شرکت کارگزاری ملل پویا

رشد شاخص در کوتاه مدت

رشد شاخص در کوتاه مدت

سمیه صفری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: همان‌طور که مشاهده می‌شود روز‌های سرد و بی رمقی را در تمام بازار‌های سرمایه‌گذاری شاهد هستیم. با شروع اخبار مرتبط با توافقات موقتی که این روز‌ها در حال رخ دادن است و پیش بینی وقایع احتمالی در آینده نزدیک یا دور که از انتظارات تورمی در سطح کشور می‌کاهد و اندک خوش بینی در میان جامعه ایجاد می‌کند، شاهد رکود در بازار‌های مسکن، ارز، خودرو و بازار سرمایه هستیم.

وی افزود: به نظر می‌رسد بلاتکلیفی رخ داده در چشم‌انداز اتفاقات سیاسی این روز‌ها موجب شده تا سرمایه‌گذاران از انجام سرمایه‌گذاری جدید در هر کدام از زمینه‌ها اجتناب کرده و منتظر فرصت‌های جذاب تری باشند اما؛ آنچه واضح است میزان رشد بیش از اندازه دیگر بازار‌ها نسبت به بازار سرمایه است. با این وجود کماکان تردید سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه کاملا مشهود است.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: از مهم‌ترین علل آن می‌توان به انواع و اقسام ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک موجود در اقتصاد اشاره کرد. از جمله این عوامل می‌توان به همزمانی کاهش نرخ دلار به عنوان محرک همیشگی بازار به دلیل از سرگیری روابط ایران با عربستان، بهبود اندک ملازمات سیاسی و همچنین کاهش نرخ کامودیتی‌ها در سطح جهانی که براثر ادامه سیاست‌های انقباضی فدرال رزرو رخ داده، اشاره کرد.

صفری در این باره ادامه داد: در حال حاضر و با وجود فرار سرمایه‌ها از بازار سرمایه رشد شاخص در کوتاه مدت دور از انتظار به نظر می‌رسد و پیش بینی می‌شود بازار بتواند در فصل مجامع بخشی از عقب ماندگی خود را هرچند اندک جبران و یک فاز اصلاحی کوتاه داشته باشد. از طرف دیگر اکثر سرمایه گذاران بر این باورند که با بهبود روابط کشور در سطوح بین المللی و تسهیل ورود ارز به کشور، صنایعی همچون صنعت خودرو، قطعات و بانکداری بتوانند آینده بهتری داشته و مورد توجه سرمایه گذاران قرار بگیرند. البته در این میان از گزارش خوب عملکردی بسیاری از شرکت‌ها و بانک‌ها نیز نمی‌توان غافل بود. به نظر می‌رسد صنایع نامبرده در بلندمدت گزینه‌های مناسبی به شمار آیند.

وی درباره عرضه خودرو در بورس کالا بیان کرد: علی رغم مخالفت‌ها با عرضه خودرو در بورس کالا و نامشخص بودن سرنوشت عرضه‌ها که بر تصمیم گیری سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این صنعت تاثیر منفی خواهد داشت، اما سناریوی تحقق مذاکرات و اقداماتی نظیر تجدید ارزیابی دو خودروساز بزرگ که با زیان‌انباشته همراه هستند، می‌تواند توجهات را مجدداً به سمت آن‌ها جلب نماید.

کارشناس بازار سرمایه درباره پیش بینی بازار سرمایه گفت: با انتشار اخباری مبنی بر حدف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی در صنعت پالایشی و پتروشیمی، اقبال سرمایه گذاران به دلیل اعلام تعدیل مثبت از سوی پالایشی‌ها در کوتاه مدت افزایش خواهد یافت. با توجه به وضعیت تکنیکالی بازار و نیز ارزنده بودن بسیاری از سهام در بازار، انتظار می‌رود رشد کوتاه مدتی را در بازار شاهد باشیم.

سه شنبه 6 تیر 1402 اخبار