شرکت کارگزاری ملل پویا

"کتوسعه"به طور مستقیم وارد بازار شد

"کتوسعه"به طور مستقیم وارد بازار شد

علی سلگی، مدیرعامل شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص موضوع صادرات اظهار کرد: پروتکل بازرگانی در شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر تا سال ۱۴۰۱ یک پروتکل پیمانکارانه بود. یعنی پیمانکاران آمدند و یک بالاسری به کوثر دادند، سنگ را بریدند و در بازار داخل و خارج به فروش رساندند. از سال ۱۴۰۱، کوثر درصدد برآمده تا با پیمانکاران برخی از سینه کار‌های معتبر که می‌تواند بازار صادراتی داشته باشد را به صورت اشتراکی قرارداد منعقد کند.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ ما دارای مقداری سنگ برای فروش بازار داخل و خارجی بودیم. یعنی شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر به طور مستقیم برای کشف قیمت، تعدیل بازار و برای اینکه بتواند بازاریابی دنیا را انجام دهد، وارد بازار فروش داخلی و خارجی شده است.

سلگی در این باره بیان کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید تولید را زیاد کنیم. این تولید باید به خارج از کشور برود و از محل صادرات برای کشور ارزآوری کند. سهم ما از صادرات سنگ در کشور ۳۰۰ میلیون دلار بوده در حالی که سهم ما در بازار جهانی به نسبت تنوع و درصد سنگی که در جهان داریم باید ۴ تا ۵ میلیارد دلار باشد. یکی از راه‌هایی که ما بتوانیم بازار دنیا را فتح کنیم این است که باید کوپ را به دنیا صادر کنیم و پس از آن وارد سنگ بریده شویم. کشور ترکیه نیز از همین راه وارد بازار جهانی شده و توانست سهم ۴.۵ میلیارد دلاری بازار را به خود اختصاص دهد.

مدیرعامل "کتوسعه" ادامه داد: در حوزه بازار داخل گفتیم که شرکت توسعه صنایع و معادن کوثر از سنگی که متعلق به خود این شرکت است بنا به گزارش مدیر بازرگانی، حدود ۳۵ میلیارد تومان در طول ۶ ماه گذشته فروش سنگ انجام داده است. اما در مجموع فروش ۵ ماه ابتدای سال مالی جاری ۱۲۸ میلیارد تومان بوده که نسبت به درآمد عملیاتی ۲۹۷ درصد افزایش یافته است. هرچند که سال گذشته افزایش ۳۰۰ درصدی در سود خالص شرکت را شاهد بودیم. در ۵ ماه ابتدای سال مالی ۲۹۷ درصد درآمد عملیاتی محقق کردیم. مجموع فروش این شرکت ۱۲۸ میلیارد تومان در حوزه سنگ بوده که شامل فروش مستقیم ۳۵ میلیارد تومان و بقیه از طریق پیمانکاران کسب شده است.

وی عنوان کرد: برای ما توفیق بزرگی است که در همان اولین سال ورود به بازار تقریبا ۲۵ درصد بازار فروش سنگ را به خودمان اختصاص دادیم. حسن اینکه ما خودمان مستقیم فروشنده سنگ باشیم، این است که کشف قیمت درست اتفاق می‌افتد و بر اساس آن می‌توانیم معاملات را با پیمانکاران تنظیم کنیم.

سلگی گفت: ما کوثر را فقط یک شرکت در نظر نمی‌گیریم. ما معادن کوثر را یک شرکت می‌دانیم که باید وظایف شرکتی را انجام دهد. اما در تحقق راهبرد‌های کلان کشور، تنظیم بازار و پیاده سازی فرمایش مقام معظم رهبری باید به وظایف حاکمیتی خود عمل کند.

یکشنبه 4 تیر 1402 محصولات فلزی