شرکت کارگزاری ملل پویا

پیگیری ۲۶ طرح اصلی توسعه‌ای در "کچاد"

پیگیری ۲۶ طرح اصلی توسعه‌ای در "کچاد"

به گزارش بورس نیوز، امیرعلی طاهرزاده، مدیرعامل شرکت صنعتی چادرملو در مجمع عمومی اظهار کرد: کنسانتره تولیدی ما سبب شد که مجموعه چادرملو در کل کشور به عنوان اولین تولیدکننده کنسانتره شناخته شود. ۳۷۷۰ هزار تن گندله تولید کردیم و جایگاه ششم را به خود اختصاص دادیم. حدود ۸ درصد از تولید گندله کشور در شرکت‌های اصلی مربوط به چادرملو است. در بخش تولید آهن اسفنجی ۱۶۲۰ هزار تن محقق کردیم که این رکورد برای اولین بار از ابتدای دوره بهره برداری آهن اسفنجی در چادرملو با وجود محدودیت‌های انرژی و گاز رقم خورد و جایگاه پنجم را در این بخش کسب کردیم. در حوزه فولاد برای اولین بار ۱۱۸۵ هزار تن تولید را ثبت کردیم. این رکورد نیز علی رغم محدودیت‌های برق و گاز شرکت چادرملو توانست جایگاه هفتم را به خود اختصاص دهد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ مجموع تولید کنتسانتره کشور ۵۰.۵ میلیون تن بود که سال گذشته با افت ۸ درصدی مواجه شد و مهمترین دلایل آن افزایش قیمت‌های تامین مواد اولیه، عدم امکان تامین سنگ و نهایتا کاهش قیمت محصولات در بخش کنسانتره بود.

طاهرزاده ادامه داد: حدود ۷۱ میلیون تن ظرفیت تولید کنسانتره کشور را داریم، اما عملکرد این حوزه حدود ۵۵ میلیون تن بود که نسبت به سال گذشته ۲ میلیون تن کاهش داشته است. این نکته حائز اهمیت است که برنامه اولیه تولید کنسانتره چادرلو حدود ۹.۵ میلیون تن بود که با یک جهش آن را به ۱۰.۵ میلیون تن رساندیم و سال گذشته تولید ۱۱ میلیون و ۴۰ هزار تن نشان دهنده رشد ۶ درصدی این حوزه بود.

مدیرعامل چادرملو بیان کرد: در مقایسه با سایر شرکت‌ها خواهیم دید که در تولید گندله عملکرد این شرکت با وجود محدودیت‌ها با سال گذشته یکسان بود. در بخش گندله با افت ۴ درصدی همراه شد که مهمترین دلیل آن نیز قطعی گاز در این واحد بود. اکثر واحد‌های گندله سازی سال گذشته با یک دامپ محصول تولیدی مواجه بودند.

وی خاطرنشان کرد: عملکرد تولید واحد‌های گندله سازی کشور از سال ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که سال گذشته هیچ ظرفیتی به واحد‌های گندله سازی اضافه نشده و همان ۶۷ میلیون تن ظرفیت باقی مانده است، اما عملکرد تولید حدود ۲ میلیون تن کاهش داشته است. برنامه ما در سال گذشته ۳۷۰۰ هزار تن بود که رشد ۲ درصدی را محقق کنیم.

وی ادامه داد: همان طور که می‌بینید قیمت‌های کنسانتره در سال ۱۴۰۰ بین ۲۹۰۰ هزار تا ۳۱۰۰ هزار تومان در نوسان بود. در سال ۱۴۰۱ از خرداد تا دی ماه با کاهش شدید قیمت‌ها به خصوص حوزه کنسانتره مواجه شدیم. قیمت کنسانتره متوسط سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۲۸۰۰ هزار تومان در هر تن بود که در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرد. در بخش گندله این تفاوت کاملا فاحش بوده است. قیمت گندله ۴۱۰۰ هزار تومان بود، اما متوسط قیمت در سال ۱۴۰۱ به ۳۳۰۰ هزار تن کاهش پیدا کرده است.

طاهرزاده عنوان کرد: در سال گذشته موضوع قطعی برق را پشت سر بگذاریم. با افزایش دامپ‌هایی که در محوطه گندله سازی انجام دادیم، به صورت انباشت گندله قیمت‌های گندله به ۴۸۵۰ هزار تن رسیده است. اگرچه بسیاری از شرکت‌ها در آن مقطع مجبور شدند که صادرات را در بخش‌های مختلف داشته باشند وقیمت هایشان حتی پایین‌تر از قیمت‌های داخلی باشد، ما با این کار سودآوری خوبی را برای مجموعه در سال جاری رقم می‌زنیم. آخرین قیمتی که چادرملو محصولات خود را در بورس کالا فروخته است ۴۸۵۰ هزار تن فقط به خاطر تاب آوری در زمان قطع گاز و دامپ بخش‌های مختلف محقق شد. سال گذشته در بخش آهن اسفنجی ۱۶۱۵ هزار تن تولید کردیم که این میزان تاکنون صورت نگرفته بود. برای اولین بار توانستیم در این حوزه رکورد را ثبت کنیم که نتیجه همت تمام کارکنان بود. اعتقاد ما این بود باتوجه به اینکه بخش‌های اول زنجیره با کاهش قیمت مواجه هستند، در بخش‌های انتهایی بالاخص اسنفجی و فولاد حداکثر رشد تولید را داشته باشیم تا کاهش قیمت‌ها را در ابتدای زنجیره پوشش دهد. مجموعه چادرملو رشد ۱۱ درصدی را نسبت به سال گذشته ایجاد و این رکورد تولید را محقق کرده است.

مدیرعامل "کچاد" بیان کرد: اگر مجموعه کل کشور را درسال ۱۴۰۱ ملاحظه کنید ما ۴.۶ رشد را در کشور داشتیم که این میزان رشد بالاتر از رشد بقیه شرکت‌ها بود. عملا ۱۵۵۰ هزار تن تولید را در برنامه داشتیم که توانستیم این عدد را ثبت کنیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که کاهش قیمت در حوزه اسفنجی و فولاد در مقایسه با بخش کنسانتره و گندله بسیار کمتر بود. در حوزه فولاد همانطور که استراتژی را به سمت افزایش تولید در انتهای زنجیره بردیم، سال گذشته برای اولین بار ۱۱۸۵ هزار تن فولاد تولید کردیم که نسبت به سال گذشته ۱۴۰ هزار تن رشد را نشان می‌داد. تقریبا ۱۳ درصد رشد را در این حوزه ثبت کردیم و این به ما کمک زیادی کرد تا درآمد‌های شرکت را در سال ۱۴۰۱ باتوجه به کاهش قیمت‌ها در بخش کنسانتره و گندله تامین کنیم.

وی توضیح داد: قیمت‌های بورس برای شمش فولادی چادرملو در سال ۱۴۰۰ روند متوسط ۱۲۸۰۰ هزار تومان بوده که این قیمت درسال ۱۴۰۱ به ۱۴۴۲۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

طاهرزاده درخصوص عملکرد شرکت در بخش فروش بیان کرد: در سال ۱۴۰۰، تقریبا ۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از فروش محصولات را داشتیم و علی رغم رشد تولید در بخش اسفنجی، فولاد و گندله به حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان رسید. در بخش سودآوری، فروش خالص در سال ۱۴۰۰، ۴۴ هزار میلیارد تومان بود که به ۴۱ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ رسید.

مدیرعامل چادرملو درخصوص سود سرمایه گذاری‌ها خاطرنشان کرد: در بخش سود سرمایه گذاری‌ها در مجموعه ارفع با افزایش سود به دلیل رشد تولید اسفنجی و به صورت مختصر در فولاد ۳۷۰۰ میلیارد تومان محقق کردیم. در شرکت غدیر ۲۵۰۰ میلیارد تومان، شرکت سرمد برای اولین بار ۴۲۰ هزار تن میلگرد تولید کرد. کل سود سرمایه گذاری‌های ما در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

در بخش هزینه ها، سال گذشته سال متورمی برای کشور بود. افزایش حقوق بین ۳۷ تا ۵۷ درصد را داشتیم. افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش حقوق مالکانه نیز با افزایش ۴۲ درصدی مواجه شد. همه این‌ها باعث شد که افزایشی را در بهای تمام شده درآمد‌های عملیاتی و هزینه‌های فروش، غیر فروش، اداری و عمومی داشته باشیم. در نهایت سود خالص با همه این تفاسیر ۲۳ هزار میلیارد تومان محقق شد. در بخش تلفیقی، صرفا علی رغم مشکلات در زنجیره فولاد با کاهش ۳ هزار میلیارد تومانی مواجه شدیم.

وی افزود: دارایی‌های شرکت از حدود ۷۳۰۰ میلیارد تومان به ۸۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. سرمایه گذاری‌های بلندمدت به میزان ۵ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف انجام شد. جمع دارایی‌های شرکت از ۴۸ هزار میلیارد تومان به ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

طاهرزاده درباره طرح‌های توسعه‌ای چادرملو گفت: شرکت تلاش کرده که در طرح‌های توسعه‌ای استراتژی را در بخش تکمیل زنجیره، افزایش ظرفیت تولید، افزایش بهره وری، توسعه زیرساخت‌ها و تامین نیاز داخل را مدنظر قرار دهد. ۲۶ طرح اصلی در چادرملو با سرمایه گذاری ۴ میلیارد یورو در حال اجراست که سهم چادرملو از این میزان حدود ۳ میلیارد یورو است. کارخانه گندله سازی شماره ۲ پیشرفت فیزیکی ۱۱ درصدی با سرمایه گذاری ۲۰۵ میلیون یورو دارد. طرح فروآلیاژ که پیشرفت فیزیکی ۱۹ درصدی دارد و تجهیزات و قرارداد‌های خارجی آن با شرکت‌های چینی نیز در ماه گذشته محقق شد. نیروگاه ۵۴۶ مگاواتی اردکان را با پیشرفت ۹ درصدی و سرمایه گذاری ۲۲۰۰ میلیارد تومایه سرمایه گذاری انجام دادیم و شرکت مپنا کار را پیش می‌برد. نیروگاه خورشیدی ۱۰۰ مگاوات را در مزایده ساتبا سال گذشته برنده شدیم. کارخانه اکسیژن با پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی برای تامین اکسیژن طرح‌های توسعه در مجموعه فولادی را پیش می‌بریم. در طرح فولاد میبد دنبال این هستیم که از ظرفیت‌های موجود آن استفاده کنیم و بتوانیم در بخش پایین دستی چادرملو بیشتر ارزش افزوده ایجاد کنیم. در حوزه آجر نسوز نیز کار را دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل کچاد ادامه داد:، اما یکسری مشارکت‌ها را در شرکت‌های فرعی جلو می‌بریم. این خبر خوش را بدهم که مجوز کشف فاز اول به میزان ۵۱ میلیون تن برای این معدن صادر و عملا به ظرفیت شرکت اضافه شده است. نزدیک به ۱۰۵ میلیون تن باطله برداری در این معدن انجام شده و تلاش می‌کنیم که تا پایان سال دسترسی به سنگ آهن را محقق کنیم.

وی بیان کرد: کارخانه کنسانتره یک میلیون تنی را در بهاباد دنبال می‌کنیم که پیشرفت فیزیکی ۸۶ درصدی دارد. سه طرح را در مجموعه سرمد دنبال می‌کنیم. طرح کلاف، ذوب و آهن اسفنجی را پیگیری می‌کنیم. در بخش کلاف ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. پیش بینی می‌کنیم که طرح کلاف را تا پایان سال برای ایجاد یک مرحله ارزش افزوده ایجاد کنیم.

طاهر زاده گفت: طرح آهن اسفنجی نیز ۱۴.۴ درصد پیشرفت فیزیکی در بخش‌های مختلف دارد. طرح آب شیرین کن را به عنوان یک طرح پایه‌ای برای نیاز کشور مدنظر قرار دادیم. کاری را در جهت بازفرآوری باطله‌های استخراجی‌های معدن مدنظر قرار دادیم که این طرح کمک کرد سال گذشته ۱.۶ میلیون تن خوراک موردنیاز چادرملو از این بخش محقق شود. پیش بینی می‌کنیم که امسال بتوانیم با توجه به فعالیت‌ها نزدیک به سه میلیون تن از خوراک کارخانه کنسانتره را از این محل تامین کنیم. همچنین واحد‌های اسنفجی را در اردبیل، اقلید دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل کچاد گفت: در بخش حمل و نقل ریلی نیز در حال مشارکت هستیم تا از ظرفیت‌های ریلی نیز استفاده کنیم. پیش بینی می‌کنیم که تا پایان امسال ۲۰۰ واگن دیگر اضافه کنیم تا بتوانیم رقابت پذیری را برای شرکت فراهم کنیم. در بخش تولید عملکرد قابل قبولی را ثبت کردیم. گندله را در بورس کالا با قیمت ۴۸۵۰ هزار تومان، کنتسانتره ۳۶۵۰ هزار تومان می‌فروشیم. تولید در بخش کنتسانتره طی سه ماهه حدود ۲۶۰۰ هزار تن، در شمش ۶۳۲ هزار تن، گندله ۱۱۲۵ هزار تن، آهن اسفنجی ۴۶۵ هزار تن بوده است. در بخش آقاتیت که به صورت یک محصول فرعی است امسال ۲۲ هزار تن توانستیم محقق کنیم. در نهایت ۱۳ هزار میلیارد تومان فروش را در این حوزه داشتیم.

یکشنبه 11 تیر 1402 اخبار