰۱ از نظر تولید سال خوبی برای ما نبود و شرمنده سهامداران شدیم.

وی افزود: به دلیل زنجیره ارزشی که پتروشیمی فن آوران در منطقه ویژه داشت، گاز شرکت قطع نمی‌شد. ما براین اساس، تعمیرات را در ابتدای سال انجام می‌دادیم و در فصل سرد زمستان که قیمت متانول در وضعیت خوبی به سر می‌برد، فروش را انجام می‌دادیم. امسال علیرغم اینکه به ما قول داده بودند، ۲۸ روز گاز این پتروشیمی را متوقف کردند. حدود ۶۰ روز کاهش تولید داشتیم که این باعث شد ما شرمنده سهامداران شویم.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی فن آوران با اشاره به مقایسه تولید نسبت به برنامه‌ها ادامه داد: ۸۱۸ هزار تن متانول، ۱۳۱ هزار اسیداستیک، و ۹۷ هزار تن مونوکسید کربن نسبت به برنامه، تولید داشتیم. تعمیرات خوبی را در سال گذشته در حوزه اسیداستیک انجام دادیم. همچنین، رکورد تولید سه ماهه ابتدای سال را در سال جاری ثبت کردیم. آخرین رکورد تولید در سه ماهه ابتدای سال، در سال ۹۳ رقم خورده بود.

بدری بیان کرد: این نوید را می‌دهم که اگر گاز ما تامین شود، توانایی این را داریم که بالاتر از ظرفیت اسمی در واحد اسیداستیک تولید کنیم.

وی درخصوص سود خالص "شفن" خاطرنشان کرد: سود خالص پتروشیمی فن آوران ۵۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. علیرغم تولید کمتر، افزایش نرخ خوراک و قطعی گاز ما شرمنده سهامدار نشدیم و ۵۲ درصد سود خالص را نسبت به سال گذشته افزایش دادیم. این کار تنها به مدد سرمایه گذاری‌هایی که انجام دادیم، محقق شد.

مدیرعامل "شفن" درباره پتروشیمی فارابی توضیح داد: در شرکت‌های تابعه "شفن"، پتروشیمی فارابی را داریم که از سال ۹۷ روند رو به رشد را آغاز کرده و امسال توانست زیان انباشته خود را پوشش دهد و به مرحله تقسیم سود برسد. همچنین، پروژه اسید فرمالیک از پروژه‌های خوبی است. ما باید سرمایه گذاری در پروژه‌ها را به زیر ۱۰۰ میلیون دلار برسانیم تا تامین مالی آن برای ما راحت باشد. تاکنون این طور نبوده که سرمایه گذاری بزرگی را در دستور کار قرار دهیم و نتوانیم آن را به سرانجام برسانیم. پتروشیمی فارابی در حال حاضر ۳، ۴ سال در سود است. همانطور که می‌دانید یکی از مشکلات ما در شرکت‌های زیرمجموعه، پتروشیمی فارابی بود.

وی همچنین، درخصوص پتروشیمی مرجان عنوان کرد: وظیفه ماست که درخصوص پتروشیمی مرجان به سهامداران توضیح دهیم. پتروشیمی مرجان در سال ۱۴۰۱ نسبت به تولیدکنندگان دیگر وضعیت بهتری داشته و ۱۸۰ میلیارد تومان نیز سود شناسایی کرده است. با نرخ خوراک که به ما اعلام کردند تمام متانول سازان زیانده می‌شوند. بالاترین نرخ خوراک در منطقه ۱۲ سنت در عمان، عربستان و قطر ۴ سنت است، اما برای ما ۲۸ سنت ابلاغ کردند. این، ظلم به متانول سازان است. وقتی نرخ سوخت افزایش می‌یابد، در حوزه یوتیلیتی نیز افزایش قیمت اجرایی می‌شود.

بدری درخصوص برنامه‌های آتی شرکت پتروشیمی فن آوران گفت: در سال ۱۴۰۲، تلاش می‌کنیم، در متانول ۹۵۴ هزار تن. اسید استیک ۱۵۰ هزار تن و مونوکسید کربن را ۱۱۰ هزار تن تولید کنیم. تمام تلاش را می‌کنیم تا بهره وری به نوعی باشد که برای سهامداران سودآوری داشته باشد.